נחום שמריה ששונקין: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[תמונה: 1212.jpg|left|thumb|250px|משלחת רבני חב"ד אצל מנהל הג'וינט - ר' נחום שמריהו ששונקין יושב ראשון מימין]] | [[תמונה: 1212.jpg|left|thumb|250px|משלחת רבני חב"ד אצל מנהל הג'וינט - ר' נחום שמריהו ששונקין יושב ראשון מימין]] | ||
הרב '''נחום שמריהו ששונקין''' (המכונה "שמער'ל באטומער") | הרב '''נחום שמריהו ששונקין''' (המכונה "שמער'ל באטומער") היה רב הקהילה היהודית ב[[באטום]] ו[[משפיע]] ב[[ירושלים]]. | ||
==תומכי תמימים== | ==תומכי תמימים== | ||
נולד בשנת [[תרמ"ח]] לאביו ר' אברהם ששונקין{{הערה|במקורות שונים מופיע שנולד ב[[מוהליב]] בשנת תר"נ.}}. למד בישיבות שונות בעיר רוסיה, ביניהם ב[[קרמנצ'וג]], באמיצ'סלב (אצל הגאון רבי [[אלחנן וסרמן]]) וב[[קישינב]]. בהיותו בקישינב התקרב לר' [[אברהם שניאורסון]], חותנו של [[אדמו"ר הריי"צ]], ובהשפעתו נסע ללמוד ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]] | |||
למד ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]] מאחרי חג ה[[סוכות]] [[תרס"ו]] עד לשנת [[תר"ע]]. | למד ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]] מאחרי חג ה[[סוכות]] [[תרס"ו]] עד לשנת [[תר"ע]]. | ||
סיפר הרב נחום על בואו לראשונה ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש: | סיפר הרב נחום על בואו לראשונה ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש: | ||
{{תבנית:ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אני עדיין טרם התקבלתי לישיבה, כי היה עוד עלי להיבחן אצל הרב החסיד [[זאב וולף לויטין]] המפקח על הלימוד, ולכן חיפשתי לי מקום מיוחד להתבודד, לעיין ולהעמיק בסוגיא שהבוחן אמר לי לעיין בה. חשבתי שכיון שסדר ה[[תפילה]] נגמר כבר, הרי אמצא לי מקום מוכשר לכך באולם הקטן שם היו מתפללים. נכנסתי לאולם הקטן כשגמרא [[גיטין]] בידי ומה מאוד נרעשתי מהמחזה אשר ראיתי, באולם הגדול כבר התחילו ללמוד וכבר שומע אתה קול [[תורה]] אדיר מהמון התלמידים הלומדים בשקידה ופה באולם הקטן עומדים מספר מסויים של תלמידים ופניהם אל הקיר, מתפללים מקירות ליבם. | |||
[[קובץ:ששונקין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב ששונקין (זקן לבן) ב[[התוועדות]] אצל [[הרבי]].]] | [[קובץ:ששונקין.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב ששונקין (זקן לבן) ב[[התוועדות]] אצל [[הרבי]].]] | ||
עמדתי משתאה מחריש ומסתכל בהם ואיני יודע מה מקום לתפילתם זאת אחרי שכבר נגמר סדר התפילה כי מעולם לא ראיתי כזאת, לא ראיתי שבני אדם יתפללו באיחור זמן שכזה. זמן רב עובר עליהם בשתיקה, בדומיה, שקועים מאוד במחשבותיהם וכנראה מתבוננים ולאחרי הדומיה מתעוררים, זה מנגן [[ניגון]] [[חב"ד]]י של מרירות וזה מתעורר ומנגן ניגון של שמחה, זה מתעורר ומתחיל לומר דברי תפילה בהכנעה רבה ובשפלות עצומה. | עמדתי משתאה מחריש ומסתכל בהם ואיני יודע מה מקום לתפילתם זאת אחרי שכבר נגמר סדר התפילה כי מעולם לא ראיתי כזאת, לא ראיתי שבני אדם יתפללו באיחור זמן שכזה. זמן רב עובר עליהם בשתיקה, בדומיה, שקועים מאוד במחשבותיהם וכנראה מתבוננים ולאחרי הדומיה מתעוררים, זה מנגן [[ניגון]] [[חב"ד]]י של מרירות וזה מתעורר ומנגן ניגון של שמחה, זה מתעורר ומתחיל לומר דברי תפילה בהכנעה רבה ובשפלות עצומה. | ||
