איטר – הבדלי גרסאות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
| (13 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:איטר יד ימינו.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[בנימין נתניהו]] כותב אות | [[קובץ:איטר יד ימינו.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[בנימין נתניהו]] כותב אות ב[[ספר תורה הכללי|ספר התורה לאחדות ישראל]] בידו השמאלית]] | ||
'''איטר יד ימינו''' או '''שמאלי''' הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'. | '''איטר יד ימינו''' או '''שמאלי''' הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'. | ||
== | ==איטר יד בהלכה== | ||
לאיטר יש דינים מיוחדים ב[[הלכה]] עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה [[מצוות]] ומהם: | לאיטר יש דינים מיוחדים ב[[הלכה]] עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה [[מצוות]] ומהם: | ||
#[[הנחת תפילין]] - האיטר מניח תפילין | #[[הנחת תפילין]] - האיטר מניח תפילין על יד ימין בשונה מהימני שמניח על יד שמאל. | ||
#מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב | #מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה. | ||
#עבודה ב[[בית המקדש]] - כהן איטר יד הדבר נחשב | #עבודה ב[[בית המקדש]] - [[כהן]] איטר יד הדבר נחשב כ[[מום]] ואסור בעבודה. | ||
# | #נטילת [[לולב]] - האיטר נוטל הלולב ביד שמאל ואת ה[[אתרוג]] בימין. | ||
#נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את כוס היין ביד שמאל ב[[קידוש]], ב[[הבדלה]] ב[[ברכת המזון]] וכדומה. | |||
בשאר המצוות המעשיות | בשאר [[מצוות|המצוות]] המעשיות כקביעת [[מזוזה]], הסיבה ב[[ליל הסדר]], והדלקת נרות ה[[חנוכה]] אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות. | ||
בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי [[נטילת ידיים|נוטל ידיים]] ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכן הלאה. | |||
ההגדרות לקביעת האיטר: | ההגדרות לקביעת האיטר: | ||
[[רש"י]] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; | [[רש"י]]{{הערה|מסכת מנחות דף לז עמוד א}} סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; ואילו ה[[רא"ש]]{{הערה|רא"ש למסכת מנחות דף לז עמוד א}} פירש שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]]{{הערה|או"ח סימן כז סעיף ו}} נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר. | ||
==איטר רגל== | ==איטר רגל== | ||
בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי | בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי ש[[רש"י]] מגדירו{{הערה|רש"י בכורות דף מה עמוד ב ד"ה אטר. על פי הגמרא במסכת יומא דף יא עמוד ב. וכן בבית יוסף (אה"ע סימן קסט)}}: | ||
"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך". | "כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך". | ||
לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם: | לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם: | ||
#מצוות [[חליצה]] - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ הנעל מרגלו השמאלית. | #מצוות [[חליצה]] - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ את הנעל מרגלו השמאלית. | ||
#עבודה ב[[בית המקדש]] - כהן איטר רגל הדבר נחשב | #עבודה ב[[בית המקדש]] - [[כהן]] איטר רגל הדבר נחשב כ[[מום]] ואסור בעבודה. | ||
==שולט בשתי ידיו== | ==שולט בשתי ידיו== | ||
כתבו הפוסקים שאדם השולט בשני ידיו באופן שווה, הן בכוח שבידיו והן בפעולות העדינות ככתיבה וכדומה צריך ל[[הנחת תפילין|הניח תפילין]] על ב' ידיו (בזה אחר זה) מפני הספק; וכן כתבו שלא יהיה [[סופר סת"ם]]. | |||
[[אדמו"ר הצמח צדק]] אף הוסיף{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/1/4/2.htm שו"ת הצמח צדק אורח חיים, סימן ד' סעיף ב']}} שהוא הדין אף אם כותב ביד ימינו אך את שאר מעשיו עושה בידו השמאלית. | |||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
| שורה 31: | שורה 36: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | |||