אריה לייב גלמן: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(הרחבה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | {{בעבודה}} | ||
[[קובץ:אריה ליב גלמן.png|ממוזער|אריה לייב גלמן]] | |||
ר' '''אריה לייב גלמן''', היה מראשי תנועת '[[המזרחי]]'. | ר' '''אריה לייב גלמן''', היה מראשי תנועת '[[המזרחי]]'. | ||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
שורה 8: | שורה 9: | ||
בשנת [[תרצ"ו]] נבחר נבחר גלמן לנשיא תנועת 'המזרחי'. במשך השנים שלאחר בואו של הרבי הריי"צ, החל מ[[ט' באדר]] [[ת"ש]], התחזק הקשר בין אדמו"ר הריי"צ לבין ר' אריה. | בשנת [[תרצ"ו]] נבחר נבחר גלמן לנשיא תנועת 'המזרחי'. במשך השנים שלאחר בואו של הרבי הריי"צ, החל מ[[ט' באדר]] [[ת"ש]], התחזק הקשר בין אדמו"ר הריי"צ לבין ר' אריה. | ||
לאחר ששיגר ר' אריה מכתב ב[[כ"ו ניסן]] [[תש"ב]], בו הוא קורא ל[[רבנים]] להשתתף בכינוס בו | לאחר ששיגר ר' אריה מכתב ב[[כ"ו ניסן]] [[תש"ב]], בו הוא קורא ל[[רבנים]] ובעלי בתים להשתתף בכינוס בו יטכסו וייתיעצו על 'תרופה רוחנית' למצב, כאשר הדברים מופנים בעיקר על הקמת ה[[מדינת ישראל|מדינה]], השיב לו אדמו"ר הריי"צ מכתב בתגובה באורך של כ-11 עמודים, בהם דברי תוכחה על הנעשה. באגרת זו כותב תחילה אדמו"ר הריי"צ, כי לכתחילה לא עלה ברצונו ובדעתו להגיב, אך משום שהדעות מנוגדות, הוא צריך להגיב. במכתב הרבי הריי"צ מבאר ומרחיב, מדוע הדרך של חסידות חב"ד שונה לחלוטין מדרך תנועת 'המזרחי'. הרבי הריי"צ מוסיף, כי הדרך של חב"ד היא להעמיד את האדם ב'קרן אורה', של ביקורת עצמית ושאיפה להתאמתות, בשונה לגמריי מדרך 'אנשי העולם' - אליהם משייך הרבי את ר' אריה, שכנשיא תנועת 'המזרחי' ייצג את דרך הפשרות בכל נושא דתי ויהודי. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה מ־17:25, 11 בינואר 2021
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
ר' אריה לייב גלמן, היה מראשי תנועת 'המזרחי'.
תולדות חיים
נולד באוקראינה בשנת תרמ"ז, ובצעירותו עבר לגור בארצות הברית בעיר ס.לואיס, בה ניהל את בתי הספר היהודיים. לאחר מספר שנים בתחום החינוך, עבר להתעסק בתחום העיתונאות היהודית. תחילה כיהן כעורך העיתון היהודי מקומי, שנקרא בשם "דער אידישער רעקארד". בעיתון זה פרסם אלפי מאמרים במגוון נושאים, בין היתר בנושאי אקטואליה, שנכתבו על ידו. לאחר מספר שנים, לאור הצלחתו, מונה גם למו"ל העיתון. ר' אריה ערך בעיתון במשך כ-25 שנה. במקביל לתפקידו, ניהל קשר עם הרב יעקב ריינס, ממנהלים 'המזרחי', וכן עם הרב אברהם יצחק קוק. ר' אריה פרסם גם בעיתון 'הצופה', מאמרי דעות רבים שכתב, וכמו כן גם בעיתנואות היהודית הכללית בארה"ב. כאשר הוקמה תנועת 'המזרחי' בשנת תרע"ד, נבחר אריה לשמש כמזכיר התנועה בארצות הברית.
קשריו עם חב"ד
כאשר אדמו"ר הריי"צ הגיע בשנת תרפ"ט לארה"ב לזמן ממושך, במטרה לחזק את היהדות במקום, היה ר' אריה מראשי העסקנים שדאגו למעמד הקבלת פנים שנערך לכבוד אדמו"ר הריי"צ. בעיתונו נכתב דברים רבים בשבחו של הרבי הריי"צ טרם הגיע לארה"ב, ואף כתב כי הרבי הריי"צ הינו "עמוד השדרה של העולם היהודי". כאשר הרבי הריי"צ הגיע לארה"ב, ערכו לו קבלת פנים בבית הכנסת 'בני אמונה' במקום, שם השתתף בין היתר ר' אריה, שנאם לכבודו של הרבי הריי"צ ושיבח רבות את פועלו למען חיזוק העם היהודי בכלל ואת יהודי רוסיה בפרט. במשך הימים נערכו עוד אירועים מיוחדים לכבודו של הרבי, בהם ר' אריה נטל חלק מרכזי. הביקור סוקר בעיתונו של ר' אריה, ואף לבקשתו של ר' אריה, אדמו"ר הריי"צ נאות להתראיין לעיתון. בראיון אדמו"ר הריי"צ הבהיר את דעותיו בנוגע לנושאים החשובים של יהודי ארה"ב.
בשנת תרצ"ו נבחר נבחר גלמן לנשיא תנועת 'המזרחי'. במשך השנים שלאחר בואו של הרבי הריי"צ, החל מט' באדר ת"ש, התחזק הקשר בין אדמו"ר הריי"צ לבין ר' אריה.
לאחר ששיגר ר' אריה מכתב בכ"ו ניסן תש"ב, בו הוא קורא לרבנים ובעלי בתים להשתתף בכינוס בו יטכסו וייתיעצו על 'תרופה רוחנית' למצב, כאשר הדברים מופנים בעיקר על הקמת המדינה, השיב לו אדמו"ר הריי"צ מכתב בתגובה באורך של כ-11 עמודים, בהם דברי תוכחה על הנעשה. באגרת זו כותב תחילה אדמו"ר הריי"צ, כי לכתחילה לא עלה ברצונו ובדעתו להגיב, אך משום שהדעות מנוגדות, הוא צריך להגיב. במכתב הרבי הריי"צ מבאר ומרחיב, מדוע הדרך של חסידות חב"ד שונה לחלוטין מדרך תנועת 'המזרחי'. הרבי הריי"צ מוסיף, כי הדרך של חב"ד היא להעמיד את האדם ב'קרן אורה', של ביקורת עצמית ושאיפה להתאמתות, בשונה לגמריי מדרך 'אנשי העולם' - אליהם משייך הרבי את ר' אריה, שכנשיא תנועת 'המזרחי' ייצג את דרך הפשרות בכל נושא דתי ויהודי.