לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
תהלים קי"ח
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{חלונית | ניקוד = כן | כותרת = תהלים קי"ח{{ש}} הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ | תוכן = <poem> '''א''' הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.{{ש}} '''ב''' יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.{{ש}} '''ג''' יֹאמְרוּ נָא בֵית אַהֲרֹן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.{{ש}} '''ד''' יֹאמְרוּ נָא יִרְאֵי ה' כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.{{ש}} '''ה''' מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָ-הּ.{{ש}} '''ו''' ה' לִי לֹא אִירָא מַה יַּעֲשֶׂה לִי אָדָם.{{ש}} '''ז''' ה' לִי בְּעֹזְרָי וַאֲנִי אֶרְאֶה בְשֹׂנְאָי.{{ש}} '''ח''' טוֹב לַחֲסוֹת בַּה' מִבְּטֹחַ בָּאָדָם.{{ש}} '''ט''' טוֹב לַחֲסוֹת בַּה' מִבְּטֹחַ בִּנְדִיבִים.{{ש}} '''י''' כָּל גּוֹיִם סְבָבוּנִי בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם.{{ש}} '''יא''' סַבּוּנִי גַם סְבָבוּנִי בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם.{{ש}} '''יב''' סַבּוּנִי כִדְבוֹרִים דֹּעֲכוּ כְּאֵשׁ קוֹצִים בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם.{{ש}} '''יג''' דַּחֹה דְחִיתַנִי לִנְפֹּל וַה' עֲזָרָנִי.{{ש}} '''יד''' עָזִּי וְזִמְרָת יָ-הּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה.{{ש}} '''טו''' קוֹל רִנָּה וִישׁוּעָה בְּאָהֳלֵי צַדִּיקִים יְמִין ה' עֹשָׂה חָיִל.{{ש}} '''טז''' יְמִין ה' רוֹמֵמָה יְמִין ה' עֹשָׂה חָיִל.{{ש}} '''יז''' לֹא אָמוּת כִּי אֶחְיֶה וַאֲסַפֵּר מַעֲשֵׂי יָ-הּ.{{ש}} '''יח''' יַסֹּר יִסְּרַנִּי יָּ-הּ וְלַמָּוֶת לֹא נְתָנָנִי.{{ש}} '''יט''' פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק אָבֹא בָם אוֹדֶה יָ-הּ.{{ש}} '''כ''' זֶה הַשַּׁעַר לַה' צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ.{{ש}} '''כא''' אוֹדְךָ כִּי עֲנִיתָנִי וַתְּהִי לִי לִישׁוּעָה.{{ש}} '''כב''' אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה.{{ש}} '''כג''' מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ.{{ש}} '''כד''' זֶה הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ.{{ש}} '''כה''' אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא; אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָּא.{{ש}} '''כו''' בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה' בֵּרַכְנוּכֶם מִבֵּית ה'.{{ש}} '''כז''' אֵ-ל ה' וַיָּאֶר לָנוּ אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ.{{ש}} '''כח''' אֵ-לִי אַתָּה וְאוֹדֶךָּ אֱ-לֹהַי אֲרוֹמְמֶךָּ.