עריכת הדף "שוטר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:שוטר לעקאח.jpg|250px|ממוזער|שמאל|שוטר מקומי עובר ב[[חלוקת לעקאח]] בערב [[יום כיפור]] אצל [[הרבי]].]]
שוטר.jpg
[[קובץ:ביקור אדמור הרייצ בארצות הברית.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ יורד לחופי ארצות הברית מלווה במשמר כבוד המורכב מ[[שוטר|שוטרי]] משטרת [[ניו יורק]] בעת [[מסע הרבי הריי"צ לארצות הברית (תר"צ)|ביקורו בשנת תר"צ]]]]
[[קובץ:שוטר.jpg|300px|thumb|left|רכב משטרה]]
'''שוטר''' הוא אדם שתפקידו לכפות את העם לקיים את דברי ה[[שופט]].
'''שוטר''' הוא אדם בעל מקל ורצועה אשר תפקידו לכפות את העם לקיים את דברי ה[[שופט]].


איתא במדרש{{הערה|תנחומא שופטים ב.}} 'אם אין שוטר אין שופט'. הסיבה לכך היא כיוון שהשופט לא יכול לכפות על הנשפט לקיים את הפסק. וממילא כאשר אין שוטר שיוציא את הפסק לפועל, הפסק לא שווה כלום
איתא במדרש{{הערה|תנחומא שופטים ב.}} 'אם אין שוטר אין שופט'. הסיבה לכך היא כיוון שהשופט לא יכול לכפות על הנשפט לקיים את הפסק. וממילא כאשר אין שוטר שיוציא את הפסק לפועל, הפסק לא שווה כלום.
{{הערה|[[שיחה|שיחת]] פרשת [[שופטים]] [[תנש"א]]}}.
{{הערה|שיחת פרשת [[שופטים]] תנש"א}}


==בהלכה ובעבודת ה'==
==בהלכה==
[[בית דין]] חייבים להעמיד שוטרים ב[[שלוש רגלים|רגלים]] שיסתבבו ויחפשו בגינות ו[[פרדס|פרדסים]] ועל ה[[נהר|נהרות]] בכדי שלא יתקבצו שם אנשים ונשים לאכול ולשתות ויבואו לידי עבירה{{הערה|[[שו"ע אדמוה"ז]] [[אורח חיים]] סימן תקכ"ט סעיף י"ג}}.
===מפני הצניעות===
חייבים בית דין להעמיד שוטרים ברגלים שיהיו מסבבין ומחפשין בגנות ופרדסים ועל הנהרות שלא יתקבצו שם אנשים ונשים לאכול ולשתות ויבואו לידי עבירה.{{הערה|[[שו"ע אדמוה"ז]] [[אורח חיים]] סי' תקכט סעיף יג.}}


[[שופט]]- מרמז על [[אהבה]] ושוטר- על [[יראה]]{{הערה|[[אור תורה]] שופטים קעג.}}. ומובא במקומות רבים{{הערה|כגון [https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/3144684/jewish/-.htm בשיחת הרבי בשבת שופטים תנש"א] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=31645&st=&pgnum=354 בשם הש"ך והאור התורה לאדמו"ר הצמח צדק על הפרשה הנ"ל]}} כי יש להעמיד שופטים ושוטרים בכל שערי האדם: על שתי ה[[עינים]], שתי ה[[אוזן|אוזניים]], נחירי ה[[אף]] וה[[פה]].
==בעבודת השם==
[[שופט]]- מרמז על [[אהבה]] ושוטר- על [[יראה]].{{הערה|[[אור תורה]] שופטים קעג.}} ומובא בריבוי מקומות כי יש להעמיד שופטים ושוטרים בכל שערי האדם. דהינו, ב' ה[[עינים]], ב' ה[[אוזניים]], ב' נחירי ה[[אף]] וה[[פה]].


