ניגון קול ביער: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
'''מילות הניגון הם''' (בלה"ק ובאידיש): | '''מילות הניגון הם''' (בלה"ק ובאידיש): | ||
'''בית א'''': {{ציטוטון|קול ביער אנוכי שומע אב לבנים אוי קורא אהא / א געשריי און א געוואלד און א געפילדער א פאטר אין וואלד זוכט דאך זיינע קינדער.}} | |||
'''בית ב'''': {{ציטוטון|בני בני היכן הלכתם אשר עלי כך שכחתם / קינדער קינדער וואו זייט איהר געווזען וואס אויף מיר האט איהר שוין פארגעסען.}} | |||
'''בית ג'''': {{ציטוטון|בני בני לכו לביתי כי לא אוכל לשבת יחידי בביתי / קינדער קינדער קומט צו מיר אהיים ווארום מיר איז אומעטיג צו זיצען אליין.}} | |||
'''בית ד'''': {{ציטוטון|אבינו אבינו איך נלך כי השומר עומד בשער המלך / פאטער פאטער ווי קענען מיר געהן צו דיר אז דער שומר שטהעט דאד ביי דער טיר.}} | |||
הרב [[פרץ מוצ'קין]] הוסיף פעם בהתוועדות בית נוסף: "בני בני טענתכם אינה מועילה, כי על הכל מועיל תשובה". [[הרבי]] לא היה מרוצה מתוספת זו והרב מוצ'קין הסביר שזהו כיוון שבני ישראל נשארים ללא תשובה. | הרב [[פרץ מוצ'קין]] הוסיף פעם בהתוועדות בית נוסף: "בני בני טענתכם אינה מועילה, כי על הכל מועיל תשובה". [[הרבי]] לא היה מרוצה מתוספת זו והרב מוצ'קין הסביר שזהו כיוון שבני ישראל נשארים ללא תשובה. |
גרסה מ־19:09, 1 באוגוסט 2014
הניגון קול ביער הינו ניגון השתפכות הנפש על גלות השכינה וגלות ישראל. יש בו ארבעה בתים כשבין כל בית ישנו פזמון. כל בית מושר בשלוש שפות; לשון-הקודש, אידיש ואוקראיינית. לפי המסורה היה הסבא משפולי (או באידיש ה"שפאלער זיידע") מנגן ניגון זה קודם קריאת שמע שעל המיטה או לפני תיקון חצות.
מילות הניגון הם (בלה"ק ובאידיש):
בית א': "קול ביער אנוכי שומע אב לבנים אוי קורא אהא / א געשריי און א געוואלד און א געפילדער א פאטר אין וואלד זוכט דאך זיינע קינדער."
בית ב': "בני בני היכן הלכתם אשר עלי כך שכחתם / קינדער קינדער וואו זייט איהר געווזען וואס אויף מיר האט איהר שוין פארגעסען."
בית ג': "בני בני לכו לביתי כי לא אוכל לשבת יחידי בביתי / קינדער קינדער קומט צו מיר אהיים ווארום מיר איז אומעטיג צו זיצען אליין."
בית ד': "אבינו אבינו איך נלך כי השומר עומד בשער המלך / פאטער פאטער ווי קענען מיר געהן צו דיר אז דער שומר שטהעט דאד ביי דער טיר."
הרב פרץ מוצ'קין הוסיף פעם בהתוועדות בית נוסף: "בני בני טענתכם אינה מועילה, כי על הכל מועיל תשובה". הרבי לא היה מרוצה מתוספת זו והרב מוצ'קין הסביר שזהו כיוון שבני ישראל נשארים ללא תשובה.
ניגון זה הוא ניגון כ"ג בספר הניגונים.
אצל הרבי
בהתוועדות י' שבט תשי"ג הרבי הורה לנגן ניגון זה, ושאל האם נוכח במקום מישהו שהיה בלנינגרד בשנת תרפ"ז בהתוועדות של אדמו"ר הריי"צ בה ניגנו ניגון זה, ולאחר מכן הורה לרב שמואל זלמנוב לנגן את הניגון בקול בכדי ללמד את הנוכחים, והורה לו לנגן קודם את המגינה בלבד, ולאחר מכן לנגן יחד עם המילים.
בנוסף להזדמנות זו, הרבי הורה מספר פעמים לשיר ניגון זה בהתוועדויות שהתקיימו בחג הפורים[1].
קישורים חיצוניים
- הניגון 'קול ביער' מפי ר' דוד הורביץ
- הניגון 'קול ביער' בעיבודו של ר' אלאור ולנר
- הניגון 'קול ביער' מתוך "ניחח"
- הניגון 'קול ביער' מפי הרב קוניקוב
- הניגון 'קול ביער' בביצועו של ארז לב ארי
- הניגון מתוך "וודקוז'ק"
הערות שוליים
- ↑ 'אוצר מנהגי חב"ד' - חודש אדר (נדפס יחד עם מגילת אסתר ו'שערי מגילה', הוצאת 'היכל מנחם', ירושלים תשס"ב), עמ' רצב-ג.