משא ההתקשרות (פיוט): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוספת ערך בעבודה מתמשכת, מוזמנים לסייע בתרגום)
 
 
(17 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{בעבודה מתמשכת}}
[[קובץ:משא ההתקשרות.jpg|ממוזער|תצלום העמוד הראשון מתוך כתב יד של הפיוט השייך לארכיון ספריית ליובאוויטש ומצוי בשבי במדינת רוסיה]]
[[קובץ:משא ההתקשרות.jpg|ממוזער|תצלום העמוד הראשון מתוך כתב יד של הפיוט השייך לארכיון ספריית ליובאוויטש ומצוי בשבי במדינת רוסיה]]
'''משא ה[[התקשרות]]''' הוא פיוט פרי עטו של הרב [[מנחם מענדל שניאורסון (בן אדמו"ר המהר"ש)|מנחם מענדל שניאורסון]] בשפה ה[[ארמית]], שכתב לאביו בסמיכות ל[[בר מצווה]] שלו.
'''משא ה[[התקשרות]]''' הוא פיוט פרי עטו של הרב [[מנחם מענדל שניאורסון (בן אדמו"ר המהר"ש)|מנחם מענדל שניאורסון]] בשפה ה[[ארמית]], אותו כתב לאביו,  [[אדמו"ר המהר"ש]], בסמיכות ל[[בר מצווה]] שלו.
 


==אודות הפיוט==
==אודות הפיוט==
הבר מצווה של רבי מנחם מענדל נערכה ב[[ו' אדר]] [[תר"מ]].
שמחת הבר מצווה של רבי מנחם מענדל נערכה ב[[ו' אדר]] [[תר"מ]].


על אף גילו הצעיר, הפיוט נכתב בשפה ארמית ברמה גבוהה מאוד, הדומה יותר לשפת הארמית הארץ-ישראלית שנמצאת בשימוש מועט יותר ובשל כך נחשבת לקשה יותר.
על אף גילו הצעיר, הפיוט נכתב בשפה ארמית ברמה גבוהה מאוד, הדומה יותר לשפת הארמית הארץ-ישראלית שנמצאת בשימוש מועט יותר ובשל כך נחשבת לקשה יותר.
שורה 11: שורה 10:
הפיוט מבטא הערצה עצומה של הבן לאביו, ואת גודל אהבתו.
הפיוט מבטא הערצה עצומה של הבן לאביו, ואת גודל אהבתו.


האקרוסטיכון של שלשת הפיסקאות הראשונות יוצרות את ראשית התיבות: אדמו"ר רשכב"ה שליט"א [= אדוננו מורנו ורבינו, ראש כל בני הגולהף שיזכה לאורך ימים טובים ארוכים], ובהמשך כל אחת מהפסקאות פותחת באחת מאותיות ה[[אל"ף-בי"ת]] לפי הסדר, ולאחר מכן חתם את שמו בשורות המשלימות של הפיוט: מנחם מענדול.
האקרוסטיכון של שלשת הפיסקאות הראשונות יוצרות את ראשית התיבות: אדמו"ר רשכב"ה שליט"א [= אדוננו מורנו ורבינו, ראש כל בני הגולה שיזכה לאורך ימים טובים ארוכים], ובהמשך כל אחת מהפסקאות פותחת באחת מאותיות ה[[אל"ף-בי"ת]] לפי הסדר, ולאחר מכן חתם את שמו בשורות המשלימות של הפיוט: מנחם מענדול.


הפיוט מודפס ב[[ספר התולדות אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|עמוד 241 במהדורה החדשה והמורחבת שנערכה על ידי הרב [[אברהם חנוך גליצנשטיין]], וכן פורסמה קודם לכן על ידי הרב [[יהושע מונדשיין]] בספרו מגדל עז, ובקבצים נוספים, אך לא נכלל במהדורה המקורית של הספר שנערכה על ידי הרבי עצמו.}}.
הפיוט מודפס ב[[ספר התולדות אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|עמוד 241 במהדורה החדשה והמורחבת שנערכה על ידי הרב [[אברהם חנוך גליצנשטיין]], וכן פורסמה קודם לכן על ידי הרב [[יהושע מונדשיין]] בספרו מגדל עז, ובקבצים נוספים, אך לא נכלל במהדורה המקורית של הספר שנערכה על ידי [[הרבי]].}}.


==מילות הפיוט==
==מילות הפיוט==
{{טורים|
{{טורים|רוחב=27em|
{{כתב קטן|''המקור בארמית''}}{{ש}}
::{{קו תחתון|''המקור בארמית''}}
'''{{צבע גופן|כחול|א}}בא מארי בוצינא דנהיר'''{{ש}}
::'''א'''בא מארי בוצינא דנהיר
'''{{צבע גופן|כחול|ד}}ברן דעלמא מחשוכא לנהור'''{{ש}}
::'''ד'''ברן דעלמא מחשוכא לנהור
'''{{צבע גופן|כחול|מ}}מרירו למיתקו מסומק למחוור'''{{ש}}
::'''מ'''מרירו למיתקו מסומק למחוור
'''{{צבע גופן|כחול|ו}}בהדין תבר מינה דייקנא מסובר'''{{ש}}
::'''ו'''בהדין תבר מינה דייקנא מסובר
'''{{צבע גופן|כחול|ר}}עיא מהימנא כמשה נהיר'''{{ש}}
::'''ר'''עיא מהימנא כמשה נהיר
 