{{ש}} '''כט''' הוֹדוּ לַה' כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ. </poem> }} '''תהלים קי"ח''' הוא המזמור ה-118 ב[[תהילים|ספר תהילים]], והוא המזמור החותם את [[תפילת הלל]]. ==תוכן המזמור== בכותרת המזמור ב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]] נאמר: "בו יסופר גודל הביטחון שהיה לדוד, והרבה תהלות להשם יתברך שקיים לנו מה שהבטיח אותנו". באמירת מזמור זה בתפילת ההלל, נאמרים שני קטעים מתוכו בצורה של 'מקהלה' כשהחזן אומר בקול פסוק, והציבור חוזר אחריו{{הערה|הפסוקים הפותחים את המזמור 'הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו', והפסוקים לקראת סופו, 'אנא ה' הושיעה נא'.}}. בחג הסוכות, גם מנענעים בקטעים אלו את הלולב. בפסוקים המופיעים לקראת סיום המזמור, במילים 'אנא השם הצליחה נא', יש לדייק ולקרוא את תיבת 'הצליחה' במלרע{{הערה|תעשה שאנו נצליח.}}. אחד הביטויים של ספר תהילים כספר של שיר ושבח, בא לידי ביטוי במזמור זה שהפתיחה והסיומת שלו זהים, וחוזרים על פזמון השבח וההודיה: "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו". ==בחסידות== *'''הודו לה' כי טוב''' – הפסוק רומז גם לתורה שנקראת 'טוב', ויהודי מודה על התורה שניתנה לבני ישראל, וההודיה היא לשם הוי' דווקא, כי התורה והמצוות ניתנו מהקב"ה בעצמו{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ד עמוד לה ואילך. אור התורה נ"ך חלק ב' עמוד א.}}. *'''יאמר נא ישראל . . בית אהרן . . יראי השם''' – ההמשכה האלוקית היא לא רק בזמן שיש גילוי אור, אלא גם בזמן של העלם והסתר, ועל זה נאמר 'כי לעולם חסדו', להמשיך את חסד ה' גם לעולם, למטה מטה, והפסוק מחלק זאת לשלושה סוגים כנגד ישראלים (יאמר נא ישראל) כהנים (בית אהרן) ולווים (יראי ה', הלווים שעבודתם היא בקו היראה){{הערה|מאמר ד"ה הודו לה' כי טוב ה'תשכ"ב.}}. *'''מן המיצר . . ענני במרחב''' – ההגעה למרחב, היא דווקא על ידי המיצר, כמו שמבואר בחסידות המשל לזה מ[[תקיעת שופר]], שהקול יוצא בצידו הרחב ("במרחב") דווקא על ידי זה שנושפים בכח בצידו הקצר ("מן המיצר"). ובחסידות מבואר שה'מרחב' הוא חלק מעבודת האדם, שצריך לקחת את המיצר ולהביא אותו אל המרחב. ה'מיצר' רומז לספירת החכמה, שהיא בבחינת ביטול ונקודה בלבד, והבינה נקראת 'מרחב', וכך גם בעבודת השם, שיהודי צריך לקחת את ה'מיצר' הן בגשמיות והן בעניני עבודת השם, ולהביא אותם עצמם אל המרחב, כמו שראינו אצל רבותינו נשיאינו שדווקא בתקופות שהיו במצב דחוק, אמרו יותר מאמרי חסידות{{הערה|משיחת ליל ד' דחג הסוכות ה'תשמ"ה. משיחת שבת פרשת האזינו ה'תשכ"ד. משיחות שבת פרשת פנחס ה'תשמ"ח הערה 17 ושבת פרשת פינחס ה'תשמ"ט הערה 21.}}. *'''ה' לי בעוזרי ואני אראה בשונאי''' – מלשון הפסוק משמע שהקב"ה כביכול רק 'מצטרף' יחד עם עוזרים אחרים, והכוונה היא ל[[בירור הניצוצות]] שעל ידי הבירור שלהם נמשך לאדם תוספת כח בעבודתו, והבקשה היא שיימשך גילוי שם הוי' שלמעלה מהשתלשלות בתוך ניצוצות הקדושה שמתבררים מלמטה למעלה, וזה התוכן של המשך הפסוק 'ואני אראה בשונאי', שאפילו הדברים המנגדים לגילוי אלוקות, אין לדחות אותם לגמרי, כי על ידי שמבררים מתוכם את הניצוצות, הרב שבהם מתבטל, ואז אפשר לראות את האלוקות במוחש אפילו בתוך עניני העולם{{הערה|ד"ה ה' לי בעוזרי ה'תשי"ז, ספר המאמרים מלוקט חלק ב' עמוד נה. לקוטי שיחות חלק כ"ח עמוד 149 משיחת י"ב תמוז ושבת פרשת בלק ה'תשכ"ו, ושיחת י"ב תמוז ה'תשכ"ה.