==התייחסות הרבי==
==ב[[גאולה]]==
הרבי נותן לשוטרים תוקף מיוחד של [[דינא דמלכותא דינא]], ופעמים רבות נראה מצדיע לשוטרים, [[חייל|חיילים]] או ילדים במדי [[צבאות ה']] שעוברים לידו{{הערה|על פי [[מעשה מלך]] עמוד 121}}. ניתן לראות דוגמא לכך ב[[שיחה|שיחת]] הרבי בשנת [[תשמ"ח]]{{הערה|[[שיחה|שיחת]] [[פרשת לך לך]] [[תשמ"ח]] בהוספות לסיום שולי הגליון להערה 92}} שם דן הרבי בנוגע לדין רחוב שמתקיימת בו [[שמחת בית השואבה]] שכאשר המשטרה עוצרת את התנועה וסוגרת את הרחוב כדי שיוכלו [[שמחה|לשמוח]] ו[[ריקוד|לרקוד]] - מתבטל ממנו דין [[רשות הרבים]] והוא הופך להיות כרמלית{{הערה|כרמלית היא אחת מארבע רשויות השבת, היא בעיקרה מקום שאינו מוקף במחיצות, ואינו מקום הילוך לרבים, איסור הטילטול ממנה אליה ובתוכה הוא מתקנת [[חכמים]]}}.
[[הרבי]] מסביר{{הערה|שיחת פרשת [[שופטים]] תנש"א.}} כי בגאולה לא יצטרכו את השוטרים כיוון שכל ישראל ירצו מעצמם לשמוע להוראות השופטים. זו הסיבה שביעול הגאולה מוחלף השוטר ל[[יועץ]] "ואשיהב שוטיך כבראשונה ו'''יועצייך''' כבתחילה".{{הערה|[[ישעיה]] א, כו.}}


==ב[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]]==
בהמשך השיחה מחדש הרבי כי [[דור הגאולה|בדורינו]] לאחר הריבוי ב'מעשינו ועבודתינו' כבר אין צורך בשוטרים, ואותם מתחילים להחלים ה'יועצים'. ועד ל[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח|יועץ דורינו, שופט דורינו ונביא דורינו, הרבי מלך המשיח שליט"א]]{{הערה|להעיר משיחת י"ב תמוז תשמ"ג, בה מוכיח הרבי כי בדורינו, השוטר כבר לא מועיל.}}
{{ערך מורחב|דבר מלכות שופטים}}
[[הרבי]] מסביר{{הערה|1=[https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://w3.chabad.org/media/pdf/922/KBTE9223930.pdf שיחת פרשת שופטים] [[תנש"א]].}} כי ב[[הגאולה האמיתית והשלימה]] לא יצטרכו את השוטרים כיוון שכל עם ישראל ירצו מעצמם לשמוע להוראות ה[[שופט|שופטים]]. זו הסיבה שביעוד הגאולה מוחלף השוטר ב[[יועץ]] כמאמר הכתוב "[[ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה]]"{{הערה|[[ישעיה]] פרק א', פסוק כ"ו.}}. עם זאת, בעקבות [[נצחיות התורה]] יישאר תפקיד השוטר אם כי לעניני טוב כמו הודעה על הודעת השופט וסיוע לקיום ההוראה וה[[מצווה|מצוות]] בכלל, אומנם שמו לא הוזכר בפסוק נבואת הגאולה היות ועיקר משמעות השם שוטר היא כפייה במובן של סירוב שלילי לקיום הוראת השופט{{הערה|בשיחה שם הערה 23}}.


בהמשך ה[[שיחה]] מחדש הרבי כי [[דור הגאולה|בדורינו]] לאחר הריבוי ב'מעשינו ועבודתינו' נשלמה כבר [[עבודת הבירורים]] ואין צורך בעבודת השוטרים, היות והחלה להתממש הנבואה של שיבת השופטים והיועצים.
אך בכל זאת מכיוון שכל ענייני התורה נצחיים מסתבר לומר כי כן יצטרכו את השוטרים בגאולה. על כך מסביר הרבי,{{הערה|שיחת פרשת [[שופטים]] תנש"א, הערב 23.}} כי השופטים יכריזו שישנו השופט, וכן יסייעו בסידור הדרכים לעדי [[קידוש לבנה]].


אך בכל זאת מכיוון שכל ענייני התורה נצחיים מסתבר לומר שכן יצטרכו בגאולה את השוטרים, בכדי שהשוטרים יודיעו על קיום השופטים, וכן יסייעו בסידור הדרכים ל[[עד|עדים]] שיידו על ראיית ה[[לבנה]] על מנת שיוכלו [[קידוש החודש|לקדש את החודש]]{{הערה|[[דבר מלכות|שיחת פרשת שופטים]] [[תנש"א]], הערה 23.}}.
==קישורים חיצונים==
[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=83582 שופטים ושוטרים בעבודת האדם]{{וידאו}} {{אינפו}}
==ראו גם==
==ראו גם==
*[[ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה]]
*[[ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)