מידות (ספירות): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(←‏בריאת העולם: תיקון קל)
שורה 8: שורה 8:


==ענינם==
==ענינם==
בכללות נחלקים [[עשר הספירות]] לשני חלקים עיקריים: [[מוחין]] ומידות. ענין ספירות ה[[מוחין]], ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] הוא הקליטה והקבלה, וענין ספירות המידות הוא ההרגשה וההשפעה. ספירות ה[[מוחין]] קשורות אל ה[[מוח]], לעומת ספירות המידות הקשורים אל ה[[לב]].
בכללות נחלקים [[עשר הספירות]] לשני חלקים עיקריים: [[מוחין ומידות]]. ענין ספירות ה[[מוחין]], ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] הוא הקליטה והקבלה, וענין ספירות המידות הוא ההרגשה וההשפעה. ספירות ה[[מוחין]] קשורות אל ה[[מוח]], לעומת ספירות המידות הקשורים אל ה[[לב]].


==ענינם בעולמות==
==ענינם בעולמות==

גרסה מ־19:59, 20 בנובמבר 2014

המידות הינו כינוי לשש הספירות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד. שש ספירות אלו הם ספירות של הרגשה, והם קשורות אל הלב.

ששם המידות נולדות מן ספירת הבינה. שספירת הבינה נקראת בשם "אם הבנים", וגם בשם "לאה" שהיא אם של שישה בנים, שהם ששת המידות.

ספירות אלו הם כנגד אות וא"ו שבשם הוי"ה, שענינו הוא המשכה.

בעולמות, התכללות של ששת המידות נקראת בשם פרצוף זעיר אנפין. זעיר אנפין של עולם האצילות נקרא בשם "קודשא בריך הוא", ביחס לנוקבא של עולם האצילות הנקראת בשם "שכינתיה".

ענינם

בכללות נחלקים עשר הספירות לשני חלקים עיקריים: מוחין ומידות. ענין ספירות המוחין, ספירות חב"ד הוא הקליטה והקבלה, וענין ספירות המידות הוא ההרגשה וההשפעה. ספירות המוחין קשורות אל המוח, לעומת ספירות המידות הקשורים אל הלב.

ענינם בעולמות

בעולמות, שבע המידות של עולם האצילות נקראים בשם שבע ימי הבנין, וענינם כאן למטה הוא שבעת ימי בראשית שנבראו בהם כל העולמות.

בריאת העולם

נאמר בתורה "ששת ימים עשה ה' את השמים והארץ" - ופירשו, שלא נאמר "בששת" (שהכוונה היא שזה הזמן), אלא ששת, שהכוונה היא, שששת הימים הם הכח של עשה ה'. שיום פירושו מידה ממידותיו ית' (שבעולם האצילות), וששת הימים הם ששת המידות שבאצילות שאיתם עשה ה' את השמים והארץ (העולמות העליונים והתחתונים).

כמו כן נאמר בשיר השירים "שוקיו עמודי שש", ומשמעותו, שוקיו זהו העולם ש"נשתוקק לבראותו", והכח להעמיד את העולם (עמודי), הוא שש - כלומר, ששת הספירות.

ענינם בעבודה

האדם מורכב משכל ומידות. מטרת החסידות היא ליצור אצל האדם מידות נכונות, זאת על ידי השפעת השכל על המידות.

ראו גם