}}. *'''טוב לחסות בה' מבטוח באדם''' – הניקוד 'באדם' הוא בקמץ מתחת לבי"ת, שהוא במקום ה"א הידיעה, כאילו כתוב "בהאדם", והכוונה לאדם העליון כפי שהוא מקור לאור הממלא כל עלמין, ותוכן הפסוק הוא שטוב לחסות בה' שהיא ההנהגה שלמעלה מהעולמות, אור הסובב כל עלמין, מבטוח באדם, הנהגה שעל פי הטבע, וזהו האופן המעולה ביותר בבטחון בה', שאין צורך כלל בעשיית כלים בדרך הטבע כיון שהקב"ה משפיע לאדם את כל ההצטרכויות שלו מלמעלה מדרך הטבע{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ח עמוד 294, שיחת שבת פרשת בלק ה'תשכ"ג.}}. *'''כל גויים סבבוני בשם ה' כי אמילם''' – אדמו"ר הזקן מפרש את המשמעות הפנימית של הפסוק שרומז גם לגוף והנפש הבהמית שמקליפת נוגה שמטרידים את האדם ומפריעים לו בעבודת השם, ועל ידי ההתבוננות של יהודי באופן של ביטול השגת הנפש, הוא 'מל' וכורת ומבדיל את מה שמקיף וטורד אותו, ומברר אותם ומעלה את הטוב שבהם לקדושה{{הערה|ד"ה הללוי' שירו לה' שיר חדש ה'תשט"ו.}}. *'''פתחו לי שערי צדק''' – בפנימיות, הפסוק מדבר על שבעת שערי גוף האדם, האזניים, הפה, והאף{{הערה|ספר יצירה פרק ד'. של"ה סוף פרשת שופטים.}}, שכאשר הם פועלים את פעולתם והאדם משתמש בהם רק לצורך עבודת השם, הם נקראים 'שערי צדק' (וכאשר חס ושלום לא, נקראים 'שערי צלמוות'){{הערה|ד"ה שופטים ושוטרים ה'תשט"ו.}}. *'''זה השער להוי'" – השער לעניני תורה ומצוות הוא יראת שמים{{הערה|כתר שם טוב סרל"ט. לקוטי שיחות חלק ב' עמוד 360 משיחת עשרה בטבת ה'תשל"ח.}}. *'''אבן מאסרו הבונים היתה לראש פינה''' – הפנימיות של ה'אבן' היא [[ספירת המלכות]], ומאסו בה כיון שהיא יורדת לעולמות בי"ע, אבל לעתיד יתגלה מעלתה, שדווקא היא תקבל בגלוי מב' בחינות הכתר, [[אריך]] ו[[עתיק]]{{הערה|ד"ה ויצא ה'תשכ"ו. שיחת חג הפורים ה'תשט"ז.}}. *'''מאת ה' היתה זאת היא נפלאת בעינינו''' – כבר בזמן הגלות יהודי מודה לקב"ה על הנפלאות שיהיו בגאולה העתידה, ומביע את ההתפעלות שלו שזהו פלא שלא מתלבש בדרך הטבע{{הערה|משיחת שבת פרשת ואתחנן ה'תנש"א הערה 123.}}. *'''זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו''' – המדרש אומר שאין אנו יודעים אם כוונת הפסוק בתיבת 'בו' היא לשמוח ביום עצמו או בקב"ה, ומביאה על כך כמה אופנים, "בך ביראתך, בך בתורתך, בך בישועתך". והביאור הפנימי בכך הוא, שכאשר הקב"ה עושה נס יש את השמחה מצד הגילוי ('יום') שרואים את הגילוי האלוקי וזה נתפס בהבנה והשגה, אבל החסרון בכך הוא שזה גילוי מוגבל, ואילו השמחה 'בקב"ה עצמו' היא כפי שהוא גילוי בלתי מוגבל שלמעלה מהעולם, אך החיסרון בו שאינו נקלט באדם. ותוכן המדרש הוא שההמשכה של הגילוי הנעלה שייקלט בהשגת האדם היא על ידי 'בך ביראתך' – ביטול, 'בך בתורתך' – לימוד התורה, ואז 'בך בישועתך', שנמשכת הישועה ומתלבשת בטבע העולם{{הערה|ד"ה זה היום עשה הוי' ה'תש"ח. ספר המאמרים תש"ח עמוד 239. ספר המאמרים תרפ"ח עמוד קנג. ד"ה זה היום עשה ה' ה'תשל"ח – ספר המאמרים מלוקט חלק ג' עמוד ריא.