כסף: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=מתכת הכסף|אחר=כסף כאמצעי לקנין וסחר חליפין| | {{פירוש נוסף|נוכחי=מתכת הכסף|אחר=כסף כאמצעי לקנין וסחר חליפין|ראו=[[כסף (ממון)]]}} | ||
[[קובץ:נרות שבת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פמוטות כסף]] | [[קובץ:נרות שבת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פמוטות כסף]] | ||
'''כסף''' הוא חומר מתכתי בצבע בהיר מאוד המוזכר בתורה פעמים רבות ונמשל בקבלה וחסידות ל[[מידת החסד]]. המילה כסף היא מלשון כיסופין ותשוקה. | '''כסף''' הוא חומר מתכתי בצבע בהיר מאוד המוזכר בתורה פעמים רבות ונמשל בקבלה וחסידות ל[[מידת החסד]]. המילה כסף היא מלשון כיסופין ותשוקה. |
גרסה אחרונה מ־20:21, 30 ביוני 2024
כסף הוא חומר מתכתי בצבע בהיר מאוד המוזכר בתורה פעמים רבות ונמשל בקבלה וחסידות למידת החסד. המילה כסף היא מלשון כיסופין ותשוקה.
מידת החסד[עריכה | עריכת קוד מקור]
הסיבה שחומר זה זול יותר מזהב מוסבר בחסידות כי שורש הגבורה גבוה יותר ממידת החסד, ואכן לעתיד לבא תהיה עיקר העבודה בלוים שהם בחינת זהב, אך כעת בזמן הגלות יש לכלול את הגבורות בחסדים ולכן העבודה היא הכהנים שהם כנגד החסד שנמשלת בכסף.
הבעל שם טוב מפרש את הפסוק "תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף", שלמרות שעיקר העבודה ותחילתה הוא על ידי זהב שהוא יראה, מכל מקום הכסף דהיינו הכיסופין היא נקודת העבודה. והמשיל זאת למי שלמד מלאכת הנפחות, אך לא ידע כי כדי להתחיל את המלאכה יש להבעיר את הזהב באש כי אם לא עושה כן אין הזהב ניתך[1].
בחסידות מוסבר כי מידת הכיסופין נמשכת על ידי מידת היסוד (כלשון הזוהר חסד אתגליא בפום אמה), וזה הוא סוד גביע הכסף שהטמין יוסף הצדיק שהיה מרכבה למידת היסוד באמתחת בנימין.[2].
בירור הסיגים מהכסף[עריכה | עריכת קוד מקור]
בחסידות מוסבר ענין בירור הניצוצות במשל התכת כסף מעורב בסיגים ועפר, כאשר נותנין אותו באש המצרף, הרי האש טבעו לפרר החלקים ועל ידי זה נפרדים כל חלקי הפסולת והסיגים, ונעשים מובדלים בפני עצמם, ובהיתוך פעם ראשונה עדיין הכסף גס ואינו נקי מפסולת לגמרי, רק מפסולת גסה, אבל הפסולת הדקה עדיין נשארה בו, וכן בסיגים יש עדיין הרבה כסף נקי, ובהיתוך פעם שנייה לסיגים יוצא היותר גס שבכסף, ובפעם שלישית יוצא כסף גס יותר, עד פעם האחרונה שאז נעשה בירור הפסולת גמור, ושוב אינו יוצא ממנו רק כסף רע. זהו משל לבירור הטוב מתוך הרע, בחינת אור חוזר.
לעומת זאת הבירור של הרע מתוך הטוב, בבחינת אור ישר, נמשל בהיתוך ובירור הכסף שיצא בבישול הראשון, כאשר מהתכין אותו עוד פעם שנייה יוצא ממנו הפסולת הדק, ובפעם שלישית יוצא פסולת דק יותר, עד שנשאר בפעם האחרון כסף זך ונקי בתכלית, נמצא בירור זה דכסף הוא בירור האחרון אחר בירור הראשון, דהיינו גם לאחר שיצא ממנו הפסולת הגס מבררים הנקי מכל פסולת דק ביותר, והוא בירור היותר עליון שהוא הבירור בדבר שכבר הוברר, מה שאין כן בירור הפסולת נהפוך הוא כל שמבררים יותר נשאר הפסולת גס יותר, והנקי גרוע ביותר[3].
הערות שוליים
- ↑ כתר שם טוב ע' רפו
- ↑ ליקוטי תורה
- ↑ נר מצוה ותורה אור שער האמונה עט, ב