::'''ר'''איה דמיא לבר א-להין
::'''ש'''ופריה כשמשא דחלפן אוורידין
::'''כ'''שושביניה דמטרוניתא במיפק כופין
::'''ב'''נוהי כוותיה מרגגין ושפירין
::'''ה'''ילולא וחינגא לדחמי ותהוין
 
::'''ש'''רותיה ישמין בתריה פתורין
::'''ל'''עגלא וחמי דמורח ודאין
::'''י'''יתונוהו בצלותא ובזכותא דאהבין
::'''ט'''הירו דמקדשא ישכלל בחינגין
::'''א'''בא מארי יחמינן בעיינין
 
::'''א'''בא רחימאי חביבא כנפשאי
::דרחימנא יתו מגרמאי
::הא קרבינא לצלאה גדפאי
::ולבררן אתוון דקיקין ושפירין
::דמרגג ויאי דנפקא מתבנא דליבאי
::למיבעי בעיתן מן קדמך.
 
::'''ב'''לבא תבירא ורוחא מרירא
::אנא בעי מן קדם בוצינא קדישא שרגא דנהורא
::דיכון אודניה אבא מארי
::ויושיט ידיה לקבל ברך זעירא
::לעאלעא יתיה תחות גדפין דשכינתא
::כדעבד לך אבוך.
 
::'''ג'''עגועין דהוין לי עלך כד הוינא טליא
::לא יהוין לי למדמך
::בגין דכדבעי לא הוינא מעליא
::השתא דסיכנא זעיר נהורא דנשמתא כגופא
::שריאת לאנהרא ובליבאי אתגלי'
::למיחד בתוקפא דקרנבושך.
 
:{{קו תחתון|''תרגום לעברית''}}
:אבא אדוני, הנר המאיר
:מנהיג העולם מחושך לאור
:ממרירות למתיקות, מאדמימות ללובן
:ובזה נשברה דמות-דיוקנו של המקיז דם
:הרועה הנאמן, כמשה מאיר


'''{{צבע גופן|כחול|ר}}איה דמיא לבר א-להין'''{{ש}}
:מראהו דומה למלאך
'''{{צבע גופן|כחול|ש}}ופריה כשמשא דחלפן אוורידין'''{{ש}}
:יופיו כשמש החולפת על הוורדים
'''{{צבע גופן|כחול|כ}}שושביניה דמטרוניתא במיפק כופין'''{{ש}}
:כשושבין המלכה ביציאתה מהכוכים
'''{{צבע גופן|כחול|ב}}נוהי כוותיה מרגגין ושפירין'''{{ש}}
:בניו כמותו, נחמדים ויפים
'''{{צבע גופן|כחול|ה}}ילולא וחינגא לדחמי ותהוין'''{{ש}}
:שמחה וחגיגה למסתופפים בצילו


'''{{צבע גופן|כחול|ש}}רותיה ישמין בתריה פתורין'''{{ש}}
:סעודתו עשירה בשולחנות ערוכים
'''{{צבע גופן|כחול|ל}}עגלא וחמי דמורח ודאין'''{{ש}}
:במהרה נראה שמריח ודן
'''{{צבע גופן|כחול|י}}יתונוהו בצלותא ובזכותא דאהבין'''{{ש}}
:יביאוהו בתפילה ובזכות אהבתם
'''{{צבע גופן|כחול|ט}}הירו דמקדשא ישכלל בחינגין'''{{ש}}
:טוהר המקדש יבנה בחדווה
'''{{צבע גופן|כחול|א}}בא מארי יחמינן בעיינין'''{{ש}}
:את אדונינו אבא נראה בעיננו


{{כתב קטן|''תרגום לעברית''}}{{ש}}
:אבא אהובי, חביבי כנפשי,
אבא אדוני, הנר המאיר{{ש}}
:אשר אני אוהב אותו יותר מאשר את עצמי
מנהיג העולם מחושך לאור{{ש}}
:הריני קרב לעלות בכנפי
ממרירות למתיקות, מאדמימות ללובן{{ש}}
:ולמצוא אותיות דקות ויפות
ובזה נשברה דמות-דיוקנו של המקיז דם{{ש}}
:שנחמד ויאה להוציא משפת הלב
הרועה הנאמן, כמשה מאיר{{ש}}
:לבקש בקשות מלפניך


מראהו דומה למלאך{{ש}}
:בלב שבור ורוח מרירה
יופיו כשמש החולפת על הוורדים{{ש}}
:אני מבקש מלפני המאור הקדוש הנר המאיר,
כשושבין המלכה ביציאתה מהכוכים{{ש}}
:שיכוונו אוזניו של אבי מורי
בניו כמותו, נחמדים ויפים{{ש}}
:ויושיט ידיו אל מול בנך הקטן,
שמחה וחגיגה למסתופפים בצילו{{ש}}
:להכניס אותו תחת כנפי השכינה,
:כפי שעשה לך אביך


סעודתו עשירה בשולחנות ערוכים{{ש}}
:הגעגועים שהיו לי עליך בהיותי צעיר
במהרה נראה שמריח ודן{{ש}}
:לא יהיו לי לשינה
יבואוהו בתפילה ובזכות אהבתם{{ש}}
:בגלל שלא הייתי מעולה כמו שצריך
טוהר המקדש יבנה בחדווה{{ש}}
:כעת כשגדלתי, קטן אור הנשמה בגוף
את אדונינו אבא נראה בעיננו}}
:מתחיל להאיר ובליבי מתגלה
:לאחוז בעוצמת כתרך{{הערה|על פי טענת הלשונאי רוביק רוזנטל ועיון בכתב היד המקורי, נראה כי כוונת המקור היא "דקרנדושך", דבר המבוסס על המטבע הקרוי בשם זה, כמו שמצינו בתשובות הרא"ש ק"ג "ועל המטבע ששאלת שכתוב בשטר '''קורונאדוש''' אם יפרע לו קורנאדוש או מטבע היוצא". מטבע שנקרא בשם זה על שם ה'כתר' (קורונה).}}}}


