מדינת ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:


בי"ג ב[[ניסן]] פנה אדמו"ר הריי"צ במכתב להרב אליעזרוב: תודיע בשמי להרב אלתר מגור, ולהרבנים, [[יצחק זאב סולובייצ'יק|סולובייצ'יק]], סופר, סורוצקין, כהנמן, קרליץ, בשמי ובשם נשמות הקדושים להרכיב בית דין עליון ולתבוע לדין תורה את המוסדות ואת היחידים כדי למסור את הילדים הפליטים למוסדות חרדים<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31603&hilite=4849bb5f-667a-4ddc-96e5-f487a40b4624&st=%D7%90%D7%9C%D7%AA%D7%A8+%D7%9E%D7%92%D7%95%D7%A8&pgnum=19 אגרות קודש לריי"צ, חלק ז']</REF>
בי"ג ב[[ניסן]] פנה אדמו"ר הריי"צ במכתב להרב אליעזרוב: תודיע בשמי להרב אלתר מגור, ולהרבנים, [[יצחק זאב סולובייצ'יק|סולובייצ'יק]], סופר, סורוצקין, כהנמן, קרליץ, בשמי ובשם נשמות הקדושים להרכיב בית דין עליון ולתבוע לדין תורה את המוסדות ואת היחידים כדי למסור את הילדים הפליטים למוסדות חרדים<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31603&hilite=4849bb5f-667a-4ddc-96e5-f487a40b4624&st=%D7%90%D7%9C%D7%AA%D7%A8+%D7%9E%D7%92%D7%95%D7%A8&pgnum=19 אגרות קודש לריי"צ, חלק ז']</REF>
כתבתי מכתבי חוזר לכל הרבנים בארה״ב להצטרף להזמין לדין
תורה ע״י בית דין העליון שיורכב ע״י הרבנים הנ״ל.
קרוב ל־ 400 רבנים בארה״ב חתמו על ״כתב ההשתתפות בהצלת ילדי
ישראל״ ששלח להם רבנו, ובשלהי אייר שלח רבנו את שמותיהם להרב הרצוג, בהפצרה ״להמשיך במחאה נגד הסוכנות להצלתת המאמץ בלי שום פשרה״.
עבר עוד חודש, והמחאות עדיין לא הועילו מאומה. אז קיבל רבנו מברקים
מארה״ק, בחתימת 448 רבנים ומנהלי המוסדות הכשרים, בהפצרה להמשיך את
המאבק נגד הסוכנות, עד שתוכתר דרישת גדולי התורה בארה״ק, בראשות הרב
הרצוג, בהצלחה.
רבנו פנה שוב בנושא זה במכתב כללי, שהדפיס בקונ׳ בפני עצמו, בצירוף
נוסח המברקים והחתימות הנ״ל, בשם [[דער אמת וועגן די פליטים קינדער אין
ארץ ישראל]].
עבר עוד חודש, ותוצאות טובות עדיין לא נראו בנושא. רבנו פנה שוב
במכתבים כלליים ופרטיים, ובמכתב חוזר לכמה וכמה רבנים בבקשה ״אשר יואיל
לכתוב חוות דעתו מה שצריכים לעשות, באיזה אמצעים לאחוז במצב ההוה,
להציל את ילדי הפליטים בא"י, שישארו יהודים בעלי דת״.
בכ״ה [[מנ"א]] כותב רבנו לכו״כ ועדי ואגודות רבנים:
על מכתבי החוזר ששלחתי בתחלת חדש זה אל הרבנים הגאונים שליט״א בארצה"ב וקאנארא, בבקשה לחוות דעתם בהנוגע להאמצעים שצריכים לאחוז נגד הסוכנות היהודית באה״ק ת״ו, בכדי להציל מידם את ילדי הפליטים הבאים שמה ולמסרם לבתי חינוך כשרים שישארו יהודים בעלי דת, קבלתי הר בה מכתבים עם הצעות שונות.
הרבנים הגאונים שליט׳יא מציעים לאחד ולרכז בנדון זה את כל כחות החרדים, ולקרא לאספה משותפת מכל אגודות ומפלגות החרדים; אגודת הרבנים, אגודת האדמורי"ם, אגודת חב״ד,
אגודת ישראל, צעירי אגודת ישראל, מזרחי, ישראל הצעיר - יאנג
איזראעל, אשר האספה הלזו תרץ על כל ההצעות שחביעו הרבנים
שליט"א במכתביהם, ולצאת בכח אחד משותף אדיר וחזק אשר יביא
בעזה״י את התועלת הנרצה.
אי לזאת הנני פונה במכתבי זה לכבוד רום מעלתם אשר יואילו
לשלוח בא־כח מאת אגודת ... להשתתף באסיפה שהנני קורא ליום
ב׳ ו׳ אלול הבע״ל, למלאו ת דרישתם הצודקת של כבוד הרבנים
הגאונים שליט"א לדון בכובד ראש ע״ד שאלת הילדים הפליטים
בא״י שעומדת כעת על הפרק בכל חריפותה ותקפה, ודורשת פתרון
מהיר ופעולות ממשיות.
בצירוף למכתב זה שלח להם ״לקוטי הצעות ממכתבי כבוד הרבנים הגאונים שליט"א על מכתבי החוזר אליהם״, בדבר דרכי התעמולה בהנוגע להילדים הפליטים אשר הסוכנות היהודית מעברת אותם על דת ישראל״.
לאחר האסיפה שהתקיימה בבית רבנו בז' [[אלול]], ושהשתתפו בה באי כח
מוסדות החרדים והרבה מהרבנים הגאונים דניו־יארק, נדפס (מימיוגראף) דו״ח
מהאסיפה ומההצעות, ששלח רבנו בצירוף מכחב־חוזר לרבנים:
בהמשך לעבודת התעמולה בדבר הצלת הילדים הפליטים בארץ
ישראל ת"ו מירי המעבירים אותם על דת ישראל, חננו שולחים בזה לכת״ר את הדין וחשבון מהאס פ ה שהתקיימה בשביעי לחרש זה.
הוער הנבחר עוסק עתה בתעמו לה כבירח לאחד את כל
המוסדות כהצעת הרבנים הגאונים שליט״א, אמנם במשך שני
שבועות אלו עדיין טרם הצליחה עבודה כבדה זו, יעזר השי"ת ויצליח
לנו בעבודתנו הטובה והישרה לאחר את המוסדות לדיעה אחת בתעמולה זו.


