עילה ועלול: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו. אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]].
'''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו. אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]]. נוסף על כך שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה, בשונה מ[[סיבה ומסובב]].


==ענינו בעולמות==
==ענינו בעולמות==

גרסה מ־21:45, 29 בדצמבר 2009

עילה ועלול הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו. אופן זו שונה מבריאת יש מאין, שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של אין ערוך, עד שנקרא בשם אין ביחס למתהווה ממנו הנקרא יש. נוסף על כך שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה, בשונה מסיבה ומסובב.

ענינו בעולמות

מבואר כי בדרך כלל, כל ההשתלשלות הוא באופן של עילה ועלול, ביחם לצמצום. וכן בפרטות עולמות אבי"ע, כל ירידת האורות בתוך העולמות היא בבחינת עילה ועלול ביחס להתהוות יש מאין במלכות דאצילות.

ענינו בספירות

מבואר כי האורות היורדים מן ספירת החכמה אל הספירות שאחריה, ספירת הבינה וספירת הדעת עד ספירת המלכות, הוא באופן של עילה ועלול. מה שאין כן התהוות ספירת החכמה מן ספירת הכתר שהיא בבחינת יש מאין.

כמו כן השפעת השכל למידות היא בכללות באופן של עילה ועלול שאותו השכל עצמו הוא היורד ומתלבש במידות, כנודע שמבחינת המידות שבמוחין נמשך המוחין שבמידות.