חיבוט הקבר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(32 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''חיבוט הקבר''' או '''דין הקבר''' הוא אחד מהעונשים שמקבל האדם לאחרי המיתה.


== העונש ==
עונש חיבוט הקבר הוא כך:
כאשר אדם נפטר, מגיע [[מלאך המות]] לקברו, מכהו ושואלו לשמו. ובאם איננו יודע, מכניסים בנפטר את נשמתו שוב ומעמידים לדין, ומחייבים אותו{{הערה|רבי אלעזר בפ"ב דמסכת חיבוט הקבר (נדפס בספר ראשית חכמה בסוף פ' יב).}}.


'''חיבוט הקבר''' אחד מהעונשים שמקבל האדם לאחרי המיתה.
[[רבי יהושע בן לוי]] תיאר את מהלך הדברים כך:


מלאך המות מגיע כשחציו אש ושרשראות [[ברזל]] בידיו, בהכאה הראשונה מתפרקים איברי המת, ובהכאה השניה גם עצמותיו. ו[[מלאך|מלאכי השרת]] מלקטים את ה[[עצמות (איברי האדם)|עצמות]] ומעמידים אותו שוב, ומכהו פעם שלישית. ודנים אותו ביום הראשון והשני, ובשלישי מכים אותו בעיניו מכיון שלא ראה, באזניו כיון שלא שמע, בשפתיו כיון שדיבר דברי תפלות, בלשונו כיון שהעיד עדות שקר וברגליו כיון שהקדים לרוץ לדבר עבירה.


==סיבת העונש==
[[אדמו"ר הזקן]] כותב{{הערה|[[לקוטי אמרים פרק ח.]]}} שמטרת חיבוט הקבר היא ניקוי וטהרה ה[[גוף]] מהנאות העולם שמקורם בטומאת [[קליפת נוגה]] ו[[שדין יהודאין]]. מי שלא נהנה מהעולם הזה כמו רבי יהודה הנשיא, לא עובר עונש זה.


== העונש ==
==עצות להיפטר מהעונש==
חיבוט הקבר הוא [[עונש]] המוזכר בקבלה על הנאה שאינה לשם [[שמים]]. ביאור על חיבוט הקבר מוזכר בפרקים הראשונים של [[ספר התניא]]. כמו כן בספר ראשית חכמה הובא [[מדרש]] הנקרא "מסכת חיבוט הקבר" המתאר את [[עונש]] חיבוט הקבר."מסכת חיבוט הקבר" הוכנסה גם לתוך "מסכת שמחות" אחת מן המסכתות הקטנות של התלמוד. חיבוט הקבר מוזכר בקצרה גם בחיבור "שיעור קומה", חיבור מיסטי קדום העוסק בתיאור גודלו של הגוף האלוהי.
{{ציטוט|תוכן=
אבל אמרו, הדר בארץ ישראל ומת ב[[ערב שבת]] אינו רואה דין הקבר, ומה יעשה וינצל מדין הקבר, יהיה אוהב צדקות ואוהב תוכחות ואוהב גמילות חסדים ומכניס אורחים לתוך ביתו, ויתפלל תפילתו בכוונה, אפילו מת בחוצה לארץ אינו רואה, שנאמר (יונה ב, ב), ויאמר קראתי מצרה לי וגו'.|מקור=מסכת חיבוט הקבר פ' ג.|מרכאות=כן}}


{{ציטוט| תוכן=
השיעור להפטר מ'''חיבוט הקבר''' הוא, שחלק שישי מהמעת לעת יאמר [[אותיות]] התורה, [[תהלים]] וכו'.
::לזכות לזיכוך הנפש להפטר מ[[כף הקלע]] הוא על ידי חזרה כל היום כמה שיש ביכולתו, [[משניות]] [[תניא]] [[תהלים]] בעל פה|מקור=[[היום יום]] ז' טבת|מרכאות=כן}}
{{ציטוט| תוכן=
אדם צריך להרבות באמירת אותיות (לאמור [[תהלים]], לחזור [[משניות]]) מתי והיכן שהוא יכול, בכדי לחזק את קיום העולם, בכדי להציל עצמו מ'''חיבוט הקבר''' ו[[כף הקלע]] ולזכות לכל הגילויים הגבוהים ביותר|מקור=[[היום יום]] ה' שבט|מרכאות=כן}}