יש הטוענים, כי הרבי היה מקפיד שלא להזכיר את צמד המילים "מדינת ישראל", מחשש לשאלות הלכתיות שונות, העולות מההסכמה במדינה.
יש הטוענים, כי הרבי היה מקפיד שלא להזכיר את צמד המילים "מדינת ישראל", מחשש לשאלות הלכתיות שונות, העולות מההסכמה במדינה.

גרסה מ־05:14, 29 במרץ 2010

מדינת ישראל הוקמה לאחר שנות השואה, למורת רוחם של גדולי התורה והחסידות.

את יסודותיה הקימו מייסדיה פורקי העול, להעביר על דתם ילדים אותם הביאו מארצות הנכר, והעבירום על דתם בכוח הזרוע.

בשנת תש"ג כתבו רבי אברהם מרדכי אלתר מגור ושאר גדולי ישראל בארץ הקודש מכתב לאדמו"ר הריי"צ על אודות הילדים הפליטים שהועברו לארץ ישראל על ידי הסוכנות הציונית והועברו על ידם תיכף לקיבוצים בכדי להעבירם על דתם, עם בשכנוע, ועם בכוח הזרוע.

כשאדמו"ר הריי"צ קיבל את המכתב הוא נזעק וכתב מיד מכתבים לאגודת ישראל, אגודת חסידי חב"ד, אגודת האדמו"רים וועד הרבנים. כשלושים וארבעה אגרות כתב הריי"צ באותו זמן ובו הוא כותב בדמע לנוכח השואה השניה שממיטים הציונים על עם ישראל.

בי"ג בניסן פנה אדמו"ר הריי"צ במכתב להרב אליעזרוב: תודיע בשמי להרב אלתר מגור, ולהרבנים, סולובייצ'יק, סופר, סורוצקין, כהנמן, קרליץ, בשמי ובשם נשמות הקדושים להרכיב בית דין עליון ולתבוע לדין תורה את המוסדות ואת היחידים כדי למסור את הילדים הפליטים למוסדות חרדים[1]

כתבתי מכתבי חוזר לכל הרבנים בארה״ב להצטרף להזמין לדין תורה ע״י בית דין העליון שיורכב ע״י הרבנים הנ״ל. קרוב ל־ 400 רבנים בארה״ב חתמו על ״כתב ההשתתפות בהצלת ילדי ישראל״ ששלח להם רבנו, ובשלהי אייר שלח רבנו את שמותיהם להרב הרצוג, בהפצרה ״להמשיך במחאה נגד הסוכנות להצלתת המאמץ בלי שום פשרה״.

עבר עוד חודש, והמחאות עדיין לא הועילו מאומה. אז קיבל רבנו מברקים מארה״ק, בחתימת 448 רבנים ומנהלי המוסדות הכשרים, בהפצרה להמשיך את המאבק נגד הסוכנות, עד שתוכתר דרישת גדולי התורה בארה״ק, בראשות הרב הרצוג, בהצלחה.

