נשי חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "מזון " ב־"מזון ") |
מ (החלפת טקסט – "צניעות " ב־"צניעות ") |
||
שורה 7: | שורה 7: | ||
הרבי הסביר, שבעמדנו על סף ה[[גאולה]] האמיתית והשלימה, בה {{הדגשה|לא יהיה עסק כל העולם כולו אלא לדעת את ה' בלבד}}{{הערה|רמב"ם, הלכות מלכים פרק יב.}}, ניכרת המגמה בעולם כולו לרכישת השכלה כללית גם על ידי נשים ובנות. מסיבה זו, אין לחשוש שלימוד התורה יוסיף "ערמומית" אצל האשה, כיון שהערמומית נכנסה בליבה כבר בלימוד שאר החכמות, ואם כן גובר ההכרח ללמדה הלכות ופנימיות התורה{{הערה|שיחת שבת פרשת אמור תש"נ.}}. | הרבי הסביר, שבעמדנו על סף ה[[גאולה]] האמיתית והשלימה, בה {{הדגשה|לא יהיה עסק כל העולם כולו אלא לדעת את ה' בלבד}}{{הערה|רמב"ם, הלכות מלכים פרק יב.}}, ניכרת המגמה בעולם כולו לרכישת השכלה כללית גם על ידי נשים ובנות. מסיבה זו, אין לחשוש שלימוד התורה יוסיף "ערמומית" אצל האשה, כיון שהערמומית נכנסה בליבה כבר בלימוד שאר החכמות, ואם כן גובר ההכרח ללמדה הלכות ופנימיות התורה{{הערה|שיחת שבת פרשת אמור תש"נ.}}. | ||
למהפיכה זו, הייתה גם מטרה הקשורה בעצם השליחות. כאשר הרבי שלח זוג צעיר לקו-החזית של המלחמה בהתבוללות, הוא ציפה מאשת השליח ליטול חלק פעיל במאבק - לא פחות מבעלה. כאשר תלמידי ישיבה צעירים נשלחו על ידי הרבי לרחובות הערים כדי להניח שם [[מבצע תפילין|תפילין]] לעוברים-ושבים יהודיים, נשלחו נשים צעירות למרכזי קניות, [[בית רפואה|לבתי-רפואה]] ולבתי-ספר, על-מנת לחלק בהם [[מבצע נרות שבת קודש|נרות שבת-קודש]] לנשים ובנות יהודיות. בה-בעת, הרבי דורש מהן לשמור על כללי | למהפיכה זו, הייתה גם מטרה הקשורה בעצם השליחות. כאשר הרבי שלח זוג צעיר לקו-החזית של המלחמה בהתבוללות, הוא ציפה מאשת השליח ליטול חלק פעיל במאבק - לא פחות מבעלה. כאשר תלמידי ישיבה צעירים נשלחו על ידי הרבי לרחובות הערים כדי להניח שם [[מבצע תפילין|תפילין]] לעוברים-ושבים יהודיים, נשלחו נשים צעירות למרכזי קניות, [[בית רפואה|לבתי-רפואה]] ולבתי-ספר, על-מנת לחלק בהם [[מבצע נרות שבת קודש|נרות שבת-קודש]] לנשים ובנות יהודיות. בה-בעת, הרבי דורש מהן לשמור על כללי ה[[צניעות]] היהודיים, כמקובל מדורי-דורות. | ||
בשנת [[תשי"ג]] (1953) הפמינזם במובן השגרתי של המילה, לא היה רעיון חדש, אך רוב התנועות הפמיניסטיות דחו במצען את הגישה המסורתית לאישה וביקשו להעניק לאישה את הזכות לחקות את תפקידיו של הגבר בתחומים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים. | בשנת [[תשי"ג]] (1953) הפמינזם במובן השגרתי של המילה, לא היה רעיון חדש, אך רוב התנועות הפמיניסטיות דחו במצען את הגישה המסורתית לאישה וביקשו להעניק לאישה את הזכות לחקות את תפקידיו של הגבר בתחומים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים. |
גרסה מ־04:16, 5 באוקטובר 2016
נשי חב"ד הינו ארגון שנוסד על ידי הרבי בשנת תשי"ג ומטרתו לאגד את נשות חב"ד.
רקע
בשונה מהנטייה ששררה קודם-לכן בעולם התורני, לפיה יש להגביל את לימוד התורה לגברים בלבד, בכפוף להלכה "כל המלמד את בתו תורה, כאילו מלמדה תפלות" [1], הרבי פנה בדבריו לגברים ונשים באופן שווה. הוא קרא לנשים ללמוד ולהשתלם בפנימיות התורה, על-מנת שיתקרבו גם הן לאהבת ה' וליראתו.
