ימי השבוע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
*[[שבת]] - [[ספירת המלכות]]
*[[שבת]] - [[ספירת המלכות]]


בספר [[מאור עינים]]{{הערה|פרשת כי תשא}} כותב כי יש לעבוד בכל יום על בירור מידה אחת לפי עניינה של אותו היום.
בספר [[מאור עינים]]{{הערה|פרשת כי תשא.}} כותב כי יש לעבוד בכל יום על בירור מידה אחת לפי עניינה של אותו היום.
 
==ימי השבוע בבריאת העולם==
{{ערך מורחב|בריאת העולם#ששת ימי בראשית}}
מספר הימים שבשבוע הוא לפי מספר הימים שבהם [[בריאת העולם|ברא ה' את העולם]] ובנוסף עוד יום שבו שבת ה' ממלכתו.
*ראשון - תחילת הבריאה ובריאת ה[[אור]].
*שני - הבדלה בין [[מים]] למים, מים שב[[שמים]] ומים שב[[ארץ]].
*שלישי - ריקוז המים אל הימים וגילוי היבשה, וגדילת צמחים ב[[אדמה]].
*רביעי - נבראו ה[[שמש]] וה[[ירח]].
*חמישי - בריאת ה[[דגים]], חרקים ועופות.
*[[ערב שבת|שישי]] - בריאת ה[[בהמה|חיות]], ומאוחר יותר [[בריאת אדם וחווה|בריאת האדם]] וממנו יצר ה' את חווה.
*[[שבת]] - [[השם]] שבת (נח) מבריאת העולם.
 
==רביעי חמישי ושישי כהכנה לשבת==
==רביעי חמישי ושישי כהכנה לשבת==



גרסה מ־19:20, 12 ביולי 2021

ימי השבוע הם שבעה במספר. ששה ימי חול והיום השביעי הוא שבת קודש.

ימי השבוע כנגד הספירות

כל יום בשבוע מקביל לספירה רוחנית מעשר הספירות.

בספר מאור עינים[1] כותב כי יש לעבוד בכל יום על בירור מידה אחת לפי עניינה של אותו היום.

ימי השבוע בבריאת העולם

ערך מורחב – בריאת העולם#ששת ימי בראשית

מספר הימים שבשבוע הוא לפי מספר הימים שבהם ברא ה' את העולם ובנוסף עוד יום שבו שבת ה' ממלכתו.

  • ראשון - תחילת הבריאה ובריאת האור.
  • שני - הבדלה בין מים למים, מים שבשמים ומים שבארץ.
  • שלישי - ריקוז המים אל הימים וגילוי היבשה, וגדילת צמחים באדמה.
  • רביעי - נבראו השמש והירח.
  • חמישי - בריאת הדגים, חרקים ועופות.
  • שישי - בריאת החיות, ומאוחר יותר בריאת האדם וממנו יצר ה' את חווה.
  • שבת - השם שבת (נח) מבריאת העולם.

רביעי חמישי ושישי כהכנה לשבת

כמו כן לפי שער הכוונות להאר"י, מתחלקים ימי השבוע לשניים, שלשת הימים שאחר השבת (בהם העבודה היא לקנות את הנפש רוח נשמה של השבוע הקודם), ושלשת הימים האחרונים של השבוע שלפני שבת הבאה, שבהם העבודה היא לקנות נפש רוח ונשמה של השבת הבאה. היום הקרוב לשבת (ראשון ושישי) הוא כנגד נשמה שהיא עבודה במחשבה, היום הרחוק יותר (שני וחמישי) כנגד בחינת רוח שהיא דיבור בפה (כגון מצות תלמוד תורה), והיום הרחוק יותר (שלישי ורביעי) כנגד בחינת נפש שהיא עבודה במעשה.

על עבודה זו של הכנה לשבת מיום רביעי, אמר אדמו"ר הריי"צ: ביום רביעי מתחילים לחשוב מהיכן יקחו לשבת, הן בפשטות והן במה נעשה שבת - ברוחניות, - כל יהודי הוא הרי בשבת אחרת לגמרי - נהיה מרה שחורה. והעצה, "לכו נרננה", בטחון.

כשמגיע יום חמישי, מתקרב לשבת, ועדיין אין (כיצד לעשות את השבת), אזי זה לא נהיה "נרננה", מבינים שצריך לעשות משהו.

אזי כשיושבים בליל שישי ולומדים חסידות, אז "קולטים" ביום שישי ש"א-ל גדול גו' ומלך גדול גו'", ובזה עושה יהודי שבת.[2]

הערות שוליים

  1. פרשת כי תשא.
  2. היום יום כ"ד כסלו.