רבנו פנה שוב בנושא זה במכתב כללי, שהדפיס בקונ׳ בפני עצמו, בצירוף נוסח המברקים והחתימות הנ״ל, בשם [[דער אמת וועגן די פליטים קינדער אין ארץ ישראל]].

עבר עוד חודש, ותוצאות טובות עדיין לא נראו בנושא. רבנו פנה שוב במכתבים כלליים ופרטיים, ובמכתב חוזר לכמה וכמה רבנים בבקשה ״אשר יואיל לכתוב חוות דעתו מה שצריכים לעשות, באיזה אמצעים לאחוז במצב ההוה, להציל את ילדי הפליטים בא"י, שישארו יהודים בעלי דת״.

בכ״ה מנ"א כותב רבנו לכו״כ ועדי ואגודות רבנים: על מכתבי החוזר ששלחתי בתחלת חדש זה אל הרבנים הגאונים שליט״א בארצה"ב וקאנארא, בבקשה לחוות דעתם בהנוגע להאמצעים שצריכים לאחוז נגד הסוכנות היהודית באה״ק ת״ו, בכדי להציל מידם את ילדי הפליטים הבאים שמה ולמסרם לבתי חינוך כשרים שישארו יהודים בעלי דת, קבלתי הר בה מכתבים עם הצעות שונות.

הרבנים הגאונים שליט׳יא מציעים לאחד ולרכז בנדון זה את כל כחות החרדים, ולקרא לאספה משותפת מכל אגודות ומפלגות החרדים; אגודת הרבנים, אגודת האדמורי"ם, אגודת חב״ד, אגודת ישראל, צעירי אגודת ישראל, מזרחי, ישראל הצעיר - יאנג איזראעל, אשר האספה הלזו תרץ על כל ההצעות שחביעו הרבנים שליט"א במכתביהם, ולצאת בכח אחד משותף אדיר וחזק אשר יביא בעזה״י את התועלת הנרצה.

אי לזאת הנני פונה במכתבי זה לכבוד רום מעלתם אשר יואילו לשלוח בא־כח מאת אגודת ... להשתתף באסיפה שהנני קורא ליום ב׳ ו׳ אלול הבע״ל, למלאו ת דרישתם הצודקת של כבוד הרבנים הגאונים שליט"א לדון בכובד ראש ע״ד שאלת הילדים הפליטים בא״י שעומדת כעת על הפרק בכל חריפותה ותקפה, ודורשת פתרון מהיר ופעולות ממשיות.

בצירוף למכתב זה שלח להם ״לקוטי הצעות ממכתבי כבוד הרבנים הגאונים שליט"א על מכתבי החוזר אליהם״, בדבר דרכי התעמולה בהנוגע להילדים הפליטים אשר הסוכנות היהודית מעברת אותם על דת ישראל״.

לאחר האסיפה שהתקיימה בבית רבנו בז' אלול, ושהשתתפו בה באי כח מוסדות החרדים והרבה מהרבנים הגאונים דניו־יארק, נדפס (מימיוגראף) דו״ח מהאסיפה ומההצעות, ששלח רבנו בצירוף מכחב־חוזר לרבנים:

בהמשך לעבודת התעמולה בדבר הצלת הילדים הפליטים בארץ ישראל ת"ו מירי המעבירים אותם על דת ישראל, חננו שולחים בזה לכת״ר את הדין וחשבון מהאס פ ה שהתקיימה בשביעי לחרש זה. הוער הנבחר עוסק עתה בתעמו לה כבירח לאחד את כל המוסדות כהצעת הרבנים הגאונים שליט״א, אמנם במשך שני שבועות אלו עדיין טרם הצליחה עבודה כבדה זו, יעזר השי"ת ויצליח לנו בעבודתנו הטובה והישרה לאחר את המוסדות לדיעה אחת בתעמולה זו.

יש הטוענים, כי הרבי היה מקפיד שלא להזכיר את צמד המילים "מדינת ישראל", מחשש לשאלות הלכתיות שונות, העולות מההסכמה במדינה.

בהזדמנות אמר הרבי כי מדינת ישראל היא זו אשר עיכבה את הגאולה למשך כמה וכמה שנים!

היחס למוסדות המדינה

הרבי לא העריץ ואף התנגד למוסד הרבנות הראשית. עם זאת, כיבד מאוד את הרבנים הראשיים, לא בתור מוסד הרבנות, אלא בתור היותם מורי הוראה ותלמידי חכמים.

את הנקרא בשם "נשיא המדינה", הקפיד מאוד שלא לקרותו בשם נשיא.

את סיבתו זאת הסביר הרבי בפשטות, כי מאז עומדו על דעתו מצטייר בדמיונו ומחשבתו בית המקדש וכס הנשיאות השייך למלך המשיח, ועל כן פשוט אינו מסוגל לקרוא בשם נשיא למישהו אחר.

ראו עוד

לקריאה נוספת