{{טורים|'''{{צבע גופן|כחול|א}}בא רחימאי חביבא כנפשאי דרחימנא יתו מגרמאי הא קרבינא לצלאה גדפאי ולבררן אתוון דקיקין ושפירין דמרגג ויאי דנפקא מתבנא דליבאי למיבעי בעיתן מן קדמך'''.
{{טורים|רוחב=25em|
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ב}}לבא תבירא ורוחא מרירא אנא בעי מן קדם בוצינא קדישא שרגא דנהורא דיכון אודניה אבא מארי ויושיט ידיה לקבל ברך זעירא לעאלעא יתיה תחות גדפין דשכינתא כדעבד לך אבוך'''.
:'''ד'''דרתא ותרעא לדרתא רעותא דליבאי למזכי מנך מפתחין דבתי גוואי ובתי בראי במטמונך מבועין דבירא דאתסני לך אבהתך בגין דלא למיעל בכיסופא קדם מחצדי חקלא בבעי מינך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ג}}עגועין דהוין לי עלך כד הוינא טליא לא יהוין לי למדמך בגין דכדבעי לא הוינא מעליא השתא דסיכנא זעיר נהורא דנשמתא כגופא, שריאת לאנהרא ובליבאי אתגלי' למיחד בתוקפא דקרנבושך'''.
:'''ה'''דא בעלתא דאנא בעי בשלהובין דאור יקדון בליבאי משמשיא אנהירו לעיינא זכאה חילקא דאחויואו לימלעילא מעיינא כלילא כדבושא כנביעו די מעדן לגינתא נפק מפומך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ד}}דרתא ותרעא לדרתא רעותא דליבאי למזכי מנך מפתחין דבתי גוואי ובתי בראי במטמונך מבועין דבירא דאתסני לך אבהתך בגין דלא למיעל בכיסופא קדם מחצדי חקלא בבעי מינך'''.
:'''ו'''ורידין דגינתא דעדן מירא דכיא ובאעי וכוסמין אנא חמי דמבדאין קדמך ובנהרין דאפרסומא דכיא ודבור לבושך ורוחא קדישא שארי בגויך מדחזינא יקרא דידך אמינא זכאה חילקאי דאנא ברך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ה}}דא בעלתא דאנא בעי בשלהובין דאור יקדון בליבאי משמשיא אנהירו לעיינא זכאה חילקא דאחויואו לימלעילא מעיינא כלילא כדבושא כנביעו די מעדן לגינתא נפק מפומך'''.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ו}}ורידין דגינתא דעדן מירא דכיא ובאעי וכוסמין אנא חמי דמבדאין קדמך ובנהרין דאפרסומא דכיא ודבור לבושך ורוחא קדישא שארי בגויך מדחזינא יקרא דידך אמינא זכאה חילקאי דאנא ברך'''.