== סגולות ==
העולים לקבר המת, כדי להתפלל לעילוי נשמתו, קוראים פסוקים המתחילים באותיות שמו של הנפטר, או תפילות המתחילות באות הראשונה של שמו, כסגולה נגד חיבוט הקבר.
העולים לקבר המת, כדי להתפלל לעילוי נשמתו, קוראים פסוקים המתחילים באותיות שמו של הנפטר, או תפילות המתחילות באות הראשונה של שמו, כסגולה נגד חיבוט הקבר.
כמו כן כדי להפטר כליל מחיבוט הקבר מובא שעל האדם להיות מ[[גומלי חסדים]], להתפלל מתוך כוונה אמיתית, ולהיות [[מכניס אורחים]].
סגולת ה[[שבת]] מהווה גם היא כדרך להפטר מעונש זה על כן אלו שהובאו לקבורה בסמוך לכניסת ה[[שבת]] נפטרים מעונש חיבוט הקבר.


== תניא {{הערה|תניא פרק ח'}}==
בספרים מובא, וכן הוא [[מנהג חב"ד]], לומר בסיום [[שמונה עשרה]] קודם 'יהיו לרצון' פסוק שמתחיל ומסתיים באות הראשונה והאחרונה של שמו, כך לא ישכח את שמו כאשר ישאלו [[מלאך]] המות.
{{ציטוט| תוכן=
:ולכן צריך הגוף '''לחבוט הקבר''' לנקותו ולטהרו מטומאתו
::שקיבל בהונאת עולם הזה ותענוגיו מטומאת קליפת נוגה ושדין יהודאין
:::אא"כ מי שלא נהנה מעולם הזה כל ימיו כרבינו הקדוש|מקור=תניא- לקוטי אומרים פרק ח'|מרכאות=כן}}
כלומר האדמו"ר הזקן מסביר שחיבוט הקבר מגיע על הנאה מעולם הזה לא לשם שמים, ולכן מי שלא נהנה מעולם הזה כל ימיו אינו מקבל חיבוט הקבר.


== היום יום{{הערה|היום יום ז' טבת}} ==
בנוסף לכך אצל חסידי חב"ד אומרים גם את שמו של ה[[רבי]] כיון שרוצים להזכיר ששייכים אליו{{הערה|ראה בספר [[שהרבי יחייך]] ע' 113.}}.
{{ציטוט| תוכן=
:השיעור להפטר מ'''חיבוט הקבר''' הוא, שחלק שישי מהמעת לעת יאומר אותיות התורה, תהילים וכו'.
::לזכות לזיכוך הנפש להפטר מכף הקלע הוא ע"י חזרה כל היום כמה שיש ביכולתו, משניות תניא תהילים בע"פ|מקור=תניא- לקוטי אומרים פרק ח'|מרכאות=כן}}


==ד' אמות בחברון==
[[אדמו"ר האמצעי]] המליץ לחסידי חב"ד לקנות נחלה ב[[חברון]] והבטיח שמי שיקנה ד' אמות בחברון - ינצל מ'''חיבוט הקבר'''.
הדברים נכתבו בגליון מיוחד שהדפיס רב העדה האשכנזית בחברון, הרב שמעון מנשה חייקין בשנת תרמ"ח:
{{ציטוט| תוכן=
מעיד אני מה שראיתי בעיני המכתב יד קדשו, שכתב האדמו"ר האמצעי נבג"מ, לאנ"ש דפה עיה"ק בשנת תקפ"ג בעת שנתיסד היישוב של אנ"ש בחברון ת"ו. וכתב בזה"ל: מצאתי כתוב בשם הרדב"ז, שכל מי שיש לו אחוזת נחלה בעיה"ק חברון ת"ו יהיה ניצול מחיבוט הקבר, ואדמו"ר בעצמו קנה פה עיר הקודש את הבית הכנסת הקטנה (הנקראת בפי כל בית הכנסת אברהם אבינו, כמובא הסיפור על זה בספר עמק המלך בהקדמתו פ' עשירי יעו"ש נפלאות) על שמו, כדי שיהיה לו אחוזת נחלה בעה"ק חברון ת"ו|מרכאות=כן}}


== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


 
[[קטגוריה:עונש]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־08:45, 10 ביולי 2024

חיבוט הקבר או דין הקבר הוא אחד מהעונשים שמקבל האדם לאחרי המיתה.

העונש[עריכה | עריכת קוד מקור]

עונש חיבוט הקבר הוא כך:

כאשר אדם נפטר, מגיע מלאך המות לקברו, מכהו ושואלו לשמו. ובאם איננו יודע, מכניסים בנפטר את נשמתו שוב ומעמידים לדין, ומחייבים אותו[1].

