משתמש:חסיד ליובאוויטש/פורטל:ניגוני חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{פורטל|פורטל|צבע=#99ff99|צבע רקע=#eeffee|פורטל=ניגוני חב"ד|תוכן=[[קובץ:אייקון ניגוני חבד.png|100px|שמאל|פורטל:ניגוני חב"ד]]'''[[ניגוני חב"ד]]''' הם ניגונים שהולחנו על ידי [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] בשעת [[עבודת השם|עבודתם את השם]] או שהם בעלי אופי חב"די מובהק. רובם הם ניגונים רציניים, כבדי משקל, תנועותיהם מתונות וממושכות והעשירות ב"קמטים" ("קנייטשן" ב[[אידיש]]) אופיניים המביעות עמקות ה[[מחשבה]] והתעוררות פנימית נפשית. מיוחדים במינם הם ניגונים אלו וגם שונים משאר סוגי הניגונים אפילו משל ניגוני ה[[חסידות הכללית]]. בסך הכל יש שלוש מאות ארבעים וששה ניגוני חב"ד רשמיים, בנוסף לכשלוש מאות ניגונים נוספים, "בלתי-רשמיים".  
{{פורטל|צבע=#99ff99|צבע רקע=#eeffee|פורטל=ניגוני חב"ד|תוכן=[[קובץ:אייקון ניגוני חבד.png|100px|שמאל|פורטל:ניגוני חב"ד]]'''[[ניגוני חב"ד]]''' הם ניגונים שהולחנו על ידי [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] בשעת [[עבודת השם|עבודתם את השם]] או שהם בעלי אופי חב"די מובהק. רובם הם ניגונים רציניים, כבדי משקל, תנועותיהם מתונות וממושכות והעשירות ב"קמטים" ("קנייטשן" ב[[אידיש]]) אופיניים המביעות עמקות ה[[מחשבה]] והתעוררות פנימית נפשית. מיוחדים במינם הם ניגונים אלו וגם שונים משאר סוגי הניגונים אפילו משל ניגוני ה[[חסידות הכללית]]. בסך הכל יש שלוש מאות ארבעים וששה ניגוני חב"ד רשמיים, בנוסף לכשלוש מאות ניגונים נוספים, "בלתי-רשמיים".  


הניגון החב"די בנוי מהרגש ה[[לב]] ודביקות ה[[נפש]] ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מה[[דיבור]], עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו ב[[תפילה]], שקוע במחשבות התבוננות והכרת באלקות, ב[[הבנה והשגה]] הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וב[[רעותא דליבא]] ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זה הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה.  
הניגון החב"די בנוי מהרגש ה[[לב]] ודביקות ה[[נפש]] ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מה[[דיבור]], עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו ב[[תפילה]], שקוע במחשבות התבוננות והכרת באלקות, ב[[הבנה והשגה]] הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וב[[רעותא דליבא]] ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זה הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה.  
שורה 10: שורה 9:
<div style="float: left;">'''[[ניגוני חב"ד|לערך המלא]]'''</div>
<div style="float: left;">'''[[ניגוני חב"ד|לערך המלא]]'''</div>
}}
}}
{{| class="toccolours" style="clear: both; width: 100%;" align=" right;"  
{|
|}
{| class="toccolours" style="clear: both; width: 100%;" align=" right;"  
! style="background-color: #CEFF99;" | '''מעלת הנגינה'''
! style="background-color: #CEFF99;" | '''מעלת הנגינה'''
! style="background-color: #CEFF99;" | '''ניח"ח'''
! style="background-color: #CEFF99;" | '''הידעת?'''
! style="background-color: #CEFF99;" | '''תמונה נבחרת'''
|-
|valign="top" style="padding-left:0px;background:#DBFFB3;" align="center"|
מקובל מרבותינו נשיאינו בשם [[אדמו"ר הצמח צדק]] ש"כל האומר שמועה" הרי זה רק "כאילו בעל השמועה עומד כנגדו", אך כאשר מנגנים ניגון, הרי זה בעל השמועה עצמו עומד כנגדו{{הערה|'לשמע אוזן' מדור אדמו"ר הריי"צ אות כו.}}.
מקובל מרבותינו נשיאינו בשם [[אדמו"ר הצמח צדק]] ש"כל האומר שמועה" הרי זה רק "כאילו בעל השמועה עומד כנגדו", אך כאשר מנגנים ניגון, הרי זה בעל השמועה עצמו עומד כנגדו{{הערה|'לשמע אוזן' מדור אדמו"ר הריי"צ אות כו.}}.


