שלום (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
צ'קטי
 
(8 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 4: שורה 4:
מבואר בחסידות, כי הוויית הכלים היא על ידי "ביטוש" של שני אורות, וכמו שמבואר{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] שער העקודים.}} שהוויית הכלים היא על ידי ביטוש האור פנימי עם האור מקיף. כמשל לכך יש מבארים כי כאשר אדם לומד פנימיות התורה (שהיא אור מקיף) עם נגלות התורה (שהם אור פנימי) אזי מתגלה כח הכלי שבו, ואישיותו הרוחנית נבנית.
מבואר בחסידות, כי הוויית הכלים היא על ידי "ביטוש" של שני אורות, וכמו שמבואר{{הערה|[[עץ חיים (ספר)|עץ חיים]] שער העקודים.}} שהוויית הכלים היא על ידי ביטוש האור פנימי עם האור מקיף. כמשל לכך יש מבארים כי כאשר אדם לומד פנימיות התורה (שהיא אור מקיף) עם נגלות התורה (שהם אור פנימי) אזי מתגלה כח הכלי שבו, ואישיותו הרוחנית נבנית.


==זיכוך החומר על ידי הכאה==
==זיכוך החומר על ידי ביטוש==
מושג זה של ביטוש מוזכר גם כן בחסידות בנוגע לביטוש החומר על ידי הכאה והלקאה עצמית, וכמבואר ב[[זהר הקדוש]] {{ציטוטון|אמר רב מתיבתא ב[[גן עדן]] {{מונחון|אעא דלא סליק ביה נהורא|עץ שלא עולה בו האש}} '''מבטשין ליה''' כו'. {{מונחון|גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא|גוף שלא מאיר בו אור הנשמה}} מבטשין ליה כו'}}, ומבאר ב[[תניא - פרק כ"ח]] שיש מי שאור הנשמה והשכל אינו מאיר בו כל כך למשול על חומריות שבגוף, ולמרות שמבין ו[[מתבונן]] בשכלו בגדולת ה', אינו נתפס ונדבק במוחו כל כך באופן שיוכל למשול על חומריות הלב, והסיבה היא גסות הקליפה שמגביהה את עצמה על אור קדושת [[נפש האלקית]], ומסתרת ומחשיכה את אורה. ולזאת צריך לבטשה ולהשפילה לעפר, כלומר לקבוע עתים להשפיל עצמו להיות נבזה בעיניו נמאס ולהשפיל את יצרו הרע בכינויים קשים עד שיצרו הרע יקלוט את שפלותו וגסותו.
מושג זה של ביטוש מוזכר גם כן בחסידות בנוגע לביטוש החומר על ידי הכאה והלקאה עצמית, וכמבואר ב[[זהר הקדוש]] {{ציטוטון|אמר רב מתיבתא ב[[גן עדן]] {{מונחון|אעא דלא סליק ביה נהורא|עץ שלא עולה בו האש}} '''מבטשין ליה''' כו'. {{מונחון|גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא|גוף שלא מאיר בו אור הנשמה}} מבטשין ליה כו'}}, ומבאר ב[[תניא - פרק כ"ט]] שיש מי שאור הנשמה והשכל אינו מאיר בו כל כך למשול על חומריות שבגוף, ולמרות שמבין ו[[מתבונן]] בשכלו בגדולת ה', אינו נתפס ונדבק במוחו כל כך באופן שיוכל למשול על חומריות הלב, והסיבה היא גסות הקליפה שמגביהה את עצמה על אור קדושת [[נפש האלקית]], ומסתרת ומחשיכה את אורה. ולזאת צריך לבטשה ולהשפילה לעפר, כלומר לקבוע עתים להשפיל עצמו להיות נבזה בעיניו נמאס ולהשפיל את יצרו הרע בכינויים קשים עד שיצרו הרע יקלוט את שפלותו וגסותו.
 
חידוש נפלא מחדש בזה [[אדמו"ר האמצעי]], אשר הוא מכנה אותו בכינוי "סוד עמוק", כי על ידי הביטוש של החומר בהתמרמרות וצער הנשמה על היותו נעלם בתוך הגוף, מתגלה העונג האלוקי לאין ערוך מאשר הייתה הנשמה לפני ירידתה לגוף, כמשל הזרע הנזרע בעפר שדווקא על ידי התעלמותו לגמרי בעפר מתגלים כוחותיו האמיתיים והוא [[צומח]] לאילן{{הערה|1=[[אמרי בינה]], שער קריאת שמע, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/imrei/3/32b&search=ביטוש לב, ב]}}.
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]