לדלג לתוכן

משל – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
שלום (שיחה | תרומות)
דף חדש: '''משל''' הוא לבוש של האור של שכל עמוק, המתלבש במשלים וחידות. כדוגמא לכך, היו משלי שלמה, שהעלים עמק…
 
מ. רובין (שיחה | תרומות)
 
(14 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''משל''' הוא לבוש של ה[[אור]] של [[שכל]] עמוק, המתלבש במשלים וחידות.
'''משל''' הוא הלבשה של [[שכל]] או רעיון עמוק בצורת ביטוי אחרת, מוחשית או פשוטה יותר, שמטרתה להנגיש את הרעיון לנמוכים ממנו או רחוקים ממנו בשכלם. מצד אחד, המשל מסתיר את השכל העליון, ומצד שני הוא כולל בתוכו את כל פרטיו – בצורה נעלמת.


כדוגמא לכך, היו משלי [[שלמה]], שהעלים עמקות חכמה במשלים. השומע את המשל בלבד אינו מבין מה שנרמז בתוכו, ואין המשל אצלו רק דברים בטלים בעלמא, וגם מי שמבין השכל הנרמז בו גם כן איננו משיגו כמו שהוא רק אפס קצהו ממה שמובן מתוך דברי המשל, והרי זה כמי שרואה את האור הגדול דרך המסך המבדיל בינו לבין האור, שאיננו רואה מהות האור ממש רק הארתו דרך המסך כנ"ל{{הערת שוליים|1=[[מאמרי אדמו"ר הזקן]], [[תקס"ו]] ח"א, ד"ה להבין בתוספת ביאור שרש ענין הנ"ל עמ' פ.}}.
המשל אינו דימוי בלבד, אלא מערכת מדויקת ומכוונת, שכל פרטי הנמשל (המסר) כלולים בתוכו, גם אם בהעלם גמור. לכן, הבנה נכונה של משל דורשת עומק, הבנה, והשגת הרעיון הפנימי שבבסיסו.


המשל מגיע מעומק [[החכמה]], ולכן רק חכמים המופלגים בחכמתם בצורה מיוחדת יכולים להאחז בחכמה זו ולמשול משלים. וכשלמה [[המלך]], עליו נאמר שהיה חכם מכל האדם.
== מהות המשל ==
המשל דומה ל"[[לבוש]]", שלובש את השכל ומאפשר לו לרדת ממדרגה למדרגה מבלי שיאבד מתוכנו. הוא כמו כלי שמחזיק אור, או כמו זכוכית המעבירה אור — יש בה מסך, אך גם שיקוף.


כאשר נסתלק ה[[תנא]] [[רבי מאיר]], אמרו כי בטלו מושלי משלים, וזאת מפני שרבי מאיר לפי חכמתו העצומה היה ראוי לכך, אך כאשר נפטר לא היה בדורו עוד מי שראוי לכך{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[דרך מצוותיך]], שורש מצוות ה[[תפילה]].}}.
בכתבי חסידות רבות מופיע הסבר שהמשל נובע מעומק החכמה, ולכן רק חכם אמיתי יכול לתת משל נכון. כידוע, שלמה המלך "ידבר שלושת אלפים משל", מפני שהשיג חכמה עליונה מאוד וידע כיצד להלביש רעיונות עמוקים במשלים{{הערה|ליקוטי תורה, שיר השירים ד"שיר השירים אשר לשלמה"}}.


== ראה עוד ==
== משל כצמצום ==
ב[[תורת החסידות]] מוסבר שהמשל עצמו הוא משל ל[[צמצום]] – כלומר, להעלם והסתר של אור עליון, כדי שיוכל להיות מובן ומושג בברואים. כשם ששכל גבוה אינו יכול לחדור לשכלו של השומע בלי לבוש של משל, כך אור אין סוף אינו יכול להאיר בעולמות בלי צמצומים והלבשות{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן, תקס"ו ח"א, ד"ה להבין בתוספת ביאור שרש ענין הנ"ל, עמ' פ.}}.


גם כאשר השומע מבין את הנמשל, עדיין אין הוא תופס את האמת כמו שהיא, אלא רק הארה מועטת — "כמי שרואה אור דרך מסך", כדברי החסידות.
== מעלת משל אמיתי ==
כאשר נסתלק ה[[תנא]] [[רבי מאיר]], אמרו כי "בטלו מושלי משלים"{{הערה|אדמו"ר הצמח צדק, דרך מצוותיך, מצוות התפילה}}. רק מי שהוא חכם אמיתי יכול להלביש רעיון גבוה במשל כזה שיהיה מצד אחד מובן, ומצד שני לא יאבד את העומק האלוקי שבו. לכן, משלים אמיתיים הם עצמם חלק מהשכל, ולא תוספת חיצונית להסברה.
== המשל בתורת החסידות ==
ב[[מאמרי חסידות]], במיוחד מתורת [[אדמו"ר הזקן]] ותלמידיו, משמשים משלים לא רק לצורך הבהרה, אלא כחלק בלתי נפרד מעצם הבנת הרעיון האלוקי. משלים כמו [[רב ותלמיד]], [[מלך במדינה]], [[אור וכלי]], [[צמצום]], ו[[אויר (משל)]] – אינם רק עזרים להסברה, אלא אמצעי חדירה לעומק העניינים האלוקיים והנפשיים.
גם [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (כ"ק אדמו"ר שליט"א)|הרבי]] חזר פעמים רבות על משלים מסוימים (כגון אור המאיר דרך וילון, מלך בשדה, כיבוד אב ואם וכדו') והעמיק בהם שוב ושוב, כדי להמחיש רעיונות אלוקיים ברבדים מתקדמים לפי דרגת השומעים.
== ראו גם ==
*[[:קטגוריה:משלים בחסידות]]
*[[אויר (משל)]]
*[[אויר (משל)]]
*[[רב ותלמיד (משל)]]
*[[רב ותלמיד (משל)]]
{{הערות שוליים}
*[[מלך במדינה (משל)]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
*[[מלך בשדה (משל)]]
 
