ויכוחא רבה (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(25 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ויכוחא רבה'''{{הערה|בחלק מהמהדורות נקרא בשם '''ויכוחא רבה בין החסיד להמתנגד'''.}} הוא ספר הכולל התכתבות בדיונית כנראה בין [[חסיד]] בשם רבי יוסף מנמירוב ו[[מתנגד]] בשם רבי בנימין זאב מסלונים, שניהם כנראה דמויות בדיוניות, על תורת החסידות.
[[קובץ:ויכוחא דפור.jpg|ממוזער|ויכוחא רבה, דפוס ראשון, טשרנוביץ תרכ"ד, מאוסף הספרייה הלאומית]]
[[קובץ:ויכוחא.jpg|ממוזער|שער הספר "ויכוחא רבה" מהדורת תרנ"ד]]
'''ויכוחא רבה'''{{הערה|במהדורות מאוחרות נקרא בשם הארוך '''וויכוחא רבה בין החסיד להמתנגד'''.}} הוא חיבור של [[חסיד חב"ד]] לא ידוע, הכולל ויכוח על [[דרך החסידות]] שנערכה כביכול בשנת [[תקמ"ו]] בהתכתבות בין [[מתנגד]] בשם רבי בנימין זאב מ[[סלונים]], מתלמידי [[הגאון מווילנא]], ו[[חסיד]] בשם רבי יוסף מ[[נמירוב]], מחסידי רבי [[לוי יצחק מברדיצ'ב]].


מקובל שנכתב על ידי הרב [[יעקב בכרך מקידאן]]
מקובל שההתכתבות לא נערכה במציאות, והיא פרי דמיונו של המחבר שרצה להביע את דרכה את עמדת החסידות מול ה[[ההתנגדות לחסידות|מתנגדים לה]].
 
גירסה ידועה של החיבור נקראת בשם '''מצרף העבודה'''. גירסה זו נערכה על ידי רבי [[יעקב מקידאן]], מחסידי [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] ומחבר הספר [[סיפורים נוראים]], שהוסיף ושינה פרטים רבים בחיבור.
 
==תוכן הספר==
בשער הקונטרס מופיע הכיתוב: "אשר הי' בין תרי גברא רברבי בעניני נוסח האר"י ז"ל ובמנהגי דרכי החסידות ה"ה הרבני המפורסם מוהר"ר בנימין זאב מק"ק סלאנים ז"ל תלמיד הגאון מווילנא זצ"ל והשני ה"ה הרבני הוותיק והחסיד המפורסם בחסידות ופרישות מוהור"ר מנעמירוב ז"ל תלמיד הרב הצדיק הקדוש בוצינא קדישא חסידא ופרישא אספקלריא המאירה מוהר"ר לוי יצחק מבארדיטשוב זצלה"ה".


הספר אינו רק תיאור של ויכוח ספרותי אודות מהות החסידות, ואינו רק ספר של "דע מה שתשיב". אלא בעיקר ספר של הסברה כלפי פנים, מהי חסידות ומהם חסידים. בבחינת "דע את עצמך".
הספר אינו רק תיאור של ויכוח ספרותי אודות מהות החסידות, ואינו רק ספר של "דע מה שתשיב". אלא בעיקר ספר של הסברה כלפי פנים, מהי חסידות ומהם חסידים. בבחינת "דע את עצמך".
הקונטרס הוא מחלוצי חיבורי ההגנה על מהות החסידות שתעשיר את דעתו של המתקרב לחסידות כמו של החסיד הוותיק.
החיבור הינו סבוך ובעייתי מאין כמוהו מבחינה ביבליוגרפית מהיבטיה השונים. לכל לראש הבעי' של זהות, שכן הוא הופיע בדפוס פעמיים תחת שני שמות שונים – 'מצרף העבודה' ו'ויכוחא רבה', ושנית, יש בעיה בתוכן, שכן לא רק השמות שונים, אלא גם התוכן והמבנה של שני החיבורים שונים זה מזה.


==מהדורה חדשה==
==מהדורה חדשה==
בשנת תשע"ה הוציא לאור הרב [[אברהם אלישווילי]] את הספר מחדש, באותיות מאירות, תיקון טעיות הדפוס, חילק כל פרק לאותיות, הוסיף מראי מקומות נצרכים, והשוואות רבות לספרים אחרים, בעיקר ספרי חסידות שעליהם התבססו הדברים, נערכה עבודת השוואה בין המהדורות השונות וכתבי יד, והובאו כל ההוספות מהכתבי ידי וממהדורות שוונת, וגם מבוא רחב נערך לו לספר.
בשנת [[תשע"ה]] הוציא לאור הרב [[אברהם אלאשווילי]] את הספר מחדש, באותיות מאירות, תיקון טעיות הדפוס, חילק כל פרק לאותיות, הוסיף [[מראי מקומות]] נצרכים, והשוואות רבות לספרים אחרים, בעיקר ספרי חסידות שעליהם התבססו הדברים, נערכה עבודת השוואה בין המהדורות השונות וכתבי יד, והובאו כל ההוספות מהכתבי ידי וממהדורות שונות, כן נערך מבוא רחב לספר.