וב[[תבנית:היום יום/כ"ב תמוז|היום יום כ"ב תמוז]]: "ניגון חסידי מחזק את התקוה והבטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה".|}}
וב[[תבנית:היום יום/כ"ב תמוז|היום יום כ"ב תמוז]]: "ניגון חסידי מחזק את התקוה והבטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה".
|valign="top" style="padding-left:0px;background:#F3FFE5;" align="center"|


{| style="width: 100%; margin: auto;" cellpadding="4"
|-valign="top"
<!-- צד ימין -->
| style="width:49.5%; min-width: 350px;" |
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|ניחוח}}
'''ניח"ח''' - ב[[ראשי תיבות]]: '''ניגוני ישראל חסידי חב"ד'''{{הערה|מקור לשם זה ראו בהמשך הערך - מטרת הארגון}}, הינה חברת [[ניגוני חב"ד]] אותה הקים [[אדמו"ר הריי"צ]]. בראש החברה עמד הרב [[שמואל זלמנוב]], שהיה [[בעל מנגן]] נפלא, מחונן בכשרון מוזיקלי.  
'''ניח"ח''' - ב[[ראשי תיבות]]: '''ניגוני ישראל חסידי חב"ד'''{{הערה|מקור לשם זה ראו בהמשך הערך - מטרת הארגון}}, הינה חברת [[ניגוני חב"ד]] אותה הקים [[אדמו"ר הריי"צ]]. בראש החברה עמד הרב [[שמואל זלמנוב]], שהיה [[בעל מנגן]] נפלא, מחונן בכשרון מוזיקלי.  


שורה 30: שורה 34:


'''[[ניחו"ח|לערך המלא]]'''
'''[[ניחו"ח|לערך המלא]]'''
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}


{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|הידעת?}}
|valign="top" style="padding-left:0px;background:#DBFFB3;" align="center"|
 
{{פורטל:ניגוני חב"ד/הידעת?}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/הידעת?}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|ניגוני [[רבותינו נשיאנו]]}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|ניגוני [[רבותינו נשיאנו]]}}
[[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הזקן|ניגוני אדמו"ר הזקן]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר האמצעי|ניגוני אדמו"ר האמצעי]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הצמח צדק|ניגוני אדמו"ר הצמח צדק]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר המהר"ש|ניגוני אדמו"ר המהר"ש]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הרש"ב|ניגוני אדמו"ר הרש"ב]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הריי"צ|ניגוני אדמו"ר הריי"צ]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א|ניגוני אדמו"ר שליט"א]]  
[[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הזקן|ניגוני אדמו"ר הזקן]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר האמצעי|ניגוני אדמו"ר האמצעי]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הצמח צדק|ניגוני אדמו"ר הצמח צדק]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר המהר"ש|ניגוני אדמו"ר המהר"ש]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הרש"ב|ניגוני אדמו"ר הרש"ב]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר הריי"צ|ניגוני אדמו"ר הריי"צ]] | [[:קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א|ניגוני אדמו"ר שליט"א]]  
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
|valign="top" style="padding-left:0px;background:#F3FFE5;" align="center"|
<!-- צד שמאל-->|
 
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|מקהלת חסידי אדמו"ר האמצעי}}
המקהלה הוקמה על ידי חסידי [[אדמו"ר האמצעי]] לאחר עלותו לכס הנשיאות בסביבות שנת [[תקע"ד]]. [[אדמו"ר האמצעי]] היה מעורב בניהול עניני המקהלה, ונתן הוראות שונות בקשר לנגינתם.תפקידה המרכזי של המקהלה היה לשיר ולנגן במחיצת [[אדמו"ר האמצעי]] בעת [[התוועדות|ההתוועדויות]], ובשעה שהיה יוצא אל הקהל, כגון בזמן [[הדלקת נרות חנוכה]], היציאה לשדות ב[[ל"ג בעומר]], ועוד.
המקהלה הוקמה על ידי חסידי [[אדמו"ר האמצעי]] לאחר עלותו לכס הנשיאות בסביבות שנת [[תקע"ד]]. [[אדמו"ר האמצעי]] היה מעורב בניהול עניני המקהלה, ונתן הוראות שונות בקשר לנגינתם.תפקידה המרכזי של המקהלה היה לשיר ולנגן במחיצת [[אדמו"ר האמצעי]] בעת [[התוועדות|ההתוועדויות]], ובשעה שהיה יוצא אל הקהל, כגון בזמן [[הדלקת נרות חנוכה]], היציאה לשדות ב[[ל"ג בעומר]], ועוד.


