דבורה לאה טברסקי (בת אדמו"ר האמצעי): הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " סיון " ב־" סיוון ")
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
==נישואיה==
==נישואיה==


על השידוך בין הרבנית לרבי יעקב ישראל מסופר כי בעת שביקר כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] בביתו של הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל. רבינו הזקן הזכיר לר' נחום את אמרתו של מורם ורבם כ"ק [[המגיד ממעזריטש]] שאמר: [[מלך המשיח|שהמלך המשיח]] יהי' יוצא חלציו של המבוגר מבין תלמידיו או מהצעיר שבתלמידיו.  
על השידוך בין הרבנית לרבי יעקב ישראל מסופר כי בעת שביקר [[אדמו"ר הזקן]] בביתו של הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל. רבינו הזקן הזכיר לר' נחום את אמרתו של מורם ורבם [[המגיד ממעזריטש]] שאמר: [[מלך המשיח|שהמלך המשיח]] יהיה יוצא חלציו של המבוגר מבין תלמידיו או מהצעיר שבתלמידיו.  


המבוגר שמבין תלמידי כ"ק הרב [[המגיד ממעזריטש]] היה הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל, והצעיר שמבין התלמידים היה כ"ק אדמו"ר הזקן. אמר רבינו הזקן לר' נחום, בזה הלשון: "... למה לנו להיכנס לספק, הבה ונשתדך בינינו..." בתוך כך ניגש כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] לעריסות הנכדים שהיו בביתו של ר' נחום ומישש את ראשיהם. כאשר מישש את ראשו של הנכד יעקב ישראל, אמר רבינו הזקן שאת הנכד הזה הוא מייעד לחתן בעבור נכדתו דבורה לאה בת כ"ק אדמו"ר האמצעי. יש המסבירים את בדיקת הראשים בכך שלמלכי בית דוד הייתה צורת ראש שונה שאפשרה להם לחבוש כתר על ראשם.
המבוגר שמבין תלמידי הרב [[המגיד ממעזריטש]] היה הרה"ק ר' נחום מטשרנוביל, והצעיר שמבין התלמידים היה אדמו"ר הזקן. אמר רבינו הזקן לר' נחום, בזה הלשון: "... למה לנו להיכנס לספק, הבה ונשתדך בינינו..." בתוך כך ניגש [[אדמו"ר הזקן]] לעריסות הנכדים שהיו בביתו של ר' נחום ומישש את ראשיהם. כאשר מישש את ראשו של הנכד יעקב ישראל, אמר רבינו הזקן שאת הנכד הזה הוא מייעד לחתן בעבור נכדתו דבורה לאה בת אדמו"ר האמצעי. יש המסבירים את בדיקת הראשים בכך שלמלכי בית דוד הייתה צורת ראש שונה שאפשרה להם לחבוש כתר על ראשם.


חתונתם של הרב יעקב ישראל מטשרקאס ושל הרבנית מרת דבורה לאה התקיימה בנוכחותו של כ"ק אדמו"ר הזקן, שאמר באותה ההזדמנות [[מאמר חסידות]] ד"ה: "שיר השירים אשר לשלמה".
חתונתם של הרב יעקב ישראל מטשרקאס ושל הרבנית מרת דבורה לאה התקיימה בנוכחותו של אדמו"ר הזקן, שאמר באותה ההזדמנות [[מאמר חסידות]] ד"ה: "שיר השירים אשר לשלמה".


לאחר חתונתו נשאר ר' יעקב ישראל בעיירה [[ליאדי]], שם היה יושב ושוקד על התורה ועל העבודה יחד עם גיסו כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]], והשניים היו לומדים שיעור קבוע בחברותא יחד עם רבינו הזקן.
לאחר חתונתו נשאר ר' יעקב ישראל ב[[עיירה]] [[ליאדי]], שם היה יושב ושוקד על התורה ועל העבודה יחד עם גיסו [[אדמו"ר הצמח צדק]], והשניים היו לומדים שיעור קבוע בחברותא יחד עם רבינו הזקן.


==הסתלקותה==
==הסתלקותה==
שורה 20: שורה 20:
-"... בעצם, הסבתא צודקת, חייה כאלמנה יהיו קשים יותר. אבל מכיוון שדעתו של סבא היא אחרת, איני רוצה לעבור על דעת סבא. ולכן דעתי היא שכשיגיע זמן [[הסתלקות|הסתלקותכם]], תהיה הסתלקות שניכם בשנה אחת..." עכ"ל הרב הרב ר' מרדכי דב מהורנסטייפל.
-"... בעצם, הסבתא צודקת, חייה כאלמנה יהיו קשים יותר. אבל מכיוון שדעתו של סבא היא אחרת, איני רוצה לעבור על דעת סבא. ולכן דעתי היא שכשיגיע זמן [[הסתלקות|הסתלקותכם]], תהיה הסתלקות שניכם בשנה אחת..." עכ"ל הרב הרב ר' מרדכי דב מהורנסטייפל.


וכך היה, ביום [[א' [[סיוון]] תרל"ו]] (1876 למניינם) הסתלקה הרבנית הצדקנית מרת דבורה לאה בתו של כ"ק אדמו"ר האמצעי, וביום [[י"ג אלול]] [[תרל"ו]] הסתלק בעלה הרה"ק הרב ר' יעקב ישראל מטשרקאס.
וכך היה, ביום [[א' סיוון]] [[תרל"ו]] (1876 למניינם) הסתלקה הרבנית הצדקנית מרת דבורה לאה בתו של אדמו"ר האמצעי, וביום [[י"ג אלול]] [[תרל"ו]] הסתלק בעלה הרה"ק הרב ר' יעקב ישראל מטשרקאס.
 
==לקריאה נוספת==
*'''החתונה ההיסטורית שהחלה בעריסת התינוקות''', שבועון בית משיח ט' שבט תשפ"א עמוד 52
 
{{בית רבי/אדמו"ר האמצעי}}
{{בית רבי/אדמו"ר האמצעי}}
[[קטגוריה:משפחת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:משפחת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:נשים]]
[[קטגוריה:בנות בית רבי]]
30,784

עריכות