{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ז}}קוקין דאור אנא חמי מפומך נפקין מסייפי עלמא עד סייפי' מנהרין ומנצצין ונהורא דידך כהדין אבנא דמקבל פרזלא נגדין ומתנגדין אמינא מן יהיב דאזכי לעגלא למיקט רוחא מינך'''.
:'''ז'''קוקין דאור אנא חמי מפומך נפקין מסייפי עלמא עד סייפי' מנהרין ומנצצין ונהורא דידך כהדין אבנא דמקבל פרזלא נגדין ומתנגדין אמינא מן יהיב דאזכי לעגלא למיקט רוחא מינך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ח}}בל על דלא הוינא עד השתא מנבזבזין רברבין דלי מרגל אין הווין מתנגדין כאספתא ארמתא דיני הווא במכנישתא עד דאויאו לי קושטא מלעילא ומאן אתער בלבאי שלהוביתא דרחימותא אינון דאתוין לותך'''.
:'''ח'''בל על דלא הוינא עד השתא מנבזבזין רברבין דלי מרגל אין הווין מתנגדין כאספתא ארמתא דיני הווא במכנישתא עד דאויאו לי קושטא מלעילא ומאן אתער בלבאי שלהוביתא דרחימותא אינון דאתוין לותך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ט}}ליין חזינא אתיין עם מארי דדיקנא עולין ורויקין מרגלאין למיקנא עזקין וכלילין קישוטין לתקנא באבנין – בין בזבני אש גחנא ודיקנא ובכילולין וקישוטיהון לחדא לדיקנא אמינא חדאי נפשאי לך דהא כל אלין מאבוך'''.
:'''ט'''ליין חזינא אתיין עם מארי דדיקנא עולין ורויקין מרגלאין למיקנא עזקין וכלילין קישוטין לתקנא באבנין – בין בזבני אש גחנא ודיקנא ובכילולין וקישוטיהון לחדא לדיקנא אמינא חדאי נפשאי לך דהא כל אלין מאבוך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|י}}תגנדרון ממנדח שימשא ולרוואה צחיתא ודאתון ממערבא בלביהון לחדא יקוד שלהובא ומארעא דרומא בדחילו ורחימו נגדין ומתנגדרין כעכנא מארעא צפונא לווית יקרך אתיין רזין טמירין עמיקין וסתימין למשמע מפומך'''.
:'''י'''תגנדרון ממנדח שימשא ולרוואה צחיתא ודאתון ממערבא בלביהון לחדא יקוד שלהובא ומארעא דרומא בדחילו ורחימו נגדין ומתנגדרין כעכנא מארעא צפונא לווית יקרך אתיין רזין טמירין עמיקין וסתימין למשמע מפומך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|כ}}ד שריאן למיעל בהיכלא דידך שלהובין דרחימותא בלביהון יקיד ולא שכיך בקל נעימותא מרחשין ובניגונא מכטשין והכי ממלין אלה דשמיא בריך דאחזן בהדא אורחא למהך למשמע רזין דרזין מפומא דאריך'''.
:'''כ'''ד שריאן למיעל בהיכלא דידך שלהובין דרחימותא בלביהון יקיד ולא שכיך בקל נעימותא מרחשין ובניגונא מכטשין והכי ממלין אלה דשמיא בריך דאחזן בהדא אורחא למהך למשמע רזין דרזין מפומא דאריך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ל}}עידן רמשא מתכנפין לקדם אסיפא דאידרא קדישא בכיסופא ועלין אינון במכתר סגורתהון באתגליא ישכחון אסוותא ויתסי גשמיהון ורוחיהון לעגלא וגברא פוינא דלא ארגיש חובוליו וחכים יחכים מכתשי לנורא דממלל פומך'''.
:'''ל'''עידן רמשא מתכנפין לקדם אסיפא דאידרא קדישא בכיסופא ועלין אינון במכתר סגורתהון באתגליא ישכחון אסוותא ויתסי גשמיהון ורוחיהון לעגלא וגברא פוינא דלא ארגיש חובוליו וחכים יחכים מכתשי לנורא דממלל פומך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|מ}}דהמין גשמיהון דאתמליל מכתשין ונשמתא דילהון אסתחדאת בפדעאון ידיהון וארכבותיהן דין לדין נקשין וסיג – בצוותין רברבין ומרירין תיהב למכתשיהון אתיין יקירן לא נטשין במטלוניהון עד דיתהדר חילהון מאטווין דידך'''.
:'''מ'''דהמין גשמיהון דאתמליל מכתשין ונשמתא דילהון אסתחדאת בפדעאון ידיהון וארכבותיהן דין לדין נקשין וסיג – בצוותין רברבין ומרירין תיהב למכתשיהון אתיין יקירן לא נטשין במטלוניהון עד דיתהדר חילהון מאטווין דידך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|נ}}הורא דידך כד נהיר לעמא לא שביק להון למידמך בחיזו דהאי עלמא מחזיית לטעמך ומשווית לשבתה גמרא יתיבון למפלח למארי עלמא על חד תרין מקדמתא במילפא דאורייתא ותוקפא דצלותא בפקודא דידך'''.
:'''נ'''הורא דידך כד נהיר לעמא לא שביק להון למידמך בחיזו דהאי עלמא מחזיית לטעמך ומשווית לשבתה גמרא יתיבון למפלח למארי עלמא על חד תרין מקדמתא במילפא דאורייתא ותוקפא דצלותא בפקודא דידך.