הרבי הסביר, שבעמדנו על סף הגאולה האמיתית והשלימה, בה "לא יהיה עסק כל העולם כולו אלא לדעת את ה' בלבד" [2], ניכרת המגמה בעולם כולו לרכישת השכלה כללית גם על ידי נשים ובנות. מסיבה זו, אין לחשוש שלימוד התורה יוסיף "ערמומית" אצל האשה, כיון שהערמומית נכנסה בליבה כבר בלימוד שאר החכמות, ואם כן גובר ההכרח ללמדה הלכות ופנימיות התורה[3].
למהפיכה זו, הייתה גם מטרה הקשורה בעצם השליחות. כאשר הרבי שלח זוג צעיר לקו-החזית של המלחמה בהתבוללות, הוא ציפה מאשת השליח ליטול חלק פעיל במאבק - לא פחות מבעלה. כאשר תלמידי ישיבה צעירים נשלחו על ידי הרבי לרחובות הערים כדי להניח שם תפילין לעוברים-ושבים יהודיים, נשלחו נשים צעירות למרכזי קניות, לבתי-רפואה ולבתי-ספר, על-מנת לחלק בהם נרות שבת-קודש לנשים ובנות יהודיות. בה-בעת, הרבי דורש מהן לשמור על כללי הצניעות היהודיים, כמקובל מדורי-דורות.
בשנת תשי"ג (1953) הפמינזם במובן השגרתי של המילה, לא היה רעיון חדש, אך רוב התנועות הפמיניסטיות דחו במצען את הגישה המסורתית לאישה וביקשו להעניק לאישה את הזכות לחקות את תפקידיו של הגבר בתחומים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים.
הרבי לא היה 'מהפכן' במובן זה ושיטתו הייתה הפוכה בכוונותיה לשיטות הפמיניסטיות הרווחות. לאמיתו-של-דבר, הרבי היה דווקא סניגור נלהב של הגישה המסורתית, הרואה באישה קודם-כל 'עקרת הבית'. הבורא נתן לגבר ולאישה תפקידים שונים, אמר הרבי, וכשאישה דוחה את הנשיות הפנימית שלה ומנסה לחקות את הגבר - הפוטנציאל הנשיי שלה לא מנוצל והיא לא חשה סיפוק מהתכוונויותיה וממעשיה.
בהמשך לכך, הרבי הוכיח בעזרת מקורות מהקבלה ומכתבי החסידות, כי תפקידה של האישה שווה לתפקידו של הגבר ולעיתים אף חשוב ממנו. הרבי הוסיף והוכיח כי התורה מצפה מהאישה לנצל את כשרונותיה, אך בד-בבד לדבוק באידיאל המסורתי "כל כבודה של בת מלך פנימה" (תהלים מה, יד).
בדרכה שלה, גם על האישה מוטלת החובה "ליצור דירה לה'", אבל עליה למלא מטלה זו בדרך נשיית אופיינית לה: לא בדרך של 'כיבוש' אלא על ידי גילוי הטוב והאלוקי הקיים בכל נברא.
יושבי ראש נשי חב"ד
- המייסד הרב זושא וילימובסקי
- מרת דבורה אשכנזי
- מרת דבורה בוטמן
- מרת שרה זילברשטרום
קרן ליולדת
הקרן הארצית ליולדת הוקמה על ידי ארגון שפרה ופועה בשיתוף עם ארגון נשי ובנות חב"ד בארץ הקודש בשנת תשנ"ה על מנת לממן ליולדת עזרה במצרכי מזון וארגון הבית, ומימון ימי נופש. בראש הארגון עומדת הגברת ציפורה הבר.
לקריאה נוספת
- הפרטיזן - על ייסוד ארגון 'נשי חב"ד'.
- מגבעות אשורנו - ילקוט שיחות ומכתבים לנשי ובנות ישראל, גברת גליצנשטיין וגברת הלפרין, תשמ"א.
קישורים חיצוניים
- נשי ובנות חב"ד, פורטל קהילתי מבית אתר חב"ד אינפו
- ד"ר יצחק קראוס, תפקידן של הנשים במשנת הרבי, י"ט שבט התשס"ט (13.02.2009)
- ועד חיילי בית דוד - 770, קובץ העובדות שמאחורי הכינוס , תיעוד מלא ומקיף על פעילותן של נשי חב"ד לקבלת המלכות -