כסף: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "משא"כ" ב־"מה שאין כן")
שורה 8: שורה 8:
בחסידות מוסבר כי מידת הכיסופין נמשכת על ידי מידת היסוד (כלשון [[הזוהר]] [[חסד]] אתגליא בפום אמה), וזה הוא סוד גביע הכסף שהטמין יוסף הצדיק שהיה מרכבה למידת היסוד באמתחת בנימין.{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/15/14d&search=%D7%9B%D7%A1%D7%A3 ליקוטי תורה]}}.
בחסידות מוסבר כי מידת הכיסופין נמשכת על ידי מידת היסוד (כלשון [[הזוהר]] [[חסד]] אתגליא בפום אמה), וזה הוא סוד גביע הכסף שהטמין יוסף הצדיק שהיה מרכבה למידת היסוד באמתחת בנימין.{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/15/14d&search=%D7%9B%D7%A1%D7%A3 ליקוטי תורה]}}.
==בירור הסיגים מהכסף==
==בירור הסיגים מהכסף==
בחסידות מוסבר ענין [[בירור הניצוצות]] ב[[משל ]]התכת כסף מעורב בסיגים ו[[עפר]], כאשר נותנין אותו ב[אש]] המצרף, הרי האש טבעו לפרר החלקים ועל ידי זה נפרדים כל חלקי הפסולת והסיגים, ונעשים מובדלים בפני עצמם, ובהיתוך פעם ראשונה עדיין הכסף גס ואינו נקי מפסולת לגמרי, רק מפסולת גסה, אבל הפסולת הדקה עדיין נשארה בו, וכן בסיגים יש עדיין הרבה כסף נקי, ובהיתוך פעם שניה לסיגים יוצא היותר גס שבכסף, ובפעם שלישית יוצא כסף גס יותר, עד פעם האחרונה שאז נעשה בירור הפסולת גמור, ושוב אינו יוצא ממנו רק כסף רע. זהו משל לבירור הטוב מתוך הרע, בחינת [[אור חוזר]].
בחסידות מוסבר ענין [[בירור הניצוצות]] ב[[משל]] התכת כסף מעורב בסיגים ו[[עפר]], כאשר נותנין אותו ב[[אש]] המצרף, הרי האש טבעו לפרר החלקים ועל ידי זה נפרדים כל חלקי הפסולת והסיגים, ונעשים מובדלים בפני עצמם, ובהיתוך פעם ראשונה עדיין הכסף גס ואינו נקי מפסולת לגמרי, רק מפסולת גסה, אבל הפסולת הדקה עדיין נשארה בו, וכן בסיגים יש עדיין הרבה כסף נקי, ובהיתוך פעם שניה לסיגים יוצא היותר גס שבכסף, ובפעם שלישית יוצא כסף גס יותר, עד פעם האחרונה שאז נעשה בירור הפסולת גמור, ושוב אינו יוצא ממנו רק כסף רע. זהו משל לבירור הטוב מתוך הרע, בחינת [[אור חוזר]].


לעומת זאת הבירור של הרע מתוך הטוב, בבחינת [[אור ישר]], נמשל בהיתוך ובירור הכסף שיצא בבישול הראשון, כאשר מהתכין אותו עוד פעם שניה יוצא ממנו הפסולת הדק, ובפעם שלישית יוצא פסולת דק יותר, עד שנשאר בפעם האחרון כסף זך ונקי בתכלית, נמצא בירור זה דכסף הוא בירור האחרון אחר בירור הראשון, דהיינו גם לאחר שיצא ממנו הפסולת הגס מבררים הנקי מכל פסולת דק ביותר, והוא בירור היותר עליון שהוא הבירור בדבר שכבר הוברר, מה שאין כן בירור הפסולת נהפוך הוא כל שמבררים יותר נשאר הפסולת גס יותר, והנקי גרוע ביותר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/ner/2/79b&search=%D7%9B%D7%A1%D7%A3 נר מצוה ותורה אור שער האמונה עט, ב]}}.
לעומת זאת הבירור של הרע מתוך הטוב, בבחינת [[אור ישר]], נמשל בהיתוך ובירור הכסף שיצא בבישול הראשון, כאשר מהתכין אותו עוד פעם שניה יוצא ממנו הפסולת הדק, ובפעם שלישית יוצא פסולת דק יותר, עד שנשאר בפעם האחרון כסף זך ונקי בתכלית, נמצא בירור זה דכסף הוא בירור האחרון אחר בירור הראשון, דהיינו גם לאחר שיצא ממנו הפסולת הגס מבררים הנקי מכל פסולת דק ביותר, והוא בירור היותר עליון שהוא הבירור בדבר שכבר הוברר, מה שאין כן בירור הפסולת נהפוך הוא כל שמבררים יותר נשאר הפסולת גס יותר, והנקי גרוע ביותר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/ner/2/79b&search=%D7%9B%D7%A1%D7%A3 נר מצוה ותורה אור שער האמונה עט, ב]}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מתכות]][[קטגוריה:ספירת החסד]]
[[קטגוריה:מתכות]][[קטגוריה:ספירת החסד]]