{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ס}}בירנא בדעתאי כל הדא טיבותא אמינא לליבאי סגי למיתא בטעותא כל הדא יקירא כודאי נהורא בהידו ונעימותא גשמי כודאי שוינא למיתי בבעותא ממיין מתיקין לרוואה צחותא ממיין צלילין דנבעין ממעינא דידך'''.
:'''ס'''בירנא בדעתאי כל הדא טיבותא אמינא לליבאי סגי למיתא בטעותא כל הדא יקירא כודאי נהורא בהידו ונעימותא גשמי כודאי שוינא למיתי בבעותא ממיין מתיקין לרוואה צחותא ממיין צלילין דנבעין ממעינא דידך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ע}}יינין בידין נבעין מיא ולא פסקין היסמא בידאי דין ודיל נקשין מטול דעד השתא לא הוינא ידעי מה – מבזבזין השתא דטעימנא זעיר ממילין מתיקין דאחסני' לן אבהתנא אחסנת עלן וכען מעיינא אתמסר בידך'''.
:'''ע'''יינין בידין נבעין מיא ולא פסקין היסמא בידאי דין ודיל נקשין מטול דעד השתא לא הוינא ידעי מה – מבזבזין השתא דטעימנא זעיר ממילין מתיקין דאחסני' לן אבהתנא אחסנת עלן וכען מעיינא אתמסר בידך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|פ}}תיחנא פומאי למשתי מיין מתיקין אבא דרחמאי חביבא דנפשאי בלי חצבין מעומקין ואשקין מיא לרוואה – שביקנא דהא קריבא זימנאי למיפק לקרבא בכל מאני זייני קרבא למקטר שידון וכלילין ברישא ואדראיי כוותך'''.
:'''פ'''תיחנא פומאי למשתי מיין מתיקין אבא דרחמאי חביבא דנפשאי בלי חצבין מעומקין ואשקין מיא לרוואה – שביקנא דהא קריבא זימנאי למיפק לקרבא בכל מאני זייני קרבא למקטר שידון וכלילין ברישא ואדראיי כוותך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|צ}}לותאי מיומא דנן ישרא למהוי כעידן קרבא מולפאי אוף הכי ילקוט כשלהוביתא במלעי דאורייתא במס' חולין מתיקו וחביבא בצוותא עם כל בני אמוראי דקיימין סוחרנא בדהא לא גער קלא באבובא יתיר מדין-בעינא מינך'''.
:'''צ'''לותאי מיומא דנן ישרא למהוי כעידן קרבא מולפאי אוף הכי ילקוט כשלהוביתא במלעי דאורייתא במס' חולין מתיקו וחביבא בצוותא עם כל בני אמוראי דקיימין סוחרנא בדהא לא גער קלא באבובא יתיר מדין-בעינא מינך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ק}}דם תרין אחין דקשישין מינאי לא מעלינני בכסופא נהורא דישתמהון אנא חמא דנהיר בהון כגופא יתבבן בקתדרת איהון ברכת יקרך ומן קדמיהון יתבעי אולפן דנפקא ביומא דעינג וחסוה כלילה דמקשטא פומך'''.
:'''ק'''דם תרין אחין דקשישין מינאי לא מעלינני בכסופא נהורא דישתמהון אנא חמא דנהיר בהון כגופא יתבבן בקתדרת איהון ברכת יקרך ומן קדמיהון יתבעי אולפן דנפקא ביומא דעינג וחסוה כלילה דמקשטא פומך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ר}}ברבין וזעירין טליין וקשישין כד נפיק ביומא דעינגא וחדוה כלילא דמקשטא מפומך דאבנין טבין וקטורין דמרגלאין יקירין באבני בורלא ואבני אשלמותא אסתחרת כיומא בטיהרא אנהרת מנהרין בחשוכא כד מרחשין שפוותך'''.
:'''ר'''ברבין וזעירין טליין וקשישין כד נפיק ביומא דעינגא וחדוה כלילא דמקשטא מפומך דאבנין טבין וקטורין דמרגלאין יקירין באבני בורלא ואבני אשלמותא אסתחרת כיומא בטיהרא אנהרת מנהרין בחשוכא כד מרחשין שפוותך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ש}}מעין קל נעימותא במפקהון מפומך אמשין לרוחצין הא כלילא קדמנא והא קשוטאה סחרין ותהא מרגלאין ואבנין טבין הא מנהרין ומנצצין ושביבין דאור לכל עובר זרקין רועע תהא מנהון כללא דאתי מינך וסגיאו בחדוותא לחדא חדין ובחד רגעא פרחן מנהון כלילא דאתי מינך'''.
:'''ש'''מעין קל נעימותא במפקהון מפומך אמשין לרוחצין הא כלילא קדמנא והא קשוטאה סחרין ותהא מרגלאין ואבנין טבין הא מנהרין ומנצצין ושביבין דאור לכל עובר זרקין רועע תהא מנהון כללא דאתי מינך וסגיאו בחדוותא לחדא חדין ובחד רגעא פרחן מנהון כלילא דאתי מינך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ת}}ייבין להיכלא דרבות יקרך למיבעי בעותא מנפקי חרצך בקלא דרחימותא למיהדר קישוטך סחור סחור כלילותך וכד אזלין למהר תרין ותלתא לישמע ממלל פומך וסגיאו בחדוותא מזמרין ומנגנין דזכא למזכי בעבודתך'''.
:'''ת'''ייבין להיכלא דרבות יקרך למיבעי בעותא מנפקי חרצך בקלא דרחימותא למיהדר קישוטך סחור סחור כלילותך וכד אזלין למהר תרין ותלתא לישמע ממלל פומך וסגיאו בחדוותא מזמרין ומנגנין דזכא למזכי בעבודתך.


