ראש הדור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(7 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ראש הדור''' הוא כינוי שניתן ל[[משה רבינו]], ולצדיקים ההולכים בדרכו - הנהגת כלל ישראל.
'''ראש הדור''' הוא כינוי שניתן ל[[משה רבינו]], ולצדיקים ההולכים בדרכו - הנהגת כלל ישראל.
==מקור התואר==
==מקור התואר==
במלאכים שנשלחו עם "דברי שלום" אל סיחון, מצינו מקראות הסותרים זה את זה, כתוב אחד אומר "וישלח ישראל מלאכים" (פרשתנו כא, כא), ובמקום אחר נאמר שמשה הוא השולח "ואשלח מלאכים" (דברים ב, כו). ומיישב המדרש (תנחומא חוקת פכ"ג), אשר "הכתובים אלו צריכים זה לזה – שמשה הוא ישראל וישראל הוא משה, ללמדך שראש הדור הוא כל הדור".
ב[[מלאכים]] שנשלחו עם "דברי שלום" אל סיחון, מצינו מקראות הסותרים זה את זה, כתוב אחד אומר{{הערה|חוקת כא, כא.}} "וישלח ישראל מלאכים", ובמקום אחר נאמר ש[[משה]] הוא השולח "ואשלח מלאכים"{{הערה|דברים ב, כו.}}. ומיישב ה[[מדרש]]{{הערה|תנחומא חוקת פכ"ג.}}, אשר "הכתובים אלו צריכים זה לזה – שמשה הוא ישראל וישראל הוא משה, ללמדך שראש הדור הוא כל הדור".
==החילוק בין התואר ראש הדור לנשיא הדור==
==החילוק בין התואר ראש הדור לנשיא הדור==
רש"י (שם) כשמביא את דברי המדרש משנה מלשונו, ותחת אשר "ראש הדור הוא ככל הדור", כתב "שנשיא הדור הוא ככל הדור". הרבי מבאר את החילוק בין "ראש הדור" ל"נשיא הדור":
[[רש"י]]{{הערה|חוקת שם.}} כשמביא את דברי המדרש משנה מלשונו, ותחת אשר "ראש הדור הוא ככל הדור", כתב "ש[[נשיא הדור]] הוא ככל הדור". [[הרבי]] מבאר את החילוק בין "ראש הדור" ל"נשיא הדור":


"ראש הדור" פירושו כמו "ראש" כפשוטו, שהראש מנהיג את הגוף, וכן הוא "ראש הדור" שהוא התואר להנהגת הדור. לתואר זה יתכנו שני סיבות:
"ראש הדור" פירושו כמו "ראש" כפשוטו, שהראש מנהיג את הגוף, וכן הוא "ראש הדור" שהוא התואר להנהגת הדור. לתואר זה יתכנו שני סיבות:


1. כאשר מדובר אודות התעסקותו של משה בענין השייך לצרכי כלל ישראל, הרי מכיון שטעם התעסקותו בזה אינו בשביל עצמו אלא הוא עושה זאת עבור הכלל, במילא אפשר לכתוב "משה" (העושה בפועל) או "ישראל" (שבשבילם נעשה), כי אין חילוק ביניהם, שהרי עשיית משה בשביל הכלל היא. ומכיון שהוא המנהיג את כל הדור, ועל ידי הנהגה אחת ואחידה של הראש נעשים כל אנשי הדור למציאות אחת, מציאות הראש.ולפ"ז נמצא, דמה ש"ראש הדור הוא כל הדור" הרי זה רק בענינים הצבוריים של ה"ראש" ורק בנוגע לענינים שעושה עבור הנהגת כל ישראל, ולא בענייניו ומעלותיו העצמיים, אשר נשגבים המה מהמון העם ואינו מאוחד עמהם בעניינים אלו.
1. כאשר מדובר אודות התעסקותו של משה בענין השייך לצרכי כלל ישראל, הרי מכיון שטעם התעסקותו בזה אינו בשביל עצמו אלא הוא עושה זאת עבור הכלל, במילא אפשר לכתוב "משה" (העושה בפועל) או "ישראל" (שבשבילם נעשה), כי אין חילוק ביניהם, שהרי עשיית משה בשביל הכלל היא. ומכיון שהוא המנהיג את כל הדור, ועל ידי הנהגה אחת ואחידה של הראש נעשים כל אנשי הדור למציאות אחת, מציאות הראש. ולפי זה נמצא, דמה ש"ראש הדור הוא כל הדור" הרי זה רק בענינים הצבוריים של ה"ראש" ורק בנוגע לענינים שעושה עבור הנהגת כל ישראל, ולא בענייניו ומעלותיו העצמיים, אשר נשגבים המה מהמון העם ואינו מאוחד עמהם בעניינים אלו.


