כיסוי שני: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
שורה 20: שורה 20:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''ליקוט בענין כיסוי שני''', הערות התמימים ואנ"ש ישיבה קטנה תורת אמת גליון מ"ו עמוד 91
*'''[https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2024/08/18-08-2024-07-44-14-%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%90%D7%A0%D7%A9-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%90%D7%9E%D7%AA.pdf ליקוט בענין כיסוי שני]''', הערות התמימים ואנ"ש ישיבה קטנה תורת אמת גליון מ"ו עמוד 91


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מנהגי חסידים]]
[[קטגוריה:מנהגי חסידים]]
[[קטגוריה:לבושים]]
[[קטגוריה:לבושים]]

גרסה אחרונה מ־13:20, 21 באוגוסט 2024

כיסוי שני הוא מנהג חסידי להוסיף בחבישת כיסוי ראש נוסף בשעת תפילה ולימוד תורה (בדרך כלל מגבעת קנייטש ובתפילה שחרית - טלית), מלבד כיסוי הראש הרגיל של הכיפה במהלך היום כולו (ויש הנוהגים ממידת חסידות ללכת עם כיסוי שני במשך כל היום).

חבישת המגבעת כ'כיסוי שני'[עריכה | עריכת קוד מקור]

חסידים נוהגים ללבוש את המגבעת בעיקר בשעת התפילה, כ'כיסוי שני' בנוסף לכיפה[1]. מקור הדברים הם ככול הנראה בדברי הגמרא[2] שכתבה כי תחת למצנפת של הכהן הגדול הייתה כיפת צמר, ובדברי הצמח צדק שבספרו "פסקי דינים לצמח צדק"[3] שכתב כי מנהג חסידים הראשונים היה לכסות את הראש בנוסף לכיפה שעל ראשם בכיסוי נוסף. כך גם כתבו ה'בית חדש'[4], ה'טורי זהב'[5] וה'משנה ברורה'[6] כי ראוי לנהוג שבנוסף לטלית אין להסיר את הכובע, משום שהדבר מוסיף ביראת שמים. סיבה נוספת היא, שכיוון שבתפילה יש לעמוד בצורה מכובדת, כפי שמתאים לעמוד בפני מלך או אדם חשוב – יש לחבוש גם כובע מעל הכיפה, משום שאין זה כבוד לעמוד לפני אדם חשוב כשכיפה בלבד לראשו[7].

מוסבר בחסידות כי שני הכיסויים הם בחינת שני מקיפים מבחינת חיה ויחידה, ועל ידי קישור המקיפים שבנשמה עם מקיפים גשמיים (כיפה וכובע) מתוסף יותר בהמשכה ובגילוי של שני המקיפים שבנשמה[8]. אדמו"ר הריי"צ נהג לישון עם שני כיפות (וייתכן שנהג כך לא רק בשעת השינה)[9].

הטעמים למנהג[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. להכניע לב האדם
  2. להבדל מהאומות שדרכם של האומות ללכת עם כיסוי[10]
  3. "כובד ראש טפי" המביא ליראת שמים מהשכינה שלמעלה מהראש[11]
  4. מידת חסידות
  5. ב' כיסויים זכר לשני הכתרים שבנ"י קבלו בהר סיני[12]
  6. כל הדורות היו כל העם בגילוי ראש ולתפילה הוסיפו כיסוי ראש וכיום שכל העם כל היום בכיסוי ראש מוסיפים לתפילה כיסוי שני
  7. שאם יפול הכובע או שיצטרך להוריד אותו, לא יהיה בגילוי ראש, משתמשים בכיסוי נוסף תחת הכובע
  8. מנהג חשיבות, כעומד לפני המלך
  9. שכיסוי הראש לא יטה על הראש דרך גאווה[13]
  10. שני כיסויים כנגד שני המוחין שהם כנגד יראה עילאה ויראה תתאה[14]
  11. כנגד ב' מקיפים

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. הוספה ללקוטי שיחות בחלק ט' דף 276 בשולי הגליון, ובספר המנהגים עמוד 9 בשולי הגליון, וראה כאן וכאן
  2. חולין קל"ח עמוד א'
  3. פסקי דינים לצ"צ בתחילתו
  4. בית חדש על על אורח חיים סימן ח' סעיף א', דיבור המתחיל 'ומכסה'
  5. ט"ז(מגן אברהם) על אורח חיים סימן ח' סעיף ב' סעיף קטן ג':"ולעניות דעתי אדרבה בא רבינו להזהיר שיהיה נזהר כל כך בכיסוי הראש שאפילו בשעה שמעוטף בטלית של מצוה צריך שלא יזוז ממנו כיסוי של ראש"
  6. משנה ברורה על אורח חיים סימן ח' סעיף ב' סעיף קטן ד':"שכיסוי זה מכניע לב האדם ומביאו לידי יראת שמים. ועיין בט"ז שדעתו נכון שלא יסיר הכובע (=כיפה) הקטן שעל ראשו בעת התפילה אף שהוא מכסה ראשו בטלית ג"כ"
  7. משנה ברורה, אורח חיים סימן צ"א סעיך קטן י"ב:"ובזמננו צריך להשים בעת התפילה כובע כי אין דרך לעמוד כן לפני אנשים חשובים"
  8. מאמר דיבור המתחיל "צוהר תעשה לתיבה" תרפ"ג - ספר המאמרים תרפ"ג עמוד ק"מ, וכן בספר המאמרים תש"ז עמוד 185, תורת מנחם התוועדויות תשמ"ח חלק ד' עמוד 164
  9. ימי בראשית עמוד 67, וראה שם בעמוד 75 שהכיפה הפנימית ניתנה לרב ישראל ג'ייקובסון והחיצונית לרב שמואל לויטין
  10. שולחן הטהור לבעל שומר אמונים מאמר הצניעות אות ד'. וראה שו"ע אדה"ז או"ח מהדו"ב סי' ב ס"ו, נדפס בלוח התיקון שבסוף שו"ע ח"א, שמביא טעם זה על כיסוי ראשון.
  11. מהרש"א שבת קנו, ע"ב. ועפ"ז מבאר הסיפור על אמו של ר"נ - שהוסיפה לו סודר על ראשו.
  12. האדמו"ר מבוטאשוטש.
  13. שולחן הטהור, שם.
  14. מדרש פנחס (קאריץ) אות ל"א.