רצון – הבדלי גרסאות
מ החלפת טקסט – " " ב־" " |
אין תקציר עריכה |
||
| (15 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
'''רצון''' היא הטיית הנפש - משיכתה לדבר חיצוני ממנה. | '''רצון''' היא הטיית הנפש - משיכתה לדבר חיצוני ממנה. | ||
הרצון הוא כוח [[מקיף]], שלא מוגבל באיבר ספציפי בגוף אלא נמצא למעלה ממנו ומשפיע על כולו. כאשר כח הרצון רוצה משהו, הוא מתגבר על כל הכוחות האחרים ומגשים את רצונו ("אין דבר שעומד בפני הרצון" | הרצון הוא כוח [[מקיף]], שלא מוגבל באיבר ספציפי בגוף אלא נמצא למעלה ממנו ומשפיע על כולו. כאשר כח הרצון רוצה משהו, הוא מתגבר על כל הכוחות האחרים ומגשים את רצונו ("אין דבר שעומד בפני הרצון"). בנוסף לרצון, כח מקיף נוסף הוא כוח ה[[תענוג]]. | ||
== מהות הרצון וביטולו לנפש == | == מהות הרצון וביטולו לנפש == | ||
| שורה 7: | שורה 7: | ||
לשם המחשה, כאשר אדם משכיל בשכלו דבר שכל, גם אם המשכיל ימות השכל יישאר (על הספר או אצל תלמידיו וכיוצא בזה). אך אם אדם רוצה משהו, אין שום ממשות לרצון אם האדם ימות. הרצון הוא '''רק''' כלי ביטוי והתגלות של הנפש - של האדם הרוצה. | לשם המחשה, כאשר אדם משכיל בשכלו דבר שכל, גם אם המשכיל ימות השכל יישאר (על הספר או אצל תלמידיו וכיוצא בזה). אך אם אדם רוצה משהו, אין שום ממשות לרצון אם האדם ימות. הרצון הוא '''רק''' כלי ביטוי והתגלות של הנפש - של האדם הרוצה. | ||
==הרצון - ככח שאיננו הנפש עצמה== | |||
למרות שכח הרצון נעלה יותר משאר כוחות הנפש, ובטל אליה יותר מכולם, עדיין איננו הנפש עצמה. | |||
הנפש עצמה איננה חסרה כלום. אין לה רצונות, היא איננה נזקקת למאום לצורך שלימותה. השלב בו האדם נזקק לרצות דבר מה - מוכיח שקיים כאן שלב נוסף. יש פה כבר יציאה מעצם הנפש וחתירה למקום חיצוני{{הערה|ראה סוף ד"ה וכל העם רואים תרס"ה}}. | |||
== רצון באלוקות == | == רצון באלוקות == | ||
{{ערך מורחב|כתר}} | {{ערך מורחב|כתר}} | ||
עם הבנת הנושא איך שהוא אצל האדם - ניתן להבין אותו אצל הבורא: זוהי הדרגה שהבורא מתחיל | עם הבנת הנושא איך שהוא אצל האדם - ניתן להבין אותו אצל הבורא: זוהי הדרגה שהבורא מתחיל לרצות בבריאת העולמות. אמנם אין פה דבר זולת הרצון שלו, (בשונה מהשלב בו הוא התחיל '''בפועל''' לברוא עולמות נפרדים ממנו), אך אין זה עצמותו. | ||
== דרגות ברצון == | == דרגות ברצון == | ||
כל רצון ניתן לסווג אותו למספר קטגוריות: | כל רצון ניתן לסווג אותו למספר קטגוריות: | ||
==== פנימיות הרצון ==== | ==== פנימיות הרצון ==== | ||
זהו הרצון האמיתי של האדם, כוונתו הפנימית וכל שאר הפעולות והרצונות שנגררות ממנו אינם אלא חיצוניות. | זהו הרצון האמיתי של האדם, כוונתו הפנימית וכל שאר הפעולות והרצונות שנגררות ממנו אינם אלא חיצוניות{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1W893hR06AlsKqkywKLCzx1HFAmCkK1U2/view בענין פנימיות וחיצוניות הרצון], הערות התמימים ואנ"ש מונטריאול (קיא) י' שבט תשפ"ג, עמוד 17.}}. | ||
למשל, כאשר האדם יוצא לעבוד, גם אם יש לו רצון בעבודתו, אין זה הרצון האמיתי. אין זה אלא חיצוניות הרצון. הרצון האמיתי הוא להרוויח כסף. וגם זה אין זה עדיין תכלית הרצון. תכלית הרצון בכסף הוא על מנת לפרנס את עצמו ואת משפחתו. והרצון הזה נובע מהרצון האמיתי - הפנימי והמהותי - רצונו של האדם בחיים. חפצו של האדם להמשיך להתקיים. | למשל, כאשר האדם יוצא לעבוד, גם אם יש לו רצון בעבודתו, אין זה הרצון האמיתי. אין זה אלא חיצוניות הרצון. הרצון האמיתי הוא להרוויח כסף. וגם זה אין זה עדיין תכלית הרצון. תכלית הרצון בכסף הוא על מנת לפרנס את עצמו ואת משפחתו. והרצון הזה נובע מהרצון האמיתי - הפנימי והמהותי - רצונו של האדם בחיים. חפצו של האדם להמשיך להתקיים. | ||
| שורה 41: | שורה 45: | ||
לעומת תענוג, שמכווין את הכוחות ומוסיף להם חיות, תכונת הרצון היא בעיקר ללכת ב"דווקא". 'אני רוצה וזהו'... | לעומת תענוג, שמכווין את הכוחות ומוסיף להם חיות, תכונת הרצון היא בעיקר ללכת ב"דווקא". 'אני רוצה וזהו'... | ||
עם זאת, כתוב כי "אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ | עם זאת, כתוב כי "אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ", זאת אומרת שעל ידי הרצון הכוחות פועלים יותר טוב. | ||
== רצון ותענוג == | == רצון ותענוג == | ||
{{להשלים}} | |||
= | {{ערך מורחב|ערך=[[תענוג]]}} | ||
מוסבר בחסידות שרצון יותר נעלה מתענוג. | |||
==ראו גם== | |||
*[[רצון העליון]] | |||
*[[אבה]] | |||
ד"ה [https://drive.google.com/file/d/1ZZ7kPHVTbZZe1I4Jqoen9-bNVVtkEwgu/view בלילה ההוא תש"כ] | == לעיון במקורות == | ||
*ד"ה שמיני עצרת בהמשך תרס"ו | |||
*ד"ה לך לך וד"ה כי ידעתיו תרס"ו | |||
*ד"ה [https://drive.google.com/file/d/1ZZ7kPHVTbZZe1I4Jqoen9-bNVVtkEwgu/view בלילה ההוא תש"כ] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:מושגים בחסידות]] | ||
[[קטגוריה: מבשרי אחזה אלוקה]] | [[קטגוריה:מבשרי אחזה אלוקה]] | ||