{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|מ}}מרירו דליבאי תקיף לחדא בייא לינא כהדא סהדא בעיינא אבא מארי בשעתא הדא דיהיב לי חילא ותוקפך למהווי כוותהון בצוותא חדא כתרין אחין דקשישין מינאי דארכין יומין למיהדר כוותהון רזין דרזין דנצצין מנהורא דידך'''.
:'''מ'''מרירו דליבאי תקיף לחדא בייא לינא כהדא סהדא בעיינא אבא מארי בשעתא הדא דיהיב לי חילא ותוקפך למהווי כוותהון בצוותא חדא כתרין אחין דקשישין מינאי דארכין יומין למיהדר כוותהון רזין דרזין דנצצין מנהורא דידך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|נ}}בזבזין רברבין אחמתין יקידין כתרין אחיי דקשישין מינאי מהדרין מכמה שנין ארזין דאורייתא עמיקין סתימין וטמירין אוף אנא רגיגנא למכוי כחד מנהון דלא למיעל בכסופא קדמיהון אין תקובל בעותי ולא תהדר יתי ריקם מן קדמך'''.
:'''נ'''בזבזין רברבין אחמתין יקידין כתרין אחיי דקשישין מינאי מהדרין מכמה שנין ארזין דאורייתא עמיקין סתימין וטמירין אוף אנא רגיגנא למכוי כחד מנהון דלא למיעל בכסופא קדמיהון אין תקובל בעותי ולא תהדר יתי ריקם מן קדמך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|ח}}ידו סגי ועינגין כד יתבון בגינתא דעדן ומטר לנא בתרין עלמין כדאתי ובעלמא הדין היכדון דאוקמוה מארי מתניתין ומארי תלמודא בדוכתאי סיאין אגרא דימטי לדמקרבא עמא תחות גדפא דשכינתא בעבודין דידך'''.
:'''ח'''ידו סגי ועינגין כד יתבון בגינתא דעדן ומטר לנא בתרין עלמין כדאתי ובעלמא הדין היכדון דאוקמוה מארי מתניתין ומארי תלמודא בדוכתאי סיאין אגרא דימטי לדמקרבא עמא תחות גדפא דשכינתא בעבודין דידך.
{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|מ}}לכא משיחא כד ייתי ביומנאי ממרירו דגלותא למפרק יתנא תלת מאה ארבעין ותלת זמנין טהירו דיומא בטיהרא ונהיר שימשא וסיהרא כחדא בכיסופין מיעלין ובאתרין טמירין יתטמרון מנהורא כהירו דנהר ארישא דידך'''.
:'''מ'''לכא משיחא כד ייתי ביומנאי ממרירו דגלותא למפרק יתנא תלת מאה ארבעין ותלת זמנין טהירו דיומא בטיהרא ונהיר שימשא וסיהרא כחדא בכיסופין מיעלין ובאתרין טמירין יתטמרון מנהורא כהירו דנהר ארישא דידך.
{{ש}}{{ש}}'''{{צבע גופן|כחול|מ}}ילין {{צבע גופן|כחול|ע}}מיקין {{צבע גופן|כחול|נ}}הורין {{צבע גופן|כחול|ד}}עיקין {{צבע גופן|כחול|ו}}אין {{צבע גופן|כחול|ל}}מקריהון, סדר קדמך ברך זעירא'''}}.
:'''מ'''ילין '''ע'''מיקין '''נ'''הורין '''ד'''עיקין '''ו'''אין '''ל'''מקריהון, סדר קדמך ברך זעירא}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 90: שורה 129:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/ms/3284/3284_page_297.pdf תצלום כתב היד של הפיוט כפי שנמצא בארכיון ספריית ליובאוויטש המצוי בשבי במדינת רוסיה]'''
*'''[https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/ms/3284-6568170-247/3284-6568170-247_page_297.pdf תצלום כתב היד של הפיוט כפי שנמצא בארכיון ספריית ליובאוויטש המצוי בשבי במדינת רוסיה]'''
*'''[https://drive.google.com/file/d/1wE8mJmWJZvc_oQ3zevSqoGTUQeH05Tzx/view?usp=drive_link הערות וביאורים (אהלי תורה) י"א ניסן ה'תשס"ח (עמ' 15-27)]''' גירסא שונה למשא ההתקשרות שנעתקה מפנקסו של ר' [[שלמה זלמן הבלין]] ע"ה{{הערה|לדעת המעתיק, משא ההתקשרות נפוץ אז בין החסידים ולכן יש ממנו העתקות שונות.}}. לדעת המעתיק גירסא זו מדוייקת יותר.
*'''[https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2019/05/28-05-2019-17-35-20-%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%9E-web.pdf תולדות הרב מנחם מענדל (ע' 30-46)]''' סקירה רחבה על משא ההתקשרות וגירסא שלישית שנמצאה באוסף שניאורסאהן שבמוסקבה.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פיוטים]]
[[קטגוריה:פיוטים]]

גרסה אחרונה מ־11:58, 4 בינואר 2024

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
תצלום העמוד הראשון מתוך כתב יד של הפיוט השייך לארכיון ספריית ליובאוויטש ומצוי בשבי במדינת רוסיה

משא ההתקשרות הוא פיוט פרי עטו של הרב מנחם מענדל שניאורסון בשפה הארמית, אותו כתב לאביו, אדמו"ר המהר"ש, בסמיכות לבר מצווה שלו.

אודות הפיוט[עריכה | עריכת קוד מקור]

שמחת הבר מצווה של רבי מנחם מענדל נערכה בו' אדר תר"מ.

על אף גילו הצעיר, הפיוט נכתב בשפה ארמית ברמה גבוהה מאוד, הדומה יותר לשפת הארמית הארץ-ישראלית שנמצאת בשימוש מועט יותר ובשל כך נחשבת לקשה יותר.

הפיוט מבטא הערצה עצומה של הבן לאביו, ואת גודל אהבתו.

האקרוסטיכון של שלשת הפיסקאות הראשונות יוצרות את ראשית התיבות: אדמו"ר רשכב"ה שליט"א [= אדוננו מורנו ורבינו, ראש כל בני הגולה שיזכה לאורך ימים טובים ארוכים], ובהמשך כל אחת מהפסקאות פותחת באחת מאותיות האל"ף-בי"ת לפי הסדר, ולאחר מכן חתם את שמו בשורות המשלימות של הפיוט: מנחם מענדול.

הפיוט מודפס בספר התולדות אדמו"ר המהר"ש[1].

מילות הפיוט[עריכה | עריכת קוד מקור]

