פורטל:הקהל/ערך נבחר/4: הבדלים בין גרסאות בדף
(יצירת דף עם התוכן "'''ליראה את השם בימינו''' מצות הקהל מיוחדת מכל שאר המצוות, משום שבכל המצוות שבתורה יש לקיים...") |
(אין הבדלים)
|
גרסה אחרונה מ־15:57, 5 באוגוסט 2016
ליראה את השם בימינו
מצות הקהל מיוחדת מכל שאר המצוות, משום שבכל המצוות שבתורה יש לקיים פרטים מסויימים בזמן ומקום מסויימים, ובהעדר הפרטים - בטילה המצוה.
מצות הקהל מתייחדת בכך, שלמרות שבית המקדש אינו קיים ואנו עדיין נמצאים בגלות, לעת עתה, ביכולתנו לקיים מצוה זו - כי תוכנה של המצוה, שהוא "ליראה את השם" וחיזוק דת האמת, הוא נצחי לעולם ועד ועלינו לקיים את הפרט העיקרי במצוה גם כאשר הפרטים הטכניים אינם בשלימותם - כמו בית המקדש בהר הבית שבירושלים עיר הקודש, ובמוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות וכן הלאה.
משום כך, החלק המרכזי ביותר בקיום מצות הקהל בימינו הוא הנקודה התיכונה "ליראה את השם", ובמסגרת קיום המצוה על היהודי לשעבד ולמסור את כל הכוחות והחושים שלו על מנת לעורר את עצמו ואת סביבתו ליראה את השם ולהוסיף בזה על ידי התחזקות בלימוד התורה וקיום המצוות.
בשנת "הקהל" על כל אחד ואחת להקהיל את את המחשבה, הדיבור והמעשה, ולחברם יחד במחשבה על הקדוש ברוך הוא, כך שכל החושים שלו יהיו קשורים עם תוכנה של המצוה, בכל יום ממשך ימי השנה, ובאופן שימשיך במגמה זו הלאה. ועל ידי כך ליראה את השם.
על כל אחד ואחת להאזין לדברי התורה שנאמרים על ידי המלך ומעוררים לאהבה את השם וליראה אותו - הן למלך הכללי, נשיא הדור, והן למלך האישי (שמקבל את הכוחות מהמלך הכללי) - הנשמה, ולממש את ההתעוררות בפועל ממש, באופן שיהיה ניכר עליו שהוא התעורר כתוצאה מן ה"הקהל".
בדיוק כשם שבמעמד הקהל היה על כל ישראל להופיע - כל אחד למרות דרגתו והסוג המיוחד עליו הוא נמנה, בין אם הוא חוטב עצים או שואב מים, יהודי מלידה או גר צדק, האנשים והנשים והטף, כך יש לכל יהודי - בלי הבט על דרגתו, מעמדו ומצבו, שייכות מיוחדת להתעורר בשנת "הקהל" וליראה את השם, שהרי זו מצוה המוטלת על כל אחד ואחד מישראל, ובשנת "הקהל" - גם כאשר בית המקדש אינו קיים, מקבל הוא כוחות מיוחדים לכך, למרות שנראה לו שאין הוא יכול.