== לקריאה נוספת ==
*'''משלים בחסידות''', משלים מרבותינו נשיאינו, מבוארים ומעובדים לשפתם של בני הנוער, הוצאת 'אחד' – ארבעה כרכים
 
== קישורים חיצוניים ==
*'''[https://drive.google.com/file/d/15BqwDJqIsMyfatZI71suT9UZZBnaVw_3/view בענין המשלים המובאים בדא"ח]''', 'פלפול התלמידים' וועטשעסטר (גליון ט"ז), י' שבט תשפ"ג עמוד 43
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:משלים בחסידות|*]]

גרסה אחרונה מ־12:29, 27 ביולי 2025

משל הוא הלבשה של שכל או רעיון עמוק בצורת ביטוי אחרת, מוחשית או פשוטה יותר, שמטרתה להנגיש את הרעיון לנמוכים ממנו או רחוקים ממנו בשכלם. מצד אחד, המשל מסתיר את השכל העליון, ומצד שני הוא כולל בתוכו את כל פרטיו – בצורה נעלמת.

המשל אינו דימוי בלבד, אלא מערכת מדויקת ומכוונת, שכל פרטי הנמשל (המסר) כלולים בתוכו, גם אם בהעלם גמור. לכן, הבנה נכונה של משל דורשת עומק, הבנה, והשגת הרעיון הפנימי שבבסיסו.

מהות המשל[עריכה | עריכת קוד מקור]

המשל דומה ל"לבוש", שלובש את השכל ומאפשר לו לרדת ממדרגה למדרגה מבלי שיאבד מתוכנו. הוא כמו כלי שמחזיק אור, או כמו זכוכית המעבירה אור — יש בה מסך, אך גם שיקוף.

בכתבי חסידות רבות מופיע הסבר שהמשל נובע מעומק החכמה, ולכן רק חכם אמיתי יכול לתת משל נכון. כידוע, שלמה המלך "ידבר שלושת אלפים משל", מפני שהשיג חכמה עליונה מאוד וידע כיצד להלביש רעיונות עמוקים במשלים[1].

משל כצמצום[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתורת החסידות מוסבר שהמשל עצמו הוא משל לצמצום – כלומר, להעלם והסתר של אור עליון, כדי שיוכל להיות מובן ומושג בברואים. כשם ששכל גבוה אינו יכול לחדור לשכלו של השומע בלי לבוש של משל, כך אור אין סוף אינו יכול להאיר בעולמות בלי צמצומים והלבשות[2].

גם כאשר השומע מבין את הנמשל, עדיין אין הוא תופס את האמת כמו שהיא, אלא רק הארה מועטת — "כמי שרואה אור דרך מסך", כדברי החסידות.

מעלת משל אמיתי[עריכה | עריכת קוד מקור]

כאשר נסתלק התנא רבי מאיר, אמרו כי "בטלו מושלי משלים"[3]. רק מי שהוא חכם אמיתי יכול להלביש רעיון גבוה במשל כזה שיהיה מצד אחד מובן, ומצד שני לא יאבד את העומק האלוקי שבו. לכן, משלים אמיתיים הם עצמם חלק מהשכל, ולא תוספת חיצונית להסברה.

המשל בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

במאמרי חסידות, במיוחד מתורת אדמו"ר הזקן ותלמידיו, משמשים משלים לא רק לצורך הבהרה, אלא כחלק בלתי נפרד מעצם הבנת הרעיון האלוקי. משלים כמו רב ותלמיד, מלך במדינה, אור וכלי, צמצום, ואויר (משל) – אינם רק עזרים להסברה, אלא אמצעי חדירה לעומק העניינים האלוקיים והנפשיים.

גם הרבי חזר פעמים רבות על משלים מסוימים (כגון אור המאיר דרך וילון, מלך בשדה, כיבוד אב ואם וכדו') והעמיק בהם שוב ושוב, כדי להמחיש רעיונות אלוקיים ברבדים מתקדמים לפי דרגת השומעים.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • משלים בחסידות, משלים מרבותינו נשיאינו, מבוארים ומעובדים לשפתם של בני הנוער, הוצאת 'אחד' – ארבעה כרכים

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ליקוטי תורה, שיר השירים ד"ה "שיר השירים אשר לשלמה"
  2. מאמרי אדמו"ר הזקן, תקס"ו ח"א, ד"ה להבין בתוספת ביאור שרש ענין הנ"ל, עמ' פ.
  3. אדמו"ר הצמח צדק, דרך מצוותיך, מצוות התפילה