המקור בארמית
אבא מארי בוצינא דנהיר
דברן דעלמא מחשוכא לנהור
ממרירו למיתקו מסומק למחוור
ובהדין תבר מינה דייקנא מסובר
רעיא מהימנא כמשה נהיר
ראיה דמיא לבר א-להין
שופריה כשמשא דחלפן אוורידין
כשושביניה דמטרוניתא במיפק כופין
בנוהי כוותיה מרגגין ושפירין
הילולא וחינגא לדחמי ותהוין
שרותיה ישמין בתריה פתורין
לעגלא וחמי דמורח ודאין
ייתונוהו בצלותא ובזכותא דאהבין
טהירו דמקדשא ישכלל בחינגין
אבא מארי יחמינן בעיינין
אבא רחימאי חביבא כנפשאי
דרחימנא יתו מגרמאי
הא קרבינא לצלאה גדפאי
ולבררן אתוון דקיקין ושפירין
דמרגג ויאי דנפקא מתבנא דליבאי
למיבעי בעיתן מן קדמך.
בלבא תבירא ורוחא מרירא
אנא בעי מן קדם בוצינא קדישא שרגא דנהורא
דיכון אודניה אבא מארי
ויושיט ידיה לקבל ברך זעירא
לעאלעא יתיה תחות גדפין דשכינתא
כדעבד לך אבוך.
געגועין דהוין לי עלך כד הוינא טליא
לא יהוין לי למדמך
בגין דכדבעי לא הוינא מעליא
השתא דסיכנא זעיר נהורא דנשמתא כגופא
שריאת לאנהרא ובליבאי אתגלי'
למיחד בתוקפא דקרנבושך.
תרגום לעברית
אבא אדוני, הנר המאיר
מנהיג העולם מחושך לאור
ממרירות למתיקות, מאדמימות ללובן
ובזה נשברה דמות-דיוקנו של המקיז דם
הרועה הנאמן, כמשה מאיר
מראהו דומה למלאך
יופיו כשמש החולפת על הוורדים
כשושבין המלכה ביציאתה מהכוכים
בניו כמותו, נחמדים ויפים
שמחה וחגיגה למסתופפים בצילו
סעודתו עשירה בשולחנות ערוכים
במהרה נראה שמריח ודן
יביאוהו בתפילה ובזכות אהבתם
טוהר המקדש יבנה בחדווה
את אדונינו אבא נראה בעיננו
אבא אהובי, חביבי כנפשי,
אשר אני אוהב אותו יותר מאשר את עצמי
הריני קרב לעלות בכנפי
ולמצוא אותיות דקות ויפות
שנחמד ויאה להוציא משפת הלב
לבקש בקשות מלפניך
בלב שבור ורוח מרירה
אני מבקש מלפני המאור הקדוש הנר המאיר,
שיכוונו אוזניו של אבי מורי
ויושיט ידיו אל מול בנך הקטן,
להכניס אותו תחת כנפי השכינה,
כפי שעשה לך אביך
הגעגועים שהיו לי עליך בהיותי צעיר
לא יהיו לי לשינה
בגלל שלא הייתי מעולה כמו שצריך
כעת כשגדלתי, קטן אור הנשמה בגוף
מתחיל להאיר ובליבי מתגלה
לאחוז בעוצמת כתרך[2]
דדרתא ותרעא לדרתא רעותא דליבאי למזכי מנך מפתחין דבתי גוואי ובתי בראי במטמונך מבועין דבירא דאתסני לך אבהתך בגין דלא למיעל בכיסופא קדם מחצדי חקלא בבעי מינך.
הדא בעלתא דאנא בעי בשלהובין דאור יקדון בליבאי משמשיא אנהירו לעיינא זכאה חילקא דאחויואו לימלעילא מעיינא כלילא כדבושא כנביעו די מעדן לגינתא נפק מפומך.
וורידין דגינתא דעדן מירא דכיא ובאעי וכוסמין אנא חמי דמבדאין קדמך ובנהרין דאפרסומא דכיא ודבור לבושך ורוחא קדישא שארי בגויך מדחזינא יקרא דידך אמינא זכאה חילקאי דאנא ברך.
זקוקין דאור אנא חמי מפומך נפקין מסייפי עלמא עד סייפי' מנהרין ומנצצין ונהורא דידך כהדין אבנא דמקבל פרזלא נגדין ומתנגדין אמינא מן יהיב דאזכי לעגלא למיקט רוחא מינך.
חבל על דלא הוינא עד השתא מנבזבזין רברבין דלי מרגל אין הווין מתנגדין כאספתא ארמתא דיני הווא במכנישתא עד דאויאו לי קושטא מלעילא ומאן אתער בלבאי שלהוביתא דרחימותא אינון דאתוין לותך.
טליין חזינא אתיין עם מארי דדיקנא עולין ורויקין מרגלאין למיקנא עזקין וכלילין קישוטין לתקנא באבנין – בין בזבני אש גחנא ודיקנא ובכילולין וקישוטיהון לחדא לדיקנא אמינא חדאי נפשאי לך דהא כל אלין מאבוך.
יתגנדרון ממנדח שימשא ולרוואה צחיתא ודאתון ממערבא בלביהון לחדא יקוד שלהובא ומארעא דרומא בדחילו ורחימו נגדין ומתנגדרין כעכנא מארעא צפונא לווית יקרך אתיין רזין טמירין עמיקין וסתימין למשמע מפומך.
כד שריאן למיעל בהיכלא דידך שלהובין דרחימותא בלביהון יקיד ולא שכיך בקל נעימותא מרחשין ובניגונא מכטשין והכי ממלין אלה דשמיא בריך דאחזן בהדא אורחא למהך למשמע רזין דרזין מפומא דאריך.
לעידן רמשא מתכנפין לקדם אסיפא דאידרא קדישא בכיסופא ועלין אינון במכתר סגורתהון באתגליא ישכחון אסוותא ויתסי גשמיהון ורוחיהון לעגלא וגברא פוינא דלא ארגיש חובוליו וחכים יחכים מכתשי לנורא דממלל פומך.