}}. *'''ברוך הבא בשם הוי''' – הפסוק נאמר למביאי ה[[ביכורים]] ל[[בית המקדש]] ("ברכנוכם '''מבית השם'''"), והוא פותח בלשון יחיד ("ברוך הבא") ומסיים בלשון רבים ("ברכנוכם"), מה שמדגיש את מעלת היחיד, שגם כשהוא מצטרף לרבים, מציאותו לא רק שאינה מתבטלת, אלא מתגדלת, ואדרבה, המציאות של היחיד היא זו שיוצרת ומביאה את הברכה המיוחדת במציאות של 'רבים' שאינם אלא הצטרפות של יחידים רבים. וההוראה בעבודת השם, שיהודי צריך לעשות גם מהבית הפרטי שלו 'בית השם', ואזי זוכה לברכה שמושפעת מבית ה' בכל עניניו{{הערה|משיחת י"ב תמוז ה'תשד"מ. וראו שיחת ו' תשרי ה'תשד"מ. שיחת י"ב תמוז ה'תשמ"ה.}}. *'''א-ל ה' ויאר לנו אסרו חג בעבותים עד קרנות המזבח''' – שם א-ל הוא ראשי י"ג מידות הרחמים, מקורן וכללותן, ודיוק הלשון הוא דווקא 'ויאר לנו' ולא לשון השפעה, כי האור הוא כמו העצם, וההשפעה שנמשכת משם א-ל היא בדוגמת אור אין סוף ברוך הוא ממש, ועניין זה שייך לכל יהודי ויהודי, כמו שמודגש בלשון הפסוק "ויאר '''לנו'''"{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ד' עמוד שסג, ד"ה אני לדודי ה'תשכ"ו.}}, והעבודה היא 'לקשור' (אסרו חג) את עניני העולם, שיהיו גם הם קשורים לאלוקות{{הערה|שיחת יום שמחת תורה ה'תשנ"ב.}}, וההדגשה ב'קרנות המזבח' היא להורות על עצם הדבר{{הערה|אור התורה נ"ך חלק א' עמוד קמ. חלק ב' עמוד א'עט. המשך תער"ב חלק ג' סוף עמוד א'שא. תהלות מנחם חלק ד' מזמור עח, יא. לקוטי שיחות חלק כ"ח עמוד 251 הערה 95 משיחת ב' דחג השבועות ה'תשמ"ו.}}. ==בניגוני חב"ד== על מזמור קי"ח קיימים כמה וכמה ניגוני חב"ד: *'''[[ניגון א-לי אתה]]''' – [[ניגון מכוון]], מעשרת הניגונים של [[אדמו"ר הזקן]] *'''[[ניגון ימין ה' רוממה]]''' – ניגון מכוון מ[[אדמו"ר הצמח צדק]] *'''[[א-לי אתה (אדמו"ר הצמח צדק)|א-לי אתה]]''' – ניגון מיוחס לאדמו"ר הצמח צדק *'''[[אודך כי עניתני (ניגון)|אודך כי עניתני]]''' – הניגון שנבחר על ידי [[ועדת הניגונים ליובאוויטש]] מתוך הניגונים שחוברו לרגל י"א ניסן שנת תשע"ט - יום הולדתו ה-117 של הרבי. *'''ברוך הבא בשם השם''' – בשנים האחרונות התפשט ב-770 ומשם בקהילות ובישיבות חב"ד לנגן פסוקים אלו במנגינת [[ניגון יחי (זאל שוין זיין די גאולה)|'יחי אדוננו' (זאל שיין גאולה)]]. ==לקריאה נוספת== *'''תהלים עם פירוש תהלות מנחם''', חלק ה' עמוד פ"א == קישורים חיצוניים == *'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=144 תצלום המזמור בתהלים אהל יוסף יצחק]''' {{תהילים}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תהלים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:חלונית
(
עריכה
)
תבנית:מזמורי ספר התהלים
(
עריכה
)
תבנית:ניווט
(
עריכה
)
תבנית:ש
(
עריכה
)
תבנית:תהילים
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)