שורה 47: שורה 50:


'''[[מקהלת חסידי אדמו"ר האמצעי|לערך המלא]]'''
'''[[מקהלת חסידי אדמו"ר האמצעי|לערך המלא]]'''
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|תמונה נבחרת}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/תמונה נבחרת}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|[[:קטגוריה:ניגונים לפי תוכן מילולי|ניגונים לפי תוכן המילים]]}}
[[:קטגוריה:ניגוני גאולה ומשיח|ניגוני גאולה ומשיח]] | [[:קטגוריה:ניגוני תפילה לימים נוראים|ניגוני תפילה לימים נוראים]] | [[:קטגוריה:ניגונים שחוברו לכבוד הרבי|ניגונים שחוברו לכבוד הרבי]] | [[:קטגוריה:ניגונים על פרקי הרבי|ניגונים על פרקי הרבי]] | [[:קטגוריה:ניגונים לפי שפות|ניגונים לפי שפות]]
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
|}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|סוגי ניגונים}}
{{{{שם הדף המלא}}/סוגי ניגונים}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה|[[ספר הניגונים]]}}
{|
|}
{| class="toccolours" style="clear: both; width: 100%;" align=" right;"
! style="background-color: #119911;" | ''' כרך א''''
! style="background-color: #119911;" | ''' כרך ב''''
|-
|style="padding-left:0px;background:#33cc33 ; width:48%" align="center"| [[ניגון א']] | [[ניגון ב']] | [[ניגון ג']] | [[ניגון ד']] | [[ניגון ה']] | [[ניגון ו']] | [[ניגון ז']] | [[ניגון ח']] | [[ניגון ט']] | [[ניגון י']] | [[ניגון י"א]] | [[ניגון י"ב]] | [[ניגון י"ג]] | [[ניגון י"ד]] | [[ניגון ט"ו]] | [[ניגון ט"ז]] | [[ניגון י"ז]] | [[ניגון י"ח]] | [[ניגון י"ט]] | [[ניגון כ']] | [[ניגון כ"א]] | [[ניגון כ"ב]] | [[ניגון כ"ג]] | [[ניגון כ"ד]] | [[ניגון כ"ה]] | [[ניגון כ"ו]] | [[ניגון כ"ז]] | [[ניגון כ"ח]] | [[ניגון כ"ט]] | [[ניגון ל']] | [[ניגון ל"א]] | [[ניגון ל"ב]] | [[ניגון ל"ג]] | [[ניגון ל"ד]] | [[ניגון ל"ה]] | [[ניגון ל"ו]] | [[ניגון ל"ז]] | [[ניגון ל"ח]] | [[ניגון ל"ט]] | [[ניגון מ']] | [[ניגון מ"א]] | [[ניגון מ"ב]] | [[ניגון מ"ג]] | [[ניגון מ"ד]] | [[ניגון מ"ה]] | [[ניגון מ"ו]] | [[ניגון מ"ז]] | [[ניגון מ"ח]] | [[ניגון מ"ט]] | [[ניגון נ']] | [[ניגון נ"א]] | [[ניגון נ"ב]] | [[ניגון נ"ג]] | [[ניגון