שורה 13: | שורה 15: | ||
יודע אני אם בני אדם מצטערים, מרי נפש, בוכים, הרי זה רק על גורלם המר בגשמיות, או עני מדוכא, חולה מסוכן, ספינתו טובעת. אבל בחורים צעירים אלו כלום חסר להם דבר? ואתה עומד ותוהה מאין בא להם, לצעירים אלה הרגשה שכזו? אין זאת כי אם ישיבה זו היא כמין בית חרושת, מעבדה כימית רוחנית שנכנסים אליה חומריים וגסים, ויוצאים ממנה עדינים ורוחניים. | יודע אני אם בני אדם מצטערים, מרי נפש, בוכים, הרי זה רק על גורלם המר בגשמיות, או עני מדוכא, חולה מסוכן, ספינתו טובעת. אבל בחורים צעירים אלו כלום חסר להם דבר? ואתה עומד ותוהה מאין בא להם, לצעירים אלה הרגשה שכזו? אין זאת כי אם ישיבה זו היא כמין בית חרושת, מעבדה כימית רוחנית שנכנסים אליה חומריים וגסים, ויוצאים ממנה עדינים ורוחניים. | ||
עמדתי שקוע במחשבותיי זמן רב, וכבר שכחתי על הבחינה שלי, ופתאום נתעוררתי ועזבתי אותם לנפשם ומצאתי לי פינה מיוחדת לעיין בסוגיא שניתנה לי. אחרי שיצאתי בשלום מהבחינה, הכניסוני בין תלמידי האולם הגדול, ואז נודע לי שבחורים אלה המאריכים בתפילתם, המתבוננים ושוהים זמן רב בתפילתם נקראים "[[עובד]]ים" משום שעובדי ה' המה | עמדתי שקוע במחשבותיי זמן רב, וכבר שכחתי על הבחינה שלי, ופתאום נתעוררתי ועזבתי אותם לנפשם ומצאתי לי פינה מיוחדת לעיין בסוגיא שניתנה לי. אחרי שיצאתי בשלום מהבחינה, הכניסוני בין תלמידי האולם הגדול, ואז נודע לי שבחורים אלה המאריכים בתפילתם, המתבוננים ושוהים זמן רב בתפילתם נקראים "[[עובד]]ים" משום שעובדי ה' המה}}. | ||
==שליחות הרבי הריי"צ== | ==שליחות הרבי הריי"צ== | ||
שורה 31: | שורה 33: | ||
==ספריו== | ==ספריו== | ||
*'''זכרונותי''' - זכרונותיו ותולדותיו של הרב ששונקין. ערך הרב [[נפתלי צבי גוטליב]], [[תשמ"ח]]. | *'''זכרונותי''' - זכרונותיו ותולדותיו של הרב ששונקין. ערך הרב [[נפתלי צבי גוטליב]], [[תשמ"ח]]. (הוצאה חדשה - [[תשע"ג]]). | ||
*'''[[לקוטי דברים]]''' - סדרת קונטרסים על התורה והמועדים. | *'''[[לקוטי דברים]]''' - סדרת קונטרסים על התורה והמועדים. | ||
גרסה מ־21:13, 22 ביולי 2013
הרב נחום שמריהו ששונקין (המכונה "שמער'ל באטומער") היה רב הקהילה היהודית בבאטום ומשפיע בירושלים.
תומכי תמימים
נולד בשנת תרמ"ח לאביו ר' אברהם ששונקין[1]. למד בישיבות שונות בעיר רוסיה, ביניהם בקרמנצ'וג, באמיצ'סלב (אצל הגאון רבי אלחנן וסרמן) ובקישינב. בהיותו בקישינב התקרב לר' אברהם שניאורסון, חותנו של אדמו"ר הריי"צ, ובהשפעתו נסע ללמוד בתומכי תמימים ליובאוויטש
למד בתומכי תמימים ליובאוויטש מאחרי חג הסוכות תרס"ו עד לשנת תר"ע.
