אדם (עולם): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(←‏העולם הזה: הוספת מראי מקומות מויקיטקסט)
 
(19 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
אדם הוא כינוי לכל אחד מהעולמות שברא ה' - משום שהעולמות נבראו בציור אדם.
אדם הוא כינוי לכל אחד מהעולמות שברא ה' - משום שהעולמות נבראו בציור אדם.
בחסידות נקרא האדם עולם קטן, ואילו העולם נקרא אדם גדול.


==העולם הזה==
==העולם הזה==
 
מובא במדרש{{הערה|קהלת רבה פ"א}}: "אמר ר' ברכיה בשם ר' שמעון בן לקיש כל מה שברא [[הקב"ה]] באדם ברא בארץ, לדוגמה:
כתוב בקהלת רבה פ"א: "אמר ר' ברכיה בשם ר' שמעון בן לקיש כל מה שברא הקב"ה באדם ברא בארץ, לדוגמא, אדם יש לו ראש והארץ יש לה ראש שנאמר וראש עפרות תבל. אדם יש לו עינים והארץ יש לה עינים שנאמר וכסה את עין הארץ. אדם יש לו אזנים והארץ יש לה אזנים שנאמר והאזיני ארץ. אדם יש לו פה והארץ יש לה פה שנאמר ותפתח הארץ את פיה. אדם אוכל והארץ אוכלת שנאמר ארץ אוכלת יושביה. אדם שותה והארץ שותה שנאמר למטר השמים תשתה מים. אדם מקיא והארץ מקיאה שנאמר ולא תקיא הארץ. אדם יש לו ידים והארץ יש לה ידים שנאמר והארץ הנה רחבת ידים. אדם יש לו ירכים והארץ יש לה ירכים שנאמר וקבצתים מירכתי ארץ. אדם יש לו טבור והארץ יש לה טבור שנאמר יושבי על טבור הארץ. אדם יש לו ערוה והארץ יש לה ערוה שנאמר לראות את ערות הארץ באתם. אדם יש לו רגלים והארץ יש לה רגלים, שנאמר והארץ לעולם עומדת.
*אדם יש לו [[ראש]] והארץ יש לה ראש שנאמר וראש עפרות תבל{{הערה|משלי ח כו}}.  
*אדם יש לו [[עין|עיניים]] והארץ יש לה עיניים שנאמר וכסה את עין הארץ{{הערה|שמות י ה}}.  
*אדם יש לו [[אזן|אזנים]] והארץ יש לה אזנים שנאמר והאזיני ארץ{{הערה|ישעיהו א ב}}.  
*אדם יש לו [[פה]] והארץ יש לה פה שנאמר ותפתח הארץ את פיה{{הערה|במדבר טז לב}}.  
*אדם אוכל והארץ אוכלת שנאמר ארץ אוכלת יושביה{{הערה|במדבר יג לב}}.  
*אדם שותה והארץ שותה שנאמר למטר השמים תשתה מים{{הערה|דברים יא יא}}.  
*אדם מקיא והארץ מקיאה שנאמר ולא תקיא הארץ{{הערה|ויקרא יח כח}}.  
*אדם יש לו [[יד|ידים]] והארץ יש לה ידים שנאמר והארץ הנה רחבת ידי{{הערה|בראשית לד כא}}.  
*אדם יש לו ירכים והארץ יש לה ירכים שנאמר וקבצתים מירכתי ארץ{{הערה|ירמיהו לא ז}}.  
*אדם יש לו טבור והארץ יש לה טבור שנאמר יושבי על טבור הארץ{{הערה|יחזקאל לח יב}}.  
*אדם יש לו ערוה והארץ יש לה ערוה שנאמר לראות את ערות הארץ באתם{{הערה|בראשית מב ט}}.  
*אדם יש לו [[רגל|רגלים]] והארץ יש לה רגלים, שנאמר והארץ לעולם עומדת{{הערה|קהלת א ד}}".


==העולמות העליונים==
==העולמות העליונים==
אף אלו מכונים בשם אדם, על שם התלבשות ה[[אור אין סוף]] ב[[כלים]] של [[עשר ספירות|עשר הספירות]] שהם בציור אדם כביכול, כדאיתא בזוהר "[[ספירת החסד|חסד]] דרוע ימינא [[ספירת הגבורה|גבורה]] דרוע שמאלא", כלומר, הראש הוא כנגד ה[[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], הידים הן [[ספירת החסד|חסד]] וגבורה, ה[[גוף]] תפארת, הרגליים - נצח והוד, המילה - יסוד ומלכות - פה. כמו כן הגולגולת היא כנגד הכתר.