נ"ד]] | [[ניגון נ"ה]] | [[ניגון נ"ו]] | [[ניגון נ"ז]] | [[ניגון נ"ח]] | [[ניגון נ"ט]] | [[ניגון ס']] | [[ניגון ס"א]] | [[ניגון ס"ב]] | [[ניגון ס"ג]] | [[ניגון ס"ד]] | [[ניגון ס"ה]] | [[ניגון ס"ו]] | [[ניגון ס"ז]] | [[ניגון ס"ח]] | [[ניגון ס"ט]] | [[ניגון ע']] | [[ניגון ע"א]] | [[ניגון ע"ב]] | [[ניגון ע"ג]] | [[ניגון ע"ד]] | [[ניגון ע"ה]] |[[ניגון ע"ו]] | [[ניגון ע"ז]] | [[ניגון ע"ח]] | [[ניגון ע"ט]] | [[ניגון פ']] | [[ניגון פ"א]] | [[ניגון פ"ב]] | [[ניגון פ"ג]] | [[ניגון פ"ד]] | [[ניגון פ"ה]] | [[ניגון פ"ו]] | [[ניגון פ"ז]] | [[ניגון פ"ח]] | [[ניגון פ"ט]] | [[ניגון צ']] | [[ניגון צ"א]] | [[ניגון צ"ב]] | [[ניגון צ"ג]] | [[ניגון צ"ד]] | [[ניגון צ"ה]] | [[ניגון צ"ו]] | [[ניגון צ"ז]] | [[ניגון צ"ח]] | [[ניגון צ"ט]] | [[ניגון ק']] | [[ניגון ק"א]] | [[ניגון ק"ב]] | [[ניגון ק"ג]] | [[ניגון ק"ד]] | [[ניגון ק"ה]] | [[ניגון ק"ו]] | [[ניגון ק"ז]] | [[ניגון ק"ח]] | [[ניגון ק"ט]] | [[ניגון ק"י]] | [[ניגון קי"א]] | [[ניגון קי"ב]] | [[ניגון קי"ג]] | [[ניגון קי"ד]] | [[ניגון קט"ו]] | [[ניגון קט"ז]] | [[ניגון קי"ז]] | [[ניגון קי"ח]] | [[ניגון קי"ט]] | [[ניגון ק"כ]] | [[ניגון קכ"א]] | [[ניגון קכ"ב]] | [[ניגון קכ"ג]] | [[ניגון קכ"ד]] | [[ניגון קכ"ה]] | [[ניגון קכ"ו]] | [[ניגון קכ"ז]] | [[ניגון קכ"ח]] | [[ניגון קכ"ט]] | [[ניגון ק"ל]] | [[ניגון קל"א]] | [[ניגון קל"ב]] | [[ניגון קל"ג]] | [[ניגון קל"ד]] | [[ניגון קל"ה]] | [[ניגון קל"ו]] | [[ניגון קל"ז]] | [[ניגון קל"ח]] | [[ניגון קל"ט]] | [[ניגון ק"מ]] | [[ניגון קמ"א]] | [[ניגון קמ"ב]] | [[ניגון קמ"ג]] | [[ניגון קמ"ד]] | [[ניגון קמ"ה]] | [[ניגון קמ"ו]] | [[ניגון קמ"ז]] | [[ניגון קמ"ח]] | [[ניגון קמ"ט]] | [[ניגון ק"נ]] | [[ניגון קנ"א]] | [[ניגון קנ"ב]] | [[ניגון קנ"ג]] | [[ניגון קנ"ד]] | [[ניגון קנ"ה]] | [[ניגון קנ"ו]] | [[ניגון קנ"ז]] | [[ניגון קנ"ח]] | [[ניגון קנ"ט]] | [[ניגון ק"ס]] | [[ניגון קס"א]] | [[ניגון קס"ב]] | [[ניגון קס"ג]] | [[ניגון קס"ד]] | [[ניגון קס"ה]] | [[ניגון קס"ו]] | [[ניגון קס"ז]] | [[ניגון קס"ח]] | [[ניגון קס"ט]] | [[ניגון ק"ע]] | [[ניגון קע"א]] | [[ניגון קע"ב]] | [[ניגון קע"ג]] | [[ניגון קע"ד]] | [[ניגון קע"ה]]


