טעמים נקודות תגין אותיות: הבדלים בין גרסאות בדף
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
מ (←בתורת החסידות: תקלדה) |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
== בתורת החסידות == | == בתורת החסידות == | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
בחסידות מבואר כי ארבע דרגות אלו הם כנגד הספירות. שהטעמים הם כנגד ספירת ה[[חכמה]], נקודות הם כנגד ספירת ה[[בינה]], התגין הם כנגד ה[[מידות]], | בחסידות מבואר כי ארבע דרגות אלו הם כנגד הספירות. שהטעמים הם כנגד ספירת ה[[חכמה]], נקודות הם כנגד ספירת ה[[בינה]], התגין הם כנגד ה[[מידות]], וה[[אותיות]] הם כנגד ספירת ה[[מלכות]]. לפעמים מבואר כי [[טעמים]] הוא כנגד ספירת ה[[כתר]], ו[[נקודות]] הם כנגד ספירת ה[[חכמה]]. | ||
מבואר ש[[טעמים]] הם כנגד ספירת ה[[חכמה]]. שטעמי התורה הם בחינת ה[[תענוג]] שבחכמה שבתורה, שהוא כענין השיר והניגון. | מבואר ש[[טעמים]] הם כנגד ספירת ה[[חכמה]]. שטעמי התורה הם בחינת ה[[תענוג]] שבחכמה שבתורה, שהוא כענין השיר והניגון. |
גרסה מ־20:12, 19 באפריל 2021
טעמים נקודות תגין אותיות (ר"ת: טנת"א) הם ארבעת הפרטים השונים בכתיבת אותיות התורה.
בתורת החסידות
בחסידות מבואר כי ארבע דרגות אלו הם כנגד הספירות. שהטעמים הם כנגד ספירת החכמה, נקודות הם כנגד ספירת הבינה, התגין הם כנגד המידות, והאותיות הם כנגד ספירת המלכות. לפעמים מבואר כי טעמים הוא כנגד ספירת הכתר, ונקודות הם כנגד ספירת החכמה.
מבואר שטעמים הם כנגד ספירת החכמה. שטעמי התורה הם בחינת התענוג שבחכמה שבתורה, שהוא כענין השיר והניגון.
מובא בזוהר הקדוש כי האותיות נקראים סוס והנקודות נקראות רסן.
ארבעת דרגות של טנת"א מתגלות רק בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה. שתמונת האותיות של התורה הם הלכה למשה מסיני, וכל תמונה ותמונה מרמז לרבוא עולמות, וגם הטעמים ונקודות והתגין כולם אינם באים לידי גילוי בתורה שבעל פה. והם נקראין בבחינת עלמין סתימין דלא אתגליין שאינם באים לידי גילוי.