עריכת הדף "שביתת כלים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 2: שורה 2:
 
'''שביתת כלים''' היא איסור השנוי במחלוקת, ולפיו אסור ליהודי להשכיר כלים לנכרי, מכיון שאדם מצווה על שביתת כליו.
 
'''שביתת כלים''' היא איסור השנוי במחלוקת, ולפיו אסור ליהודי להשכיר כלים לנכרי, מכיון שאדם מצווה על שביתת כליו.
 
==בברייתא==
 
==בברייתא==
בגמרא {{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת יח, א}} מובאת ברייתא: {{ציטוטון|תנו רבנן פותקין מים לגינה ערב שבת עם חשיכה ומתמלאת והולכת כל היום כולו, ומניחין מוגמר{{הערה|פירוש רש"י: [[לבונה]] ומיני [[בשמים]] נותנין על ה[[אש]] ומעשנין הבגדים, שיהא ריחן נודף}} תחת הכלים (ערב שבת) ומתגמרין והולכין כל היום כולו ומניחין [[גפרית]]{{הערה|פירוש רש"י: תחת כלי כסף שמציירין בהם פרחים וצורות בחרט, ומעשנן בגפרית והן משחירות וניכרות, וקורין נייל"ר}} תחת הכלים (ערב שבת עם חשיכה), ומתגפרין והולכין כל השבת כולה ומניחין קילור על גבי ה[[עין]], ואיספלנית על גבי [[מכה]] ([[ערב שבת]] עם חשיכה), [[רפואה|ומתרפאת]] והולכת כל היום כולו, אבל אין נותנין [[חיטה|חיטין]] לתוך הריחים של [[מים]] אלא בכדי שיטחנו מבעוד יום}}.
+
בגמרא {{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת יח, א}} מובאת ברייתא: {{ציטוטון|תנו רבנן פותקין מים לגינה ערב שבת עם חשיכה ומתמלאת והולכת כל היום כולו ומניחין מוגמר{{הערה|פירוש רש"י: [[לבונה]] ומיני [[בשמים]] נותנין על ה[[אש]] ומעשנין הבגדים, שיהא ריחן נודף}} תחת הכלים (ערב שבת) ומתגמרין והולכין כל היום כולו ומניחין [[גפרית]]{{הערה|פירוש רש"י: תחת כלי כסף שמציירין בהם פרחים וצורות בחרט, ומעשנן בגפרית והן משחירות וניכרות, וקורין נייל"ר}} תחת הכלים (ערב שבת עם חשיכה) ומתגפרין והולכין כל השבת כולה ומניחין קילור על גבי ה[[עין]], ואיספלנית על גבי [[מכה]] ([[ערב שבת]] עם חשיכה) [[רפואה|ומתרפאת]] והולכת כל היום כולו, אבל אין נותנין [[חיטה|חיטין]] לתוך הריחים של [[מים]] אלא בכדי שיטחנו מבעוד יום}}.
  
 
בטעמה של הברייתא נחלקו ה[[אמוראים]]: לפי [[רב יוסף]], האיסור להניח חיטין לתוך ריחיים אם לא יטחנו מבעוד יום, הוא מכיון שמובא בברייתא {{ציטוטון|ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו לרבות שביתת כלים}}, והסיבה לכך שלפי בית הלל מותר להניח גפרית תחת הכלים אינה משום שלשיטתם שביתת כלים מותרת, אלא משום שהכלים אינם משתתפים בפעולת העישון בשבת. לעומת זאת לפי [[רב אושעיא]] בית הלל אינם סבורים כלל שקיים איסור שביתת כלים מהתורה.
 
בטעמה של הברייתא נחלקו ה[[אמוראים]]: לפי [[רב יוסף]], האיסור להניח חיטין לתוך ריחיים אם לא יטחנו מבעוד יום, הוא מכיון שמובא בברייתא {{ציטוטון|ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו לרבות שביתת כלים}}, והסיבה לכך שלפי בית הלל מותר להניח גפרית תחת הכלים אינה משום שלשיטתם שביתת כלים מותרת, אלא משום שהכלים אינם משתתפים בפעולת העישון בשבת. לעומת זאת לפי [[רב אושעיא]] בית הלל אינם סבורים כלל שקיים איסור שביתת כלים מהתורה.

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)