|style="padding-left:0px;background: #33ff33;" align="center"|'''חלק א'''': [[ניגון קע"ו]] | [[ניגון קע"ז]] | [[ניגון קע"ח]] | [[ניגון קע"ט]] | [[ניגון ק"פ]] | [[ניגון קפ"א]] | [[ניגון קפ"ב]] | [[ניגון קפ"ג]] | [[ניגון קפ"ד]] | [[ניגון קפ"ה]] | [[ניגון קפ"ו]] | [[ניגון קפ"ז]] | [[ניגון קפ"ח]] | [[ניגון קפ"ט]] | [[ניגון ק"צ]] | [[ניגון קצ"א]] | [[ניגון קצ"ב]] | [[ניגון קצ"ג]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ה]] | [[ניגון קצ"ו]] | [[ניגון קצ"ז]] | [[ניגון קצ"ח]] | [[ניגון קצ"ט]] | [[ניגון ר']] | [[ניגון ר"א]] | [[ניגון ר"ב]] | [[ניגון ר"ג]] | [[ניגון ר"ד]] | [[ניגון ר"ה]] | [[ניגון ר"ו]] | [[ניגון ר"ז]] | [[ניגון ר"ח]] | [[ניגון ר"ט]] | [[ניגון ר"י]]
|valign="top" style="padding-left:0px;background:#DBFFB3;" align="center"|  


'''חלק ב'''': [[ניגון רי"א]] | [[ניגון רי"ב]] | [[ניגון רי"ג]] | [[ניגון רי"ד]] | [[ניגון רט"ו]] | [[ניגון רט"ז]] | [[ניגון רי"ז]] | [[ניגון רי"ח]] | [[ניגון רי"ט]] | [[ניגון ר"כ]] | [[ניגון רכ"א]] | [[ניגון רכ"ב]] | [[ניגון רכ"ג]] | [[ניגון רכ"ד]] | [[ניגון רכ"ה]] | [[ניגון רכ"ו]] | [[ניגון רכ"ז]] | [[ניגון רכ"ח]] | [[ניגון רכ"ט]] | [[ניגון ר"ל]] | [[ניגון רל"א]] | [[ניגון רל"ב]] | [[ניגון רל"ג]] | [[ניגון רל"ד]] | [[ניגון רל"ה]] | [[ניגון רל"ו]] | [[ניגון רל"ז]] | [[ניגון רל"ח]] | [[ניגון רל"ט]] | [[ניגון ר"מ]] | [[ניגון רמ"א]] | [[ניגון רמ"ב]] | [[ניגון רמ"ג]] | [[ניגון רמ"ד]] | [[ניגון רמ"ה]] | [[ניגון רמ"ו]] | [[ניגון רמ"ז]] | [[ניגון רמ"ח]] | [[ניגון רמ"ט]] | [[ניגון ר"נ]] | [[ניגון רנ"א]] | [[ניגון רנ"ב]] | [[ניגון רנ"ג]] | [[ניגון רנ"ד]] | [[ניגון רנ"ה]] | [[ניגון רנ"ו]] | [[ניגון רנ"ז]] | [[ניגון רנ"ח]] | [[ניגון רנ"ט]] | [[ניגון ר"ס]] | [[ניגון רס"א]] | [[ניגון רס"ב]] | [[ניגון רס"ג]] | [[ניגון רס"ד]] | [[ניגון רס"ה]] | [[ניגון רס"ו]] | [[ניגון רס"ז]] | [[ניגון רס"ח]] | [[ניגון רס"ט]] | [[ניגון ר"ע]] | [[ניגון רע"א]] | [[ניגון רע"ב]] | [[ניגון רע"ג]] | [[ניגון רע"ד]] | [[ניגון רע"ה]] |[[ניגון רע"ו]] | [[ניגון רע"ז]] | [[ניגון רע"ח]] | [[ניגון רע"ט]] | [[ניגון ר"פ]] | [[ניגון רפ"א]] | [[ניגון רפ"ב]] | [[ניגון רפ"ג]] | [[ניגון רפ"ד]] | [[ניגון רפ"ה]] | [[ניגון רפ"ו]] | [[ניגון רפ"ז]] | [[ניגון רפ"ח]] | [[ניגון רפ"ט]] | [[ניגון ר"צ]] | [[ניגון רצ"א]] | [[ניגון רצ"ב]] | [[ניגון רצ"ג]] | [[ניגון רצ"ד]] | [[ניגון רצ"ה]] | [[ניגון רצ"ו]] | [[ניגון רצ"ז]] | [[ניגון רצ"ח]] | [[ניגון רצ"ט]] | [[ניגון ש']] | [[ניגון ש"א]] | [[ניגון ש"ב]] | [[ניגון ש"ג]] | [[ניגון ש"ד]] | [[ניגון ש"ה]] | [[ניגון ש"ו]] | [[ניגון ש"ז]] | [[ניגון ש"ח]] | [[ניגון ש"ט]] | [[ניגון ש"י]] | [[ניגון שי"א]] | [[ניגון שי"ב]] | [[ניגון שי"ג]] | [[ניגון שי"ד]] | [[ניגון שט"ו]] | [[ניגון שט"ז]] | [[ניגון שי"ז]] | [[ניגון שי"ח]] | [[ניגון שי"ט]] | [[ניגון ש"כ]] | [[ניגון שכ"א]] | [[ניגון שכ"ב]] | [[ניגון שכ"ג]] | [[ניגון שכ"ד]] | [[ניגון שכ"ה]] | [[ניגון שכ"ו]] | [[ניגון שכ"ז]] | [[ניגון שכ"ח]] | [[ניגון שכ"ט]] | [[ניגון ש"ל]] | [[ניגון של"א]] | [[ניגון של"ב]] | [[ניגון של"ג]] | [[ניגון של"ד]] | [[ניגון של"ה]] | [[ניגון של"ו]] | [[ניגון של"ז]] | [[ניגון של"ח]] | [[ניגון של"ט]] | [[ניגון ש"מ]] | [[ניגון שמ"א]] | [[ניגון שמ"ב]] | [[ניגון שמ"ג]] | [[ניגון שמ"ד]] | [[ניגון שמ"ה]] | [[ניגון שמ"ו]] | [[ניגון שמ"ז]]
{פורטל:ניגוני חב"ד/תמונה נבחרת}}
 