2. משה היה איש צבורי בעצם מהותו, ובמילא כל דבר שהוא עושה, הרי זה עשיית ישראל. לתפקיד זה ניתן לקרוא גם בתואר "נשיא הדור" שכן "הנשיא" הוא לשון התנשאות ורוממות, היינו שהוא שם התואר לאדם מרומם ומנושא, ואין כאן רמז להנהגתו את הדור.ולכך כוונת רש"י "שנשיא הדור הוא ככל הדור כי הנשיא הוא הכל", בזה מודגש ש"נשיא" הדור, גם כמו שהוא מרומם ומנושא בפני עצמו, הרי הוא ככל הדור. שגם בענייניו הנעלים ביותר, הרי הוא קשור ומאוחד עם צאן מרעיתו, וגם דרגותיו הנשגבות הם משפיעות ופועלות בעבודתו של כל אחד מבני ישראל{{הערה|ע"פ לקוטי שיחות חל"ג ע' 135 ואילך}}.
2. משה היה איש צבורי בעצם מהותו, ובמילא כל דבר שהוא עושה, הרי זה עשיית ישראל. לתפקיד זה ניתן לקרוא גם בתואר "נשיא הדור" שכן "הנשיא" הוא לשון התנשאות ורוממות, היינו שהוא שם התואר לאדם מרומם ומנושא, ואין כאן רמז להנהגתו את הדור. ולכך כוונת רש"י "שנשיא הדור הוא ככל הדור כי הנשיא הוא הכל", בזה מודגש ש"נשיא" הדור, גם כמו שהוא מרומם ומנושא בפני עצמו, הרי הוא ככל הדור. שגם בענייניו הנעלים ביותר, הרי הוא קשור ומאוחד עם צאן מרעיתו, וגם דרגותיו הנשגבות הם משפיעות ופועלות בעבודתו של כל אחד מבני ישראל{{הערה|על פי לקוטי שיחות חל"ג ע' 135 ואילך}}.
{{הערות שוליים|}}
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים בחסידות]]
==ראו גם==
*[[נשיא]]
*[[ראש בני ישראל]]
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

גרסה אחרונה מ־22:20, 3 במרץ 2021

ראש הדור הוא כינוי שניתן למשה רבינו, ולצדיקים ההולכים בדרכו - הנהגת כלל ישראל.

מקור התואר[עריכה | עריכת קוד מקור]

במלאכים שנשלחו עם "דברי שלום" אל סיחון, מצינו מקראות הסותרים זה את זה, כתוב אחד אומר[1] "וישלח ישראל מלאכים", ובמקום אחר נאמר שמשה הוא השולח "ואשלח מלאכים"[2]. ומיישב המדרש[3], אשר "הכתובים אלו צריכים זה לזה – שמשה הוא ישראל וישראל הוא משה, ללמדך שראש הדור הוא כל הדור".

החילוק בין התואר ראש הדור לנשיא הדור[עריכה | עריכת קוד מקור]

רש"י[4] כשמביא את דברי המדרש משנה מלשונו, ותחת אשר "ראש הדור הוא ככל הדור", כתב "שנשיא הדור הוא ככל הדור". הרבי מבאר את החילוק בין "ראש הדור" ל"נשיא הדור":

"ראש הדור" פירושו כמו "ראש" כפשוטו, שהראש מנהיג את הגוף, וכן הוא "ראש הדור" שהוא התואר להנהגת הדור. לתואר זה יתכנו שני סיבות:

1. כאשר מדובר אודות התעסקותו של משה בענין השייך לצרכי כלל ישראל, הרי מכיון שטעם התעסקותו בזה אינו בשביל עצמו אלא הוא עושה זאת עבור הכלל, במילא אפשר לכתוב "משה" (העושה בפועל) או "ישראל" (שבשבילם נעשה), כי אין חילוק ביניהם, שהרי עשיית משה בשביל הכלל היא. ומכיון שהוא המנהיג את כל הדור, ועל ידי הנהגה אחת ואחידה של הראש נעשים כל אנשי הדור למציאות אחת, מציאות הראש. ולפי זה נמצא, דמה ש"ראש הדור הוא כל הדור" הרי זה רק בענינים הצבוריים של ה"ראש" ורק בנוגע לענינים שעושה עבור הנהגת כל ישראל, ולא בענייניו ומעלותיו העצמיים, אשר נשגבים המה מהמון העם ואינו מאוחד עמהם בעניינים אלו.

2. משה היה איש צבורי בעצם מהותו, ובמילא כל דבר שהוא עושה, הרי זה עשיית ישראל. לתפקיד זה ניתן לקרוא גם בתואר "נשיא הדור" שכן "הנשיא" הוא לשון התנשאות ורוממות, היינו שהוא שם התואר לאדם מרומם ומנושא, ואין כאן רמז להנהגתו את הדור. ולכך כוונת רש"י "שנשיא הדור הוא ככל הדור כי הנשיא הוא הכל", בזה מודגש ש"נשיא" הדור, גם כמו שהוא מרומם ומנושא בפני עצמו, הרי הוא ככל הדור. שגם בענייניו הנעלים ביותר, הרי הוא קשור ומאוחד עם צאן מרעיתו, וגם דרגותיו הנשגבות הם משפיעות ופועלות בעבודתו של כל אחד מבני ישראל[5].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. חוקת כא, כא.
  2. דברים ב, כו.
  3. תנחומא חוקת פכ"ג.
  4. חוקת שם.
  5. על פי לקוטי שיחות חל"ג ע' 135 ואילך