סיפר הרב נחום על בואו לראשונה ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש:
אני עדיין טרם התקבלתי לישיבה, כי היה עוד עלי להיבחן אצל הרב החסיד זאב וולף לויטין המפקח על הלימוד, ולכן חיפשתי לי מקום מיוחד להתבודד, לעיין ולהעמיק בסוגיא שהבוחן אמר לי לעיין בה. חשבתי שכיון שסדר התפילה נגמר כבר, הרי אמצא לי מקום מוכשר לכך באולם הקטן שם היו מתפללים. נכנסתי לאולם הקטן כשגמרא גיטין בידי ומה מאוד נרעשתי מהמחזה אשר ראיתי, באולם הגדול כבר התחילו ללמוד וכבר שומע אתה קול תורה אדיר מהמון התלמידים הלומדים בשקידה ופה באולם הקטן עומדים מספר מסויים של תלמידים ופניהם אל הקיר, מתפללים מקירות ליבם.
עמדתי משתאה מחריש ומסתכל בהם ואיני יודע מה מקום לתפילתם זאת אחרי שכבר נגמר סדר התפילה כי מעולם לא ראיתי כזאת, לא ראיתי שבני אדם יתפללו באיחור זמן שכזה. זמן רב עובר עליהם בשתיקה, בדומיה, שקועים מאוד במחשבותיהם וכנראה מתבוננים ולאחרי הדומיה מתעוררים, זה מנגן ניגון חב"די של מרירות וזה מתעורר ומנגן ניגון של שמחה, זה מתעורר ומתחיל לומר דברי תפילה בהכנעה רבה ובשפלות עצומה.
יודע אני אם בני אדם מצטערים, מרי נפש, בוכים, הרי זה רק על גורלם המר בגשמיות, או עני מדוכא, חולה מסוכן, ספינתו טובעת. אבל בחורים צעירים אלו כלום חסר להם דבר? ואתה עומד ותוהה מאין בא להם, לצעירים אלה הרגשה שכזו? אין זאת כי אם ישיבה זו היא כמין בית חרושת, מעבדה כימית רוחנית שנכנסים אליה חומריים וגסים, ויוצאים ממנה עדינים ורוחניים.
עמדתי שקוע במחשבותיי זמן רב, וכבר שכחתי על הבחינה שלי, ופתאום נתעוררתי ועזבתי אותם לנפשם ומצאתי לי פינה מיוחדת לעיין בסוגיא שניתנה לי. אחרי שיצאתי בשלום מהבחינה, הכניסוני בין תלמידי האולם הגדול, ואז נודע לי שבחורים אלה המאריכים בתפילתם, המתבוננים ושוהים זמן רב בתפילתם נקראים "עובדים" משום שעובדי ה' המה
.
שליחות הרבי הריי"צ
בשנים תרפ"א-תרפ"ב נשלח ע"י הרבי הריי"צ כשד"ר לעיר דרבנט.
בשנים תרפ"ג-תרפ"ח שימש כרב בעיר באטום ומיסד הישיבה תומכי תמימים באטום.
בשנת תש"ז יצא מרוסיה לאוסטריה והיה מהראשונים שהגיעו לצרפת.
בשנת תש"י עלה לארץ הקודש והתיישב בירושלים. היה רבם ומשפיעם של חסידי חב"ד בירושלים. עסק בהפצה ע"י נאומים מאמרים וספרים, ידוע כלמדן גדול. במיוחד בלטה יכולתו להעביר דברי חסידות עמוקים בלשון פשוטה. הוא ידע תמיד - לאו דווקא בעת חזרת מאמר חסידות, אלא גם ב'סתם' התוועדות על כוס 'לחיים' - כיצד לפשט את הדברים ולעשותם ערבים לשמיעה, כך שיתקבלו יפה גם בשכלו ובלבו של מי שלא למד חסידות.
נפטר בי"ט מנחם אב תשל"ה ונטמן בבית העלמין בהר הזיתים בירושלים.
את מקומו כמשפיע בבית כנסת חב"ד בשכונת מאה שערים, מילא המשפיע הרב מרדכי יהושע ליפקין.
ספריו
- זכרונותי - זכרונותיו ותולדותיו של הרב ששונקין. ערך הרב נפתלי צבי גוטליב, תשמ"ח. (הוצאה חדשה - תשע"ג).
- לקוטי דברים - סדרת קונטרסים על התורה והמועדים.
לקריאה נוספת
- אנשים של צורה, הרב שמואל אלעזר הלפרין. תשס"ו.
קישורים חיצונים
- הרב נחום שמריהו ששונקין על בואו לראשונה ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש
- 'לקוטי דברים' ביאורים על התורה על פי חסידות חב"ד מאת הרב נחום שמריהו ששונקין