לייב שרה'ס: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 12: שורה 12:
הרבי לא קבע את זיהויים של שני הצדיקים כאדם אחד באופן מוחלט, אלא אמר ש{{ציטוטון|עד שלא יגיע מישהו ויאמר שהוא ראה שני קברים ושני מצבות ובשני מקומות שונים. והוא יהיה איש נאמן - הרי עד אז אפשר לומר ששניהם היו אותו אדם, ושלום על ישראל}}{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=671&ArticleID=1937 שניים שהם אחד], מתוך כתבתו של הרב [[מרדכי מנשה לאופר]] באתר צעירי חב"ד.}}. על פי הנחה זאת, שהסבא משפולי ור' לייב הוא אדם אחד, הסביר הרבי מדוע ניגנו בשביעי של פסח את ניגונו של הסבא, אך הוסיף ואמר כי אם יתברר שאינו מדובר באותו אדם, הרי שיתכן שהניגון נבחר בשל תוכנו ולא בשל מחברו{{הערה|1=שיחות קודש תש"ל ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4602&st=%d7%94%d7%a1%d7%91%d7%90&pgnum=120 עמוד 99]}}.
הרבי לא קבע את זיהויים של שני הצדיקים כאדם אחד באופן מוחלט, אלא אמר ש{{ציטוטון|עד שלא יגיע מישהו ויאמר שהוא ראה שני קברים ושני מצבות ובשני מקומות שונים. והוא יהיה איש נאמן - הרי עד אז אפשר לומר ששניהם היו אותו אדם, ושלום על ישראל}}{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=671&ArticleID=1937 שניים שהם אחד], מתוך כתבתו של הרב [[מרדכי מנשה לאופר]] באתר צעירי חב"ד.}}. על פי הנחה זאת, שהסבא משפולי ור' לייב הוא אדם אחד, הסביר הרבי מדוע ניגנו בשביעי של פסח את ניגונו של הסבא, אך הוסיף ואמר כי אם יתברר שאינו מדובר באותו אדם, הרי שיתכן שהניגון נבחר בשל תוכנו ולא בשל מחברו{{הערה|1=שיחות קודש תש"ל ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4602&st=%d7%94%d7%a1%d7%91%d7%90&pgnum=120 עמוד 99]}}.


לאחר קריסת ברית המועצות, נוצרה האפשרות לבדוק ולברר את העובדות, והתברר באופן וודאי כי אכן ישנם שני קברים נפרדים לרבי לייב שרה'ס ולרבי אריה לייב משפולי{{הערה|הוא קבור בשפולי, ראה אודות הציון בספר "איש הפלא" - מנשה מילר, ח"א ע' קל"ב}).
לאחר קריסת ברית המועצות, נוצרה האפשרות לבדוק ולברר את העובדות, והתברר באופן וודאי כי אכן ישנם שני קברים נפרדים לרבי לייב שרה'ס ולרבי אריה לייב משפולי{{הערה|הסבא קבור בשפולי, ראה אודות הציון בספר "איש הפלא" - מנשה מילר, ח"א ע' קל"ב}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תלמידי הבעל שם טוב]]
[[קטגוריה:תלמידי הבעל שם טוב]]

גרסה מ־03:18, 20 ביוני 2013

רבי לייב שרה'ס, נולד בי"ז תמוז ת"צ ברובנה. בהגיעו למצוות בשנת תק"ג גילה הבעש"ט כי נתעברה בו נשמתו של רבי חיים בן עטר - האור החיים, שנסתלק יומיים לפני כן, בט"ו תמוז, כמתנת בר מצווה.[1] הוא נסתלק ביום ד' באדר תקנ"א, ומנוחת קדשו ביאלטישקוב.

בספר רז' המלאך מובאת תפילה אודותיו שיהיה לו פתיחת המוחין, והרבי הכריע כי ללא ספק הכוונה היא אליו, ולמרות שהספר נכתב לפני שהיה בעולם[2].

באחת השיחות התייחס הרבי לעובדה שהזכיר את הסבא משפאליע ואת ר' לייב שרה'ס כאותו אדם: "מונח בפשטות לומר, שזה אותו אחד. כיוון שבכלל הן בנוגע לסבא משפאליע והן בנוגע לר' לייב שרה'ס, יודעים מאוד מעט. ומה שיודעים בקשר לכל אחד משניהם הוא - שכל העניינים שאירעו אצל שניהם, אירעו באותו זמן, ושניהם היו תלמידים של המגיד, ולשניהם הייתה שייכות לבעל שם טוב, ולשניהם היה אותו שם, ואצל שניהם אירעו הרבה מופתים, ושניהם היו נסתרים - שלכן מונח בשכל לומר, שהם היו אותו אדם"[3].

שם הוריו

באותה שיחה התייחס הרבי גם לעובדה ששמות הוריהם של הצדיקים שונים[4], ואמר שאין להביא מכך ראיה, שהרי ייתכן ובמהלך השנים נוספו שמות אחרים, או שהחליטו להחליף את השם.

בירור סופי

הרבי לא קבע את זיהויים של שני הצדיקים כאדם אחד באופן מוחלט, אלא אמר ש"עד שלא יגיע מישהו ויאמר שהוא ראה שני קברים ושני מצבות ובשני מקומות שונים. והוא יהיה איש נאמן - הרי עד אז אפשר לומר ששניהם היו אותו אדם, ושלום על ישראל"[5]. על פי הנחה זאת, שהסבא משפולי ור' לייב הוא אדם אחד, הסביר הרבי מדוע ניגנו בשביעי של פסח את ניגונו של הסבא, אך הוסיף ואמר כי אם יתברר שאינו מדובר באותו אדם, הרי שיתכן שהניגון נבחר בשל תוכנו ולא בשל מחברו[6].

לאחר קריסת ברית המועצות, נוצרה האפשרות לבדוק ולברר את העובדות, והתברר באופן וודאי כי אכן ישנם שני קברים נפרדים לרבי לייב שרה'ס ולרבי אריה לייב משפולי[7].

הערות שוליים

  1. אור יקרות ח"א עמ' שסא.
  2. שיחות קודש תש"ל ח"ב, ע' 58
  3. שבת פרשת אחרי תש"ל.
  4. שם אביו של ר' לייב היה יוסף, ושם אביה של הסבא משפולי היה ברוך.
  5. שניים שהם אחד, מתוך כתבתו של הרב מרדכי מנשה לאופר באתר צעירי חב"ד.
  6. שיחות קודש תש"ל ח"ב עמוד 99
  7. הסבא קבור בשפולי, ראה אודות הציון בספר "איש הפלא" - מנשה מילר, ח"א ע' קל"ב