מדהמין גשמיהון דאתמליל מכתשין ונשמתא דילהון אסתחדאת בפדעאון ידיהון וארכבותיהן דין לדין נקשין וסיג – בצוותין רברבין ומרירין תיהב למכתשיהון אתיין יקירן לא נטשין במטלוניהון עד דיתהדר חילהון מאטווין דידך.
נהורא דידך כד נהיר לעמא לא שביק להון למידמך בחיזו דהאי עלמא מחזיית לטעמך ומשווית לשבתה גמרא יתיבון למפלח למארי עלמא על חד תרין מקדמתא במילפא דאורייתא ותוקפא דצלותא בפקודא דידך.
סבירנא בדעתאי כל הדא טיבותא אמינא לליבאי סגי למיתא בטעותא כל הדא יקירא כודאי נהורא בהידו ונעימותא גשמי כודאי שוינא למיתי בבעותא ממיין מתיקין לרוואה צחותא ממיין צלילין דנבעין ממעינא דידך.
עיינין בידין נבעין מיא ולא פסקין היסמא בידאי דין ודיל נקשין מטול דעד השתא לא הוינא ידעי מה – מבזבזין השתא דטעימנא זעיר ממילין מתיקין דאחסני' לן אבהתנא אחסנת עלן וכען מעיינא אתמסר בידך.
פתיחנא פומאי למשתי מיין מתיקין אבא דרחמאי חביבא דנפשאי בלי חצבין מעומקין ואשקין מיא לרוואה – שביקנא דהא קריבא זימנאי למיפק לקרבא בכל מאני זייני קרבא למקטר שידון וכלילין ברישא ואדראיי כוותך.
צלותאי מיומא דנן ישרא למהוי כעידן קרבא מולפאי אוף הכי ילקוט כשלהוביתא במלעי דאורייתא במס' חולין מתיקו וחביבא בצוותא עם כל בני אמוראי דקיימין סוחרנא בדהא לא גער קלא באבובא יתיר מדין-בעינא מינך.
קדם תרין אחין דקשישין מינאי לא מעלינני בכסופא נהורא דישתמהון אנא חמא דנהיר בהון כגופא יתבבן בקתדרת איהון ברכת יקרך ומן קדמיהון יתבעי אולפן דנפקא ביומא דעינג וחסוה כלילה דמקשטא פומך.
רברבין וזעירין טליין וקשישין כד נפיק ביומא דעינגא וחדוה כלילא דמקשטא מפומך דאבנין טבין וקטורין דמרגלאין יקירין באבני בורלא ואבני אשלמותא אסתחרת כיומא בטיהרא אנהרת מנהרין בחשוכא כד מרחשין שפוותך.
שמעין קל נעימותא במפקהון מפומך אמשין לרוחצין הא כלילא קדמנא והא קשוטאה סחרין ותהא מרגלאין ואבנין טבין הא מנהרין ומנצצין ושביבין דאור לכל עובר זרקין רועע תהא מנהון כללא דאתי מינך וסגיאו בחדוותא לחדא חדין ובחד רגעא פרחן מנהון כלילא דאתי מינך.
תייבין להיכלא דרבות יקרך למיבעי בעותא מנפקי חרצך בקלא דרחימותא למיהדר קישוטך סחור סחור כלילותך וכד אזלין למהר תרין ותלתא לישמע ממלל פומך וסגיאו בחדוותא מזמרין ומנגנין דזכא למזכי בעבודתך.
ממרירו דליבאי תקיף לחדא בייא לינא כהדא סהדא בעיינא אבא מארי בשעתא הדא דיהיב לי חילא ותוקפך למהווי כוותהון בצוותא חדא כתרין אחין דקשישין מינאי דארכין יומין למיהדר כוותהון רזין דרזין דנצצין מנהורא דידך.
נבזבזין רברבין אחמתין יקידין כתרין אחיי דקשישין מינאי מהדרין מכמה שנין ארזין דאורייתא עמיקין סתימין וטמירין אוף אנא רגיגנא למכוי כחד מנהון דלא למיעל בכסופא קדמיהון אין תקובל בעותי ולא תהדר יתי ריקם מן קדמך.
חידו סגי ועינגין כד יתבון בגינתא דעדן ומטר לנא בתרין עלמין כדאתי ובעלמא הדין היכדון דאוקמוה מארי מתניתין ומארי תלמודא בדוכתאי סיאין אגרא דימטי לדמקרבא עמא תחות גדפא דשכינתא בעבודין דידך.
מלכא משיחא כד ייתי ביומנאי ממרירו דגלותא למפרק יתנא תלת מאה ארבעין ותלת זמנין טהירו דיומא בטיהרא ונהיר שימשא וסיהרא כחדא בכיסופין מיעלין ובאתרין טמירין יתטמרון מנהורא כהירו דנהר ארישא דידך.
מילין עמיקין נהורין דעיקין ואין למקריהון, סדר קדמך ברך זעירא

.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. עמוד 241 במהדורה החדשה והמורחבת שנערכה על ידי הרב אברהם חנוך גליצנשטיין, וכן פורסמה קודם לכן על ידי הרב יהושע מונדשיין בספרו מגדל עז, ובקבצים נוספים, אך לא נכלל במהדורה המקורית של הספר שנערכה על ידי הרבי.
  2. על פי טענת הלשונאי רוביק רוזנטל ועיון בכתב היד המקורי, נראה כי כוונת המקור היא "דקרנדושך", דבר המבוסס על המטבע הקרוי בשם זה, כמו שמצינו בתשובות הרא"ש ק"ג "ועל המטבע ששאלת שכתוב בשטר קורונאדוש אם יפרע לו קורנאדוש או מטבע היוצא". מטבע שנקרא בשם זה על שם ה'כתר' (קורונה).
  3. לדעת המעתיק, משא ההתקשרות נפוץ אז בין החסידים ולכן יש ממנו העתקות שונות.