גרסה מ־16:28, 21 בדצמבר 2016

פמוטות כסף

כסף הוא חומר מתכתי בצבע בהיר מאוד המוזכר בתורה פעמים רבות ונמשל בקבלה וחסידות למידת החסד. המילה כסף היא מלשון כיסופין ותשוקה.

מידת החסד

הסיבה שחומר זה זול יותר מזהב מוסבר בחסידות כי שורש הגבורה גבוה יותר ממידת החסד, ואכן לעתיד לבא תהיה עיקר העבודה בלוים שהם בחינת זהב, אך כעת בזמן הגלות יש לכלול את הגבורות בחסדים ולכן העבודה היא הכהנים שהם כנגד החסד שנמשלת בכסף.

הבעל שם טוב מפרש את הפסוק "תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף", שלמרות שעיקר העבודה ותחילתה הוא על ידי זהב שהוא יראה, מכל מקום הכסף דהיינו הכיסופין היא נקודת העבודה. והמשיל זאת למי שלמד מלאכת הנפחות, אך לא ידע כי כדי להתחיל את המלאכה יש להבעיר את הזהב באש כי אם לא עושה כן אין הזהב ניתך[1].

בחסידות מוסבר כי מידת הכיסופין נמשכת על ידי מידת היסוד (כלשון הזוהר חסד אתגליא בפום אמה), וזה הוא סוד גביע הכסף שהטמין יוסף הצדיק שהיה מרכבה למידת היסוד באמתחת בנימין.[2].

בירור הסיגים מהכסף

בחסידות מוסבר ענין בירור הניצוצות במשל התכת כסף מעורב בסיגים ועפר, כאשר נותנין אותו באש המצרף, הרי האש טבעו לפרר החלקים ועל ידי זה נפרדים כל חלקי הפסולת והסיגים, ונעשים מובדלים בפני עצמם, ובהיתוך פעם ראשונה עדיין הכסף גס ואינו נקי מפסולת לגמרי, רק מפסולת גסה, אבל הפסולת הדקה עדיין נשארה בו, וכן בסיגים יש עדיין הרבה כסף נקי, ובהיתוך פעם שניה לסיגים יוצא היותר גס שבכסף, ובפעם שלישית יוצא כסף גס יותר, עד פעם האחרונה שאז נעשה בירור הפסולת גמור, ושוב אינו יוצא ממנו רק כסף רע. זהו משל לבירור הטוב מתוך הרע, בחינת אור חוזר.

לעומת זאת הבירור של הרע מתוך הטוב, בבחינת אור ישר, נמשל בהיתוך ובירור הכסף שיצא בבישול הראשון, כאשר מהתכין אותו עוד פעם שניה יוצא ממנו הפסולת הדק, ובפעם שלישית יוצא פסולת דק יותר, עד שנשאר בפעם האחרון כסף זך ונקי בתכלית, נמצא בירור זה דכסף הוא בירור האחרון אחר בירור הראשון, דהיינו גם לאחר שיצא ממנו הפסולת הגס מבררים הנקי מכל פסולת דק ביותר, והוא בירור היותר עליון שהוא הבירור בדבר שכבר הוברר, מה שאין כן בירור הפסולת נהפוך הוא כל שמבררים יותר נשאר הפסולת גס יותר, והנקי גרוע ביותר[3].

הערות שוליים