|}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 
{|
|}
{{פורטלים|צבע רקע=#eeeeee}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת עליונה}}
{{הערות שוליים}}
{{פורטל:ניגוני חב"ד/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
[[קטגוריה:פורטלים|ניגוני]]

גרסה אחרונה מ־12:34, 10 בספטמבר 2020

פורטל ניגוני חב"ד
פורטל:ניגוני חב"ד
פורטל:ניגוני חב"ד
ניגוני חב"ד הם ניגונים שהולחנו על ידי חסידי חב"ד בשעת עבודתם את השם או שהם בעלי אופי חב"די מובהק. רובם הם ניגונים רציניים, כבדי משקל, תנועותיהם מתונות וממושכות והעשירות ב"קמטים" ("קנייטשן" באידיש) אופיניים המביעות עמקות המחשבה והתעוררות פנימית נפשית. מיוחדים במינם הם ניגונים אלו וגם שונים משאר סוגי הניגונים אפילו משל ניגוני החסידות הכללית. בסך הכל יש שלוש מאות ארבעים וששה ניגוני חב"ד רשמיים, בנוסף לכשלוש מאות ניגונים נוספים, "בלתי-רשמיים".

הניגון החב"די בנוי מהרגש הלב ודביקות הנפש ולפיכך אינו זקוק למלים ואדרבה, המלים מגבילות אותו. הניגון הוא הרי במדריגה נעלית יותר מהדיבור, עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. חסיד בעמדו בתפילה, שקוע במחשבות התבוננות והכרת באלקות, בהבנה והשגה הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וברעותא דליבא ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זה הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה. בכללות מתחלקים הניגונים לשלוש קטגוריות:

  • ניגון מכוון: ניגון שהוא פרי חיבורו של האדמו"ר. כל תנועה בניגון רומזת לענין גבוה ונשגב ותנועותיו מכוונות לעולמות עליונים.
  • ניגון מיוחס (ממולא): ניגון שגדולי החסידים התפללו בו ולכן הוא "ממולא". כלומר, בעל תוכן המחזיק בתוכו תמצית פנימית, בבטאו איזה רגש נפשי.
  • ניגון שוטה: ניגון שהוא כמו 'הדס שוטה', שאינו אומר ולא כלום, הם ניגונים שונים שהתווספו אצל החסידים במשך הזמן, מהם ניתן ללמוד הוראות בעבודת השם וכיו"ב.
מעלת הנגינה ניח"ח הידעת? תמונה נבחרת

מקובל מרבותינו נשיאינו בשם אדמו"ר הצמח צדק ש"כל האומר שמועה" הרי זה רק "כאילו בעל השמועה עומד כנגדו", אך כאשר מנגנים ניגון, הרי זה בעל השמועה עצמו עומד כנגדו[1].

ובהיום יום כ"ב תמוז: "ניגון חסידי מחזק את התקוה והבטחון, מביא שמחה ומעמיד את הבית ואת בני הבית בקרן אורה".

ניח"ח - בראשי תיבות: ניגוני ישראל חסידי חב"ד[2], הינה חברת ניגוני חב"ד אותה הקים אדמו"ר הריי"צ. בראש החברה עמד הרב שמואל זלמנוב, שהיה בעל מנגן נפלא, מחונן בכשרון מוזיקלי.

במסגרת תפקיד זה הפיק את ספר הניגונים וכן שורה של קלטות שאצרו בתוכם את כלל ניגוני חב"ד. את עבודתו בניח"ח עשה על פי שורה של הוראות שקיבל בתדירות רבה מאדמו"ר הריי"צ והרבי.

לפי הוראות אדמו"ר הריי"צ בחר ר' שמואל כמה מחשובי החסידים שלמדו בישיבה בליובאוויטש, והם היו 'ועד המבקר' של החברה. בין חברי הוועד היו: הרב משה דובער ריבקין, הרב דובער חסקינד, הרב יוחנן גורדון, הרב שלמה אהרן קזרנובסקי, החזן ר' שמואל קנטרוף והרב שמעון לייב גרינברג. מהדור הצעיר יותר של תלמידי התמימים נבחרו: הרב בנימין לויטין, הרב יצחק דוב אושפאל והרב מענדל טננבוים. כולם היו בעלי חוש בנגינה, וכאמור, חלקם עוד למדו בישיבה בליובאוויטש וזכרו את הניגונים כפי שנוגנו בישיבת 'תומכי תמימים'.

לאחר עבודה רבה ומייגעת, אספו חברי הועד 175 ניגונים. כולם יחד עבדו כדי להחזיר כל צליל ותנועה לתבנית המקורית. בשלב הבא נוגנו כל הניגונים כמו בהתוועדות חסידית, בפני החזן מר יהושע וויסער - מומחה מפורסם בכתיבת תווי נגינה. הוא השקיע עמל רב לכתוב תווי נגינה תחת פיקוחם של חברי הוועד.

לערך המלא

פורטל:חסיד ליובאוויטש/קטעי הידעת?/6

המקהלה הוקמה על ידי חסידי אדמו"ר האמצעי לאחר עלותו לכס הנשיאות בסביבות שנת תקע"ד. אדמו"ר האמצעי היה מעורב בניהול עניני המקהלה, ונתן הוראות שונות בקשר לנגינתם.תפקידה המרכזי של המקהלה היה לשיר ולנגן במחיצת אדמו"ר האמצעי בעת ההתוועדויות, ובשעה שהיה יוצא אל הקהל, כגון בזמן הדלקת נרות חנוכה, היציאה לשדות בל"ג בעומר, ועוד.

בזמנים מיוחדים, בעיקר כשרצה לעורר בעצמו רגשי שמחה והתעוררות, היה קורא אדמו"ר האמצעי לקבוצת המנגנים, יושב על יד אדן החלון, ומאזין לנגינתם תוך כדי שהביט במרוצי הסוסים[3].בנוסף לכך, חברי המקהלה עסקו גם בחיבור ניגונים חדשים, שהצטרפו לרפרטואר הניגונים החב"דיים שהתרחב מאוד בתקופת המקהלה. המלחין העיקרי של המקהלה היה החסיד ר' פייבא ז'בנר.

במקהלה היו קיימות שתי מחלקות[4]: מחלקה אחת עסקה בשירה בפה, ומחלקה שנייה עסקה בנגינה בכלי זמר, וליוותה את המקהלה כאשר ניגונו בימי החול.

לערך המלא

{פורטל:ניגוני חב"ד/תמונה נבחרת}}

  1. 'לשמע אוזן' מדור אדמו"ר הריי"צ אות כו.
  2. מקור לשם זה ראו בהמשך הערך - מטרת הארגון
  3. בנוסף למקהלה שהיתה לאדמו"ר האמצעי, היתה גם קבוצת חסידים שהתאמנו לרכוב על סוסים, ביניהם היה גם בנו, רבי נחום.
  4. היום יום כ"ה תשרי. ממכתב אדמו"ר הריי"צ, כ"ה תשרי תרצ"ו.