רבי יהושע בן לוי תיאר את מהלך הדברים כך:

מלאך המות מגיע כשחציו אש ושרשראות ברזל בידיו, בהכאה הראשונה מתפרקים איברי המת, ובהכאה השניה גם עצמותיו. ומלאכי השרת מלקטים את העצמות ומעמידים אותו שוב, ומכהו פעם שלישית. ודנים אותו ביום הראשון והשני, ובשלישי מכים אותו בעיניו מכיון שלא ראה, באזניו כיון שלא שמע, בשפתיו כיון שדיבר דברי תפלות, בלשונו כיון שהעיד עדות שקר וברגליו כיון שהקדים לרוץ לדבר עבירה.

סיבת העונש[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הזקן כותב[2] שמטרת חיבוט הקבר היא ניקוי וטהרה הגוף מהנאות העולם שמקורם בטומאת קליפת נוגה ושדין יהודאין. מי שלא נהנה מהעולם הזה כמו רבי יהודה הנשיא, לא עובר עונש זה.

עצות להיפטר מהעונש[עריכה | עריכת קוד מקור]

אבל אמרו, הדר בארץ ישראל ומת בערב שבת אינו רואה דין הקבר, ומה יעשה וינצל מדין הקבר, יהיה אוהב צדקות ואוהב תוכחות ואוהב גמילות חסדים ומכניס אורחים לתוך ביתו, ויתפלל תפילתו בכוונה, אפילו מת בחוצה לארץ אינו רואה, שנאמר (יונה ב, ב), ויאמר קראתי מצרה לי וגו'.

מסכת חיבוט הקבר פ' ג.

השיעור להפטר מחיבוט הקבר הוא, שחלק שישי מהמעת לעת יאמר אותיות התורה, תהלים וכו'.

לזכות לזיכוך הנפש להפטר מכף הקלע הוא על ידי חזרה כל היום כמה שיש ביכולתו, משניות תניא תהלים בעל פה
היום יום ז' טבת

אדם צריך להרבות באמירת אותיות (לאמור תהלים, לחזור משניות) מתי והיכן שהוא יכול, בכדי לחזק את קיום העולם, בכדי להציל עצמו מחיבוט הקבר וכף הקלע ולזכות לכל הגילויים הגבוהים ביותר

היום יום ה' שבט

העולים לקבר המת, כדי להתפלל לעילוי נשמתו, קוראים פסוקים המתחילים באותיות שמו של הנפטר, או תפילות המתחילות באות הראשונה של שמו, כסגולה נגד חיבוט הקבר.

בספרים מובא, וכן הוא מנהג חב"ד, לומר בסיום שמונה עשרה קודם 'יהיו לרצון' פסוק שמתחיל ומסתיים באות הראשונה והאחרונה של שמו, כך לא ישכח את שמו כאשר ישאלו מלאך המות.

בנוסף לכך אצל חסידי חב"ד אומרים גם את שמו של הרבי כיון שרוצים להזכיר ששייכים אליו[3].

ד' אמות בחברון[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר האמצעי המליץ לחסידי חב"ד לקנות נחלה בחברון והבטיח שמי שיקנה ד' אמות בחברון - ינצל מחיבוט הקבר. הדברים נכתבו בגליון מיוחד שהדפיס רב העדה האשכנזית בחברון, הרב שמעון מנשה חייקין בשנת תרמ"ח:

מעיד אני מה שראיתי בעיני המכתב יד קדשו, שכתב האדמו"ר האמצעי נבג"מ, לאנ"ש דפה עיה"ק בשנת תקפ"ג בעת שנתיסד היישוב של אנ"ש בחברון ת"ו. וכתב בזה"ל: מצאתי כתוב בשם הרדב"ז, שכל מי שיש לו אחוזת נחלה בעיה"ק חברון ת"ו יהיה ניצול מחיבוט הקבר, ואדמו"ר בעצמו קנה פה עיר הקודש את הבית הכנסת הקטנה (הנקראת בפי כל בית הכנסת אברהם אבינו, כמובא הסיפור על זה בספר עמק המלך בהקדמתו פ' עשירי יעו"ש נפלאות) על שמו, כדי שיהיה לו אחוזת נחלה בעה"ק חברון ת"ו

הערות שוליים

  1. רבי אלעזר בפ"ב דמסכת חיבוט הקבר (נדפס בספר ראשית חכמה בסוף פ' יב).
  2. לקוטי אמרים פרק ח.
  3. ראה בספר שהרבי יחייך ע' 113.