עריכת הדף "
שמירת הזמן
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''שמירת הזמן''' היא תביעה חסידית, הנובעת מהאמונה הפשוטה שליהודי יש תכלית וייעוד בחיים אותו עליו למלא בשלימות, וכל רגע שלא מנוצל כראוי הינו רגע מבוזבז שלא התמלא בו הרצון של הקב"ה. ==במקורות== התביעה לשמור את הזמן, מיוסדת על הכתוב: "ימים יוצרו ולו אחד בהם"{{הערה|תהלים קלט, טז.}}, שמשמעותו היא שלכל יהודי יש מספר ימים מדוייק שניתנו לו לחיות, כפי השליחות שהוטלה על נשמתו לבצע בעולם הזה{{הערה|פירוש אדמו"ר הצמח צדק לפסוק בתהלים 'יהל אור'.}}, ובאם הוא מאבד אפילו רגע אחד – הוא מחסיר בכללות התפקיד שהוטל עליו, היות ורגע שהולך לאיבוד אינו חוזר. ב[[פרקי אבות]] מדריכים חז"ל שלא לדחות דברים לזמן אחר: "ואל תאמר לכשאפנה אשנה - שמא לא תפנה", ו"אם לא עכשיו אימתי?!". גדולי הקדמונים ביטאו תוכן זה בפתגם "אדם דואג על איבוד דמיו, ואינו דואג על איבוד ימיו. דמיו אינם עוזרים וימיו אינם חוזרים"{{הערה|מספר החיים, לאחי המהר"ל.}}. הדרכה זו אינה הנהגה טובה בלבד, אלא נפסקה גם להלכה שכאשר אדם ניצל את כל זמנו ללימוד, ובמשך היום היה לו רגע אחד בלבד שהתבטל – נחשב לו הדבר לעבירה חמורה של ביטול תורה, וחז"ל דרשו עליו את הפסוק "כי דבר ה' בזה . . הכרת תכרת הנפש ההיא"{{הערה|הובא בתניא לקוטי אמרים פרק א'.}}. ==בתורת רבותינו נשיאינו== ===חשיבות שמירת הזמן=== כאשר סיפרו ל[[אדמו"ר הרש"ב]] כי חסידי [[אדמו"ר הזקן]] היו תמיד 'סופרים' את הזמן, הוא נענה: "זוהי ענינה של עבודה, השעות ספורות- ואז גם הימים ספורים. כשיום הולך, יש לדעת מה פעלו באותו יום ומה יש לפעול בעתיד"{{הערה|לוח היום יום א' אייר. התבאר בשיחת יום ב' דחג השבועות תשל"ב, נדפס בלקוטי שיחות חלק ז' עמוד 254.}}, ובמקום אחר התבטא באופן חריף יותר, שכאשר אדם לא שומר על הזמן, הרי שהוא "גורם רעה לנפשו"{{הערה|תורת שלום – ספר השיחות עמוד 260.}}. גם הרבי הסביר את החשיבות וההכרח בשמירת הזמן: "זהו דבר הנראה במוחש, כל רגע שעובר הרי הוא אבוד כבר, אם לא נוצל למה שהיה אפשר וצריך לנצלו – הרי הוא אבוד. ואפילו אם הדבר ייעשה ברגע השני או מחר ומחרתיים, למרות זאת, הרי אותו רגע שלא נוצל נשאר מבוזבז. זה היה רגע שבו הוא לא חי את חייו כפי שהיה צריך להיות"{{הערה|שיחת י"ב תמוז תשל"ז.}}. ===מעלת שמירת הזמן=== אדמו"ר הריי"צ כותב ש"אצל מי ששומר את הזמן – רגע הוא זמן, ויום הוא שנה"{{הערה|ספר השיחות אדמו"ר הריי"צ בתרגום ללשון הקודש – ה'ש"ת עמוד קטז.}}, וכן ש"שקידה ושמירת הזמן – הם הכלים האמיתיים להצלחה בלימוד"{{הערה|אגרות קודש חלק ח' עמוד יא.}}, ו"שמרו את העת – כי הוא הסגולה היותר יקרה"{{הערה|אשכילה בדרך תמים עמוד 145.}}. הרבי קישר את שמירת הזמן עם מצוות [[ספירת העומר]]{{הערה|ראו גם בלוח היום יום א' אייר.}}, שמברכים בה על כל יום בנפרד, אף שלכאורה לא צריך לספור משהו שהוא קבוע מראש ולא שייך בו ריבוי ומיעוט, והספירה מראה על החביבות של הזמן, שצריך לספור ולייקר ולהעריך אותו ולנצל אותו כראוי{{הערה|משיחת ה' אייר תשל"א לתלמידי ה'[[קבוצה]]' החוזרים לארץ הקודש, נדפס בלקוטי שיחות חלק ז' עמוד 279.