דוד הסופר מאניפולי: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(8 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==הפלאת כתיבתו== | ==הפלאת כתיבתו== | ||
כתיבתו | כתיבתו הייתה חביבה בעיני הצדיקים תלמידי המגיד. מסופר, שרבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]] שכר אותו למשך שנה תמימה שישב בביתו בצ'רנוביל ויכתוב עבורו בקדושה ובטהרה [[ספר תורה]]. הספר התגלגל בסופו של דבר ל[[סקווירא]] ונעשו בו מעשי ניסים. | ||
ר' דוד היה כותב בפרשיות התפילין את הפ"אין כפולות. ורבי [[יהודה לייב הכהן]] מאניפולי ביאר שהדבר קשור למעלת שורש נשמתו של ר' דוד הסופר. | ר' דוד היה כותב בפרשיות התפילין את הפ"אין כפולות. ורבי [[יהודה לייב הכהן]] מאניפולי ביאר שהדבר קשור למעלת שורש נשמתו של ר' דוד הסופר. | ||
שורה 19: | שורה 19: | ||
מסופר, שפעם אחת ר' זושא הוליך את בנו, ר' ישראל אברהם, אל דלת החדר ששם היה יושב, פתח את הדלת וראה: בכל פעם כשהוא מגיע לכתיבת "שם", הוא מתרומם באויר עם כסאו. | מסופר, שפעם אחת ר' זושא הוליך את בנו, ר' ישראל אברהם, אל דלת החדר ששם היה יושב, פתח את הדלת וראה: בכל פעם כשהוא מגיע לכתיבת "שם", הוא מתרומם באויר עם כסאו. | ||
== | == כתב חב"ד == | ||
באחת הפעמים בהם ביקר [[אדמו"ר הזקן]] בחצר מורו ורבו [[המגיד ממעזריטש]], הורה לו הרב המגיד לתקן צורת כתב סת"ם שתהיה תואמת גם את דעת הפוסקים, וגם את המבואר בספרי הקבלה{{הערה| | באחת הפעמים בהם ביקר [[אדמו"ר הזקן]] בחצר מורו ורבו [[המגיד ממעזריטש]], הורה לו הרב המגיד לתקן צורת כתב סת"ם שתהיה תואמת גם את דעת הפוסקים, וגם את המבואר בספרי הקבלה{{הערה|[[אדמו"ר הריי"צ]] מדגיש באגרת: "שיסדר תמונת האותיות כפי שיטת בעלי [[הקבלה]] '''בדרך חב"ד'''".}}. על פי הוראה זו, התעכב [[אדמו"ר הזקן]] במעזריטש במשך ארבעה שבועות נוספים, בהם התעסק ועמל על תיקון צורת האותיות. בחזרתו לביתו עבר דרך [[אניפולי]], שם שמע שר' זושא הורה לר' דוד שהיה סופרו האישי לכתוב כפי הנוסח החדש שתיקן אדמו"ר הזקן, מכיון שהוא שמע כרוז מפמליה של מעלה שמכאן ואילך זו תהיה צורת האותיות{{הערה|ראה באריכות בקובץ 'ידע עם' חלק ה' עמ' 71 פרטי הדברים באריכות. לשלימות הדברים עיין ב[[אגרות קודש]] אדמו"ר הריי"צ ח"ט עמ' נג, ובהנסמן בהערות שם.}}. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 27: | שורה 27: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=35 כתב הסת"ם שתיקן אדמו"ר הזקן] {{שטורעם}} | *הרב [[יהושע מונדשיין]], '''[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=35 כתב הסת"ם שתיקן אדמו"ר הזקן]''' {{שטורעם}} | ||
*'''[http://chabad.info/wp-content/uploads/2016/01/29-01-2016-01-06-05-magazine_01_80.pdf 'כתב חב"ד']''' בגליון דרך תמים (א) עמוד 32. צילום פרשית תפילין בכתב ידו. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]] | [[קטגוריה:תלמידי המגיד ממזריטש]] | ||
[[קטגוריה:סופרי סת"ם]] |
גרסה אחרונה מ־07:27, 5 באפריל 2021
ר' דוד הסופר מאניפולי היה יהודי קדוש סופר סת"ם שחי באניפולי והיה סופרו האישי של רבי זושא מאניפולי. החל מהתייסדות כתב אדמו"ר הזקן, על פי ציוויו של ר' זושא, החל לכתוב סת"ם בכתב זה בקדושה ובטהרה.
אודותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]
ר' דוד החל את מלאכתו כסופר סת"ם בפקודתו המפורשת של המגיד ממזריטש; בתחילה סירב בטענה שאינו ראוי, אבל כשגזר עליו המגיד, הסכים, תוך כדי הדגשה שהוא מקבל עליו את הדין אך ורק משום גזירת רבו. ובתנאי נוסף: שהמגיד ילמדו את כוונת כל האותיות, ובייחוד את כוונות שם הוי'.
המגיד קרא לתלמידו רבי שלמה מלוצק וציוה עליו ללמד את ר' דוד את כוונת כל האותיות, ואחר כך גילה לו המגיד את סודו של שם הוי'.
מאז והלאה למד ר' דוד כתיבת הסת"ם והתחיל במלאכת הכתיבה.
הפלאת כתיבתו[עריכה | עריכת קוד מקור]
כתיבתו הייתה חביבה בעיני הצדיקים תלמידי המגיד. מסופר, שרבי מנחם נחום מצ'רנוביל שכר אותו למשך שנה תמימה שישב בביתו בצ'רנוביל ויכתוב עבורו בקדושה ובטהרה ספר תורה. הספר התגלגל בסופו של דבר לסקווירא ונעשו בו מעשי ניסים.
ר' דוד היה כותב בפרשיות התפילין את הפ"אין כפולות. ורבי יהודה לייב הכהן מאניפולי ביאר שהדבר קשור למעלת שורש נשמתו של ר' דוד הסופר.
פעם היה אדמו"ר הזקן אצל ר' דוד ואחר שהיה מעיין באופן עבודתו אמר:
"מה שיהודי יכול להרשות לעצמו! הוא יושב לו עם שולחנו וקסתו באויר, על ימינו עומד המלאך מיכאל ומייבש לו כל אות ואות תיכף כשהיא יוצאת מתחת קולמוסו".
מסופר, שפעם אחת ר' זושא הוליך את בנו, ר' ישראל אברהם, אל דלת החדר ששם היה יושב, פתח את הדלת וראה: בכל פעם כשהוא מגיע לכתיבת "שם", הוא מתרומם באויר עם כסאו.
כתב חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]
באחת הפעמים בהם ביקר אדמו"ר הזקן בחצר מורו ורבו המגיד ממעזריטש, הורה לו הרב המגיד לתקן צורת כתב סת"ם שתהיה תואמת גם את דעת הפוסקים, וגם את המבואר בספרי הקבלה[1]. על פי הוראה זו, התעכב אדמו"ר הזקן במעזריטש במשך ארבעה שבועות נוספים, בהם התעסק ועמל על תיקון צורת האותיות. בחזרתו לביתו עבר דרך אניפולי, שם שמע שר' זושא הורה לר' דוד שהיה סופרו האישי לכתוב כפי הנוסח החדש שתיקן אדמו"ר הזקן, מכיון שהוא שמע כרוז מפמליה של מעלה שמכאן ואילך זו תהיה צורת האותיות[2].
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- הרב יהושע מונדשיין, כתב הסת"ם שתיקן אדמו"ר הזקן
- 'כתב חב"ד' בגליון דרך תמים (א) עמוד 32. צילום פרשית תפילין בכתב ידו.
הערות שוליים
- ↑ אדמו"ר הריי"צ מדגיש באגרת: "שיסדר תמונת האותיות כפי שיטת בעלי הקבלה בדרך חב"ד".
- ↑ ראה באריכות בקובץ 'ידע עם' חלק ה' עמ' 71 פרטי הדברים באריכות. לשלימות הדברים עיין באגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"ט עמ' נג, ובהנסמן בהערות שם.