הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:שמואל חיים/מכירת הבכורה ולקיחת הברכות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 18: שורה 18:
 
===לקיחת הברכות===
 
===לקיחת הברכות===
 
ב[[חסידות]] מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מה[[קליפה]], שלשם נפלו בעת [[חטא עץ הדעת]]. וכדי ש[[יעקב]] יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה [[רבקה]] ל[[יעקב]] ש{{ציטוטון|עלי קללתך בני}}{{הערה|בראשית,כ"ז,י"כ}} ש[[רבקה]] הראתה לו שהיא מוכנה למוסר את הנפש בעבור זה, ומכאן למד [[יעקב]] אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי [[מסירות נפש]].{{הערה|סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56}}
 
ב[[חסידות]] מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מה[[קליפה]], שלשם נפלו בעת [[חטא עץ הדעת]]. וכדי ש[[יעקב]] יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה [[רבקה]] ל[[יעקב]] ש{{ציטוטון|עלי קללתך בני}}{{הערה|בראשית,כ"ז,י"כ}} ש[[רבקה]] הראתה לו שהיא מוכנה למוסר את הנפש בעבור זה, ומכאן למד [[יעקב]] אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי [[מסירות נפש]].{{הערה|סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56}}
 
+
=====ביאורי רבותינו נשיאנו=====
 +
*'''{{ציטוטון|ויתן לך אלוקים}}{{הערה|בראשי'''
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־22:10, 30 בדצמבר 2020

ךלחי.png הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

הסיפור

במדרשי חז"ל

בתורת החסידות

בתורת החסידות מוסבר שהסיבה שבגללה יעקב זכה לברכות היה בזכות עקידת יצחק[1].במקום נוסף מבואר על ביאורו של רש"י שעיניו של יצחק כהו בשביל שיעקב יקבל את הברכות, ולכאורה למה הקב"ה לא גילה פשוט ליצחק שעשיו לא ראוי לקבל את הברכות? בתורת החסידות מבואר שמכאן לומדים אודות עד כמה יש להתרחק מלשון הרע, שהקב"ה לא רצה לדבר סרה על עשיו ולכן עיוור את יצחק[2].

הסיבה שבגללה רצה יעקב את הבכורה היא שהבכורים היו אלו שנועדו לעבוד בעבודת הקרבנות (ובבית המקדש), ויעקב רצה לזכות בכך (עד אז בשביל שיעקב הקריב קרבנות הוא היה צריך לבקש מעשיו שיקריב בשבילו, ומשום כך רצה את הבכורה לעצמו(. בנוסף, הוא האמין שבשל רשעותו של עשיו, אין זה מתאים כי הוא יעבוד בבית המקדש(בסופו של דבר, בשל חטא העגל, זכות העבודה במקדש נשללה מן הבכורות והועברה ללויים והכהנים).[3]

לפי הסבר אחר [4], מכיוון שהבכור נוטל פי שניים מירושת אביו, רצה יעקב לרכוש מעשיו את חלקו ולקבל אחר פטירת אביו פי שתיים מהירושה.

תוקף קניין הבכורה

הראשונים דנים אודות השאלה, כיצד קנה יעקב את הבכורה, הרי אי אפשר לקנות "דבר שלא בא לעולם"[5]?

במדרש מוסבר שקודם מתן תורה היה מותר לקנות "דבר שלא בא לעולם", אולם לאחר מתן תורה זה נאסר[6], בעל ה"קצוות החושן" מביא שבאמת אי אפשר למכור את הבכורה, אולם אפשר להסתלק מהבכורה בדבריו ש"ולמה זה לי בכורה?", וכך יכל יעקב לקחת אותה[6]אור החיים מוסיף שבמכירה אי אפשר להעביר את הבכורה אולם בשבועה אפשר, ולכן נשבע עשיו ליעקב על הדבר הזה:"וישבע לו על הדבר הזה".

ע"פ תורת החסידות, יעקב הוא זה שהיה הבכור האמיתי [7], כמו טיפה שהיא נכנסת לתוף שפופרת ראשונה ויוצאת אחרונה, ויעקב רצה להיות בכור גם במציאות הגלויה[3]

לקיחת הברכות

בחסידות מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מהקליפה, שלשם נפלו בעת חטא עץ הדעת. וכדי שיעקב יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה רבקה ליעקב ש"עלי קללתך בני"[8] שרבקה הראתה לו שהיא מוכנה למוסר את הנפש בעבור זה, ומכאן למד יעקב אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי מסירות נפש.[9]

ביאורי רבותינו נשיאנו
  • "ויתן לך אלוקים"{{הערה|בראשי

הערות שוליים

  1. לקו"ש, חלק ט"ו,עמ' 214
  2. לקו"ש,חלק ט"ו,עמ' 215
  3. 3.0 3.1 מכירת הבכורה ע"פ חסידות
  4. של רבי אברהם אבן עזרא
  5. ע"פ המובא במסכת קידושין
  6. 6.0 6.1 קצוות החושו, סימן קע"ח, סעיף י"ג
  7. ע"פ המשל שמובא ברש"י, שיעקב היה ראשון ליצירה
  8. בראשית,כ"ז,י"כ
  9. סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56