אף אלו מכונים בשם אדם, על שם התלבשות ה[[אור אין סוף]] ב[[כלים]] של [[עשר ספירות|עשר הספירות]] שהם בציור אדם כביכול, כדאיתא בזוהר "חסד דרוע ימינא גבורה דרוע שמאלא", ואור א"ס ב"ה מתלבש בהם - כמו שהנשמה מתלבשת בגוף להאיר בו, ולהתגלות באמצעותו גם בסביבתו - מחוץ לו,
בנוסף לכך האור [[אין סוף ברוך הוא]] מתלבש בהם. שכמו שה[[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] מתלבשת בגוף להאיר בו ולהתגלות באמצעותו גם בסביבתו - חוצה לו, כן האור [[אין סוף ברוך הוא]] מתלבש בעולמות העליונים.
וכך אור א"ס ב"ה מתלבש בעולמות העליונים.


{{סגל}}
{{סגל}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־01:15, 27 באוקטובר 2021

אדם הוא כינוי לכל אחד מהעולמות שברא ה' - משום שהעולמות נבראו בציור אדם.

בחסידות נקרא האדם עולם קטן, ואילו העולם נקרא אדם גדול.

העולם הזה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מובא במדרש[1]: "אמר ר' ברכיה בשם ר' שמעון בן לקיש כל מה שברא הקב"ה באדם ברא בארץ, לדוגמה:

  • אדם יש לו ראש והארץ יש לה ראש שנאמר וראש עפרות תבל[2].
  • אדם יש לו עיניים והארץ יש לה עיניים שנאמר וכסה את עין הארץ[3].
  • אדם יש לו אזנים והארץ יש לה אזנים שנאמר והאזיני ארץ[4].
  • אדם יש לו פה והארץ יש לה פה שנאמר ותפתח הארץ את פיה[5].
  • אדם אוכל והארץ אוכלת שנאמר ארץ אוכלת יושביה[6].
  • אדם שותה והארץ שותה שנאמר למטר השמים תשתה מים[7].
  • אדם מקיא והארץ מקיאה שנאמר ולא תקיא הארץ[8].
  • אדם יש לו ידים והארץ יש לה ידים שנאמר והארץ הנה רחבת ידי[9].
  • אדם יש לו ירכים והארץ יש לה ירכים שנאמר וקבצתים מירכתי ארץ[10].
  • אדם יש לו טבור והארץ יש לה טבור שנאמר יושבי על טבור הארץ[11].
  • אדם יש לו ערוה והארץ יש לה ערוה שנאמר לראות את ערות הארץ באתם[12].
  • אדם יש לו רגלים והארץ יש לה רגלים, שנאמר והארץ לעולם עומדת[13]".

העולמות העליונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

אף אלו מכונים בשם אדם, על שם התלבשות האור אין סוף בכלים של עשר הספירות שהם בציור אדם כביכול, כדאיתא בזוהר "חסד דרוע ימינא גבורה דרוע שמאלא", כלומר, הראש הוא כנגד החב"ד, הידים הן חסד וגבורה, הגוף תפארת, הרגליים - נצח והוד, המילה - יסוד ומלכות - פה. כמו כן הגולגולת היא כנגד הכתר.

בנוסף לכך האור אין סוף ברוך הוא מתלבש בהם. שכמו שהנשמה מתלבשת בגוף להאיר בו ולהתגלות באמצעותו גם בסביבתו - חוצה לו, כן האור אין סוף ברוך הוא מתלבש בעולמות העליונים.

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")

הערות שוליים

  1. קהלת רבה פ"א
  2. משלי ח כו
  3. שמות י ה
  4. ישעיהו א ב
  5. במדבר טז לב
  6. במדבר יג לב
  7. דברים יא יא
  8. ויקרא יח כח
  9. בראשית לד כא
  10. ירמיהו לא ז
  11. יחזקאל לח יב
  12. בראשית מב ט
  13. קהלת א ד