שותפים בעריכה: הרב [[נחום גרינוולד]], הרב [[שמואל רסקין - חולון]]והרב [[חיים זקס]] משפיע בישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד.
שותפים בעריכה: הרב [[נחום גרינוולד]], הרב [[שמואל רסקין (חולון)|שמואל רסקין]] והרב [[חיים זקס]].


==לקריאה נוספת==
*[[היכל הבעש"ט]] גליון ל' עמ' ריג מאמר מאת: הרב חיים אהרן טיפנברון, לונדון אנגליה.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[https://col.org.il/news/85529 הופיע הספר 'ויכוחא רבה' במהדורה חדשה]
* {{היברובוקס||'''וויכוחא רבה'''|20229|ווארשא תער"ב}}
* {{אוצר החכמה||'''ויכוחא רבה'''|189067|מהדורה חדשה, לוד תשע"ד}}
* {{אוצר החכמה||'''מצרף העבודה'''|101379|קניגסברג תרי"ח}}
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=84163 הופיע הספר 'ויכוחא רבה' במהדורה חדשה]


nli.org.il/he/books/NNL_ALEPH001741749/NLI
{{הערות שוליים}}


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי חסידים]]

גרסה אחרונה מ־22:15, 9 בספטמבר 2024

ויכוחא רבה, דפוס ראשון, טשרנוביץ תרכ"ד, מאוסף הספרייה הלאומית

ויכוחא רבה[1] הוא חיבור של חסיד חב"ד לא ידוע, הכולל ויכוח על דרך החסידות שנערכה כביכול בשנת תקמ"ו בהתכתבות בין מתנגד בשם רבי בנימין זאב מסלונים, מתלמידי הגאון מווילנא, וחסיד בשם רבי יוסף מנמירוב, מחסידי רבי לוי יצחק מברדיצ'ב.

מקובל שההתכתבות לא נערכה במציאות, והיא פרי דמיונו של המחבר שרצה להביע את דרכה את עמדת החסידות מול המתנגדים לה.

גירסה ידועה של החיבור נקראת בשם מצרף העבודה. גירסה זו נערכה על ידי רבי יעקב מקידאן, מחסידי אדמו"ר האמצעי ואדמו"ר הצמח צדק ומחבר הספר סיפורים נוראים, שהוסיף ושינה פרטים רבים בחיבור.

תוכן הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשער הקונטרס מופיע הכיתוב: "אשר הי' בין תרי גברא רברבי בעניני נוסח האר"י ז"ל ובמנהגי דרכי החסידות ה"ה הרבני המפורסם מוהר"ר בנימין זאב מק"ק סלאנים ז"ל תלמיד הגאון מווילנא זצ"ל והשני ה"ה הרבני הוותיק והחסיד המפורסם בחסידות ופרישות מוהור"ר מנעמירוב ז"ל תלמיד הרב הצדיק הקדוש בוצינא קדישא חסידא ופרישא אספקלריא המאירה מוהר"ר לוי יצחק מבארדיטשוב זצלה"ה".

הספר אינו רק תיאור של ויכוח ספרותי אודות מהות החסידות, ואינו רק ספר של "דע מה שתשיב". אלא בעיקר ספר של הסברה כלפי פנים, מהי חסידות ומהם חסידים. בבחינת "דע את עצמך".

הקונטרס הוא מחלוצי חיבורי ההגנה על מהות החסידות שתעשיר את דעתו של המתקרב לחסידות כמו של החסיד הוותיק.

החיבור הינו סבוך ובעייתי מאין כמוהו מבחינה ביבליוגרפית מהיבטיה השונים. לכל לראש הבעי' של זהות, שכן הוא הופיע בדפוס פעמיים תחת שני שמות שונים – 'מצרף העבודה' ו'ויכוחא רבה', ושנית, יש בעיה בתוכן, שכן לא רק השמות שונים, אלא גם התוכן והמבנה של שני החיבורים שונים זה מזה.

מהדורה חדשה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת תשע"ה הוציא לאור הרב אברהם אלאשווילי את הספר מחדש, באותיות מאירות, תיקון טעיות הדפוס, חילק כל פרק לאותיות, הוסיף מראי מקומות נצרכים, והשוואות רבות לספרים אחרים, בעיקר ספרי חסידות שעליהם התבססו הדברים, נערכה עבודת השוואה בין המהדורות השונות וכתבי יד, והובאו כל ההוספות מהכתבי ידי וממהדורות שונות, כן נערך מבוא רחב לספר.

שותפים בעריכה: הרב נחום גרינוולד, הרב שמואל רסקין והרב חיים זקס.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • היכל הבעש"ט גליון ל' עמ' ריג מאמר מאת: הרב חיים אהרן טיפנברון, לונדון אנגליה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

וויכוחא רבה, ווארשא תער"ב, באתר HebrewBooks

הערות שוליים

  1. במהדורות מאוחרות נקרא בשם הארוך וויכוחא רבה בין החסיד להמתנגד.