}}. ===הדרך לשמירת הזמן=== באחת היחידות של [[אדמו"ר הרש"ב]] אצל אביו [[אדמו"ר המהר"ש]], אמר לו אביו: "כאשר רגע הוא זמן – הזמן עובר בהצלחה. הצלחת הזמן היא על ידי שמירת הזמן, ושמירת הזמן היא על ידי שמירת הרגעים, ושמירת הרגעים היא על ידי מתינות"{{הערה|ספר השיחות אדמו"ר הריי"צ בתרגום ללשון הקודש – ה'ש"ת עמוד קטז.}}. אדמו"ר הרש"ב סיפר על עצמו, שההצלחה שלו בלימוד בהנהגה נבעה מכך שהוא עשה את עצמו ל"בעל דעה על הזמן", לעשות כל דבר בזמנו דווקא{{הערה|ספר השיחות ה'ש"ת עמוד קפז.}}. כאשר תלמיד ישיבה ביקש מהרבי עצה לשמירת הזמן, כתב לו הרבי שילמד בעל פה את כל הסעיף הראשון בשולחן ערוך אורח חיים סימן א', ויחזור עליו מזמן לזמן, וכן יהיה בקיא לכל הפחות בפרק אחד של תניא בעל פה{{הערה|אגרות קודש חלק י"ט עמוד רה.}}. ===בראש השנה ובשבת קודש=== אף שבימות החול צריך האדם לעסוק גם בפרנסת ביתו וכדומה, ואינו יכול לשמור את הזמן בתכלית לנצל אותו רק לעניני עבודת השם, הרי בשבת חובת שמירת הזמן היא כפולה ומכופלת, וצריך להקדיש אותו לחלוטין לעיסוק ב[[לימוד החסידות|לימוד תורת החסידות]], ולהימנע מלבזבז את יום השבת ב[[דברים בטלים]], טיולים וכדומה{{הערה|קונטרס עץ החיים סעיף כה.}}. חסידי אדמו"ר האמצעי נהגו לדרוש את הפסוק: "שמור את יום השבת לקדשו", שכאשר שומרים כראוי את הזמן של שבת קודש, אזי מתקיים גם "זכור את יום השבת" במשך כל ימי השבוע, שהוא ישפיע גם על ימות החול שיהיו מנוצלים כראוי{{הערה|ספר השיחות תש"א בתרגום ללשון הקודש, עמוד מג.}}. אדמו"ר הריי"צ התבטא, כי כאשר מכלים לריק את הזמן של [[רעווא דרעווין]] הרי זו "מרידה ב[[עצמות]]"{{הערה|ספר השיחות תרפ"ד עמוד 60.}}. דגש מיוחד על שמירת הזמן ישנו בימים של ראש השנה, שבהם עיקר העבודה היא קבלת המלכות, וכאשר יהודי מרגיש את עולו של המלך, אינו מבזבז אפילו רגע לבטלה. מסיבה זו הקפידו רבותינו נשיאינו בראש השנה להימנע לחלוטין משיחות ודיבורים אפילו עם בני הבית הקרובים, והתמסרו לאמירת תהלים בכל רגע פנוי, וכך גם הורו לחסידים. ==אצל תלמידי התמימים== {{ערך מורחב|ערך=[[שמירת הסדרים]]}} כאשר [[אדמו"ר הרש"ב]] ביקש מבנו [[אדמו"ר הריי"צ]] דו"ח כתוב ומפורט על תלמידי ישיבת תומכי תמימים, דרש שיופיע שם גם מצבו של התלמיד בשמירת הזמן{{הערה|תורת שלום – ספר השיחות עמוד 324.}}. מלבד הדרישה לנצל את הזמן, דרשו בתומכי תמימים לשמור את הזמן כפי הסדר שנקבע על ידי הישיבה, ולא הרשו לתלמידים ללמוד חסידות או להתפלל על חשבון הזמן שנקבע ללימוד גמרא, וכן להיפך{{הערה|תורת שלום – ספר השיחות עמוד 325.}}. אדמו"ר הרש"ב אף התבטא, כי ה'שלום' שיש בין המשגיח של סדר נגלה למשגיח של סדר חסידות לא מוצא חן בעיניו, כי הסדר הנכון הוא שכל אחד עומד חזק על משמרתו ולא מאפשר לתלמידים לחרוג מהגבלות הזמן שנקבעו על ידי מנהלי הישיבה{{הערה|אוצר סיפורי חב"ד חלק ט' עמוד 234.}}. במכתב כללי אל מנהלי ישיבות תומכי תמימים, דרש אדמו"ר הריי"צ להשגיח על שמירת הזמן בדקדוק גדול, ולדאוג שהתלמידים לא יאחרו אפילו מעט{{הערה|אגרות קודש חלק ז' עמוד ח'.}}. כאשר נשמעו טענות מצד חלק מהתלמידים שעל מנת לנצל את הכשרונות שלהם בצורה טובה יותר ברצונם לסדר את זמני הלימוד שלהם באופן שונה מסדרי הישיבה, שללו זאת רבותינו נשיאינו בתוקף{{הערה|ראו לדוגמא אגרות קודש אדמו"ר שליט"א חלק יד עמוד ריז, ושם – שטענה זו היא עצת היצר ומגיעה מהיצר הרע שברצונו להביא את התלמיד לפריקת עול.