ישראל סבא ותבונה: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ישראל סבא ותבונה''' הם חיצוניות ה[[מידות שבשכל|מידות שבמוחין]].
'''ישראל סבא ותבונה''' הוא מושג המורה על יחוד [[מידות שבשכל|'''חיצוניות''' חכמה ובינה]]. לעיתים נקרא יחוד זה גם '''או"א{{הערה|אבא ואמא, היינו - חכמה ובינה.}} תתאין''' (לעומת יחוד פנימיות חכמה ובינה הנקראים [[או"א עילאין]]), ולעיתים סטרא דיובלא{{הערה|כי "יובל" עצמו הוא בינה, ו"סטרא" פירושו צד. והיינו, סטרא דיובלא הוא "צד הבינה", חיצוניות הבינה (זוהר ויצא קנ"א א', ומובא לרוב במאמרי חסידות).}} וסטרא דאבא עילאה{{הערה|סידור עם דא"ח סדר סעודות שבת רא ד' ובכמ"ד.}}.


==בנפש==
==בנפש==
===מקומם===
===מקומם===
ביחס המוחין אל המידות ('''לפני''' התעוררות המידות בפועל) יש שלוש דרגות:
ביחס המוחין אל המידות ('''לפני''' התעוררות המידות בפועל) יש שלוש דרגות:
:א. עצם המוחין: החכמה וההבנה במהותם אשר אינו קשור '''כלל''' למידות ונקרא או"א (אבא ואמא) '''''עילאין'''''.
:א. עצם המוחין החכמה וההבנה במהותם אשר אינו קשור '''כלל''' למידות ונקרא או"א (אבא ואמא) '''''עילאין'''''.
:ב. הטיית השכל – נטייתו לחסד או לדין כלומר למסקנה מסויימת, ונקרא או"א (אבא ואמא) '''''תתאין''''' – ומייצג את פרצוף '''ישראל-סבא ותבונה''' (ר"ת '''''ישסו"ת''''').
:ב. הטיית השכל – נטייתו לחסד או לדין כלומר למסקנה מסויימת, ונקרא או"א (אבא ואמא) '''''תתאין''''' – ומייצג את פרצוף '''ישראל-סבא ותבונה''' (ר"ת '''''ישסו"ת''''').
:ג. התפעלות שכלית טהורה.
:ג. התפעלות שכלית טהורה.
שורה 35: שורה 35:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{קצרמר|חסידות}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
1,551

עריכות