}}. מתלמידי התמימים נדרש לא רק שמירת הזמן בכמות - להגיע בזמן לסדר הישיבה, אלא גם שמירת הזמן באיכות - ללמוד בשקידה והתמדה מתוך התמסרות מוחלטת{{הערה|שיחת זאת חנוכה תשט"ז, ועוד.}}. ==אצל רבותינו נשיאינו== [[אדמו"ר הזקן]] נודע כבר מקטנותו בהקפדתו המרובה בשמירת הזמן וניצולו{{הערה|ספר השיחות תש"ד עמוד 16.}}, וכן מסופר גם על [[אדמו"ר הרש"ב]] שבגיל חמש החל לעסוק עם עצמו בתיקון המידות ושמירת הזמן{{הערה|ספר השיחות תש"ד בתרגום ללשון הקודש עמוד קנז. ספר המאמרים תשי"א עמוד 68.}}. [[אדמו"ר הריי"צ]] מספר ברשימותיו, כי בילדותו התלבט האם להשקיע את כספי חסכונותיו ברכישת ספרי קודש ללימוד או בשעון, ולבסוף הגיע למסקנא להעדיף את רכישת השעון שיעזור לו לשמור על הזמן כראוי{{הערה|ספר המאמרים תרנ"א עמוד רנו.}}. שמירת הזמן של הרבי הייתה אף היא יוצאת מגדר הרגיל, עד כדי כך שמעולם לא הסכים לצאת לחופשה או למנוחה בנאות-דשא וכדומה. בשנת [[תש"ד]], כאשר התפלל הרבי לפני העמוד במנין של תלמידי ישיבת [[תומכי תמימים המרכזית]] בשנת האבלות אחר אביו, לא היו תלמידי המנין מוכנים והתחלת התפילה התעכבה בחמש דקות, ודעתו של אדמו"ר הריי"צ לא הייתה נוחה מכך והוא נזף במשפיע ר' [[שמואל לויטין]]: "אצל חתני כל דקה לשנה תחשב. שתי דקות הן שנתיים, וחמש דקות הן חמש שנים. האומנם אתם רוצים לגזול ממנו חמש שנים?". בשנת [[תשי"ז]] ביקר הרבי באופן חריג בקריית [[גן ישראל]], וכאשר התבקש הרבי בשנה שלאחר מכן לערוך ביקור נוסף, השיב בשלילה כשהוא מסביר שעדיין לא השלים את הזמן שהחסיר בביקור הקודם{{הערה|אוצר פתגמי חב"ד חלק ב' עמוד 50.}}. באופן חריג התבטא הרבי על עצמו: "אין לבזבז את זמני. אצלי אין זמן מיותר"{{הערה|צדי"ק למלך חוברת ז' עמוד 257, מתוך יחידות משנת תשי"ט.}}. ==ראו גם== *[[פנימי]] *[[שמירת הסדרים]] *[[דברים בטלים]] ==לקריאה נוספת== *'''אשכילה בדרך תמים''' – פרק חמישי ==קישורים חיצוניים== *'''[http://abc770.org/subjects/%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA%20%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%9F/list שמירת הזמן]''' באתר חב"ד אור אין סוף *'''[http://merkazanash.com/sites/default/files/612%20-%20Valuing%20Time.pdf יוקר הזמן]''', בגליון 'הפארברענגען השבועי' של מרכז אנ"ש קראון הייטס, גליון 612 שבשיעי של פסח תשפ"א (אנגלית) *שניאור אשכנזי, '''[https://chabadpedia.co.il/images/2/24/%D7%90%D7%99%D7%9A_%D7%9E%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%93%D7%97%D7%95%D7%AA.pdf איך מפסיקים לדחות?] {{*}} [https://chabadpedia.co.il/images/6/6f/%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8_%D7%90%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%96%D7%99_%D7%99%D7%95%D7%A7%D7%A8_%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%9F_%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%A4%D7%92.pdf תורה או וואטצאפ: מה לעשות הרגע?]''', שיעורים לפרשת במדבר, הכנה לחג השבועות תשפ"ג {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:עבודת ה']]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף