עריכת הדף "רבי יהודה הלוי"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{מקורות}}
[[קובץ:רבי יהודה הלוי 2.png|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של רבי יהודה הלוי]]
[[קובץ:רבי יהודה הלוי 2.png|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של רבי יהודה הלוי]]
ר' '''יהודה הלוי''' (ד'תתנ"ט-ד'תתק"א) היה משורר ופילוסוף מתחילת תקופת ה[[ראשונים]] בספרד, ומחבר ספר הכוזרי.
ר' '''יהודה הלוי''' (ד'תתנ"ט-ד'תתק"א) היה משורר ופילוסוף מתחילת תקופת ה[[ראשונים]] בספרד, ומחבר ספר הכוזרי.


==תולדות חיים==
==תולדות חייו==
 
{{להשלים|}}
נולד בשנת ד'תתנ"ט. הוא נולד  בעיר טולדו, אשר במלכות קסטיליה הקתולית בספרד. אביו, רבי שמואל, היה יהודי אמיד והעניק לבנו חינוך מעולה.
נולד בשנת ד'תתנ"ט. בצעירותו התחבר עם ר' [[משה אבן עזרא]] ויחד איתו נדד ממקום למקום.
עד מהרה נתגלו כשרונותיו שהיו יוצאים מגדר הרגיל ואביו שלחו לישיבתו המפורסמת של רבי יצחק אלפסי (הרי"ף) שהיתה בעיר לוסנה, בחלק המערבי של ספרד.
בצעירותו התחבר עם ר' [[משה אבן עזרא]] ויחד איתו נדד ממקום למקום.
רבי יהודה הלוי למד תורה בהתמדה גדולה וכמנהג הימים ההם השתלם גם בשפות (בעיקר ערבית) ובשירה ויחד עם זאת למד חכמת הרפואה והוסמך כרופא. בישיבת הרי"ף נתוודע ר' יהודה הלוי לתלמידי חכמים גדולים, משוררים ופייטנים ובמיוחד התיידד עם רבי משה בן עזרא., בגיל 15 החל לכתוב שירים בלשון הקודש, הראה את שיריו לר' משה בן עזרא שהתפעל מהם ועודדו להמשיך בכתיבה. מאוחר יותר החליפו ביניהם שני המשוררים מכתבים שהיו ערוכים בצורת שירה.
 
בליבו של רבי יהודה הלוי בערה אהבה עזה לארץ ישראל, ארץ האבות, הנביאים ובית המקדש. בפיוטיו ותפלותיו באה אהבה זו והגעגועים לארץ ישראל לידי ביטוי נוגע ללב.
בערוב ימיו, בגיל של 50 שנה (בערך) הוא עזב את ביתו הנוח והעשיר ויצא לדרך בואכה ארץ ישראל. בכל מקום אליו הגיע, קיבלו אותו היהודים בחיבה וחילקו לו כבוד גדול.
 
'''ימי נדודים'''
 
עם שובו לעיר מולדתו טולדו, יצא לרבי יהודה הלוי שם טוב כרופא מומחה ופרנסתו הייתה בשפע. אולם הוא לא היה שבע רצון מכך שהעיסוק ברפואה גוזל ממנו יותר מדי זמן. הוא רוצה להקדיש יותר זמן ללימוד ולכתיבה. גם המגורים בקסטיליה הנוצרית היו לו לזרא בגלל שנאת המקומיים ליהודים. מסיבה זו עזב ריה"ל עד מהרה את טולדו והתיישב בקורדובה ומאוחר יותר בגרנדה, בחלקה המוסלמי של ספרד. כאן הוא נשאר עד אשר בערוב ימיו יצא לדרך נדודים, כדי להגשים את כיסופי נעוריו ולעלות לארץ ישראל.


לקראת סוף ימיו רצה לעלות ל[[ארץ ישראל]], אולם נפטר בדרך ב[[מצרים]] בחודש אב ד'תתק"א.
לקראת סוף ימיו רצה לעלות ל[[ארץ ישראל]], אולם נפטר בדרך ב[[מצרים]] בחודש אב ד'תתק"א.
==הכוזרי==
==הכוזרי==
'''הכוזרי''' הינו ספר שאותו כתב ר' יהודה הלוי על ענייני אמונה.
'''הכוזרי''' הינו ספר שאותו כתב ר' יהודה הלוי על ענייני אמונה.
שורה 25: שורה 12:
הספר מתחיל בתיאור חלומו של מלך כוזר, ומשם מלך כוזר נפגש עם ראשי הדתות, ובסופו של דבר הוא נפגש עם החכם היהודי שמסביר לו את עיקרי הדת.
הספר מתחיל בתיאור חלומו של מלך כוזר, ומשם מלך כוזר נפגש עם ראשי הדתות, ובסופו של דבר הוא נפגש עם החכם היהודי שמסביר לו את עיקרי הדת.


ב[[ספר החקירה (דרך אמונה)|ספר החקירה]] מצטט [[אדמו"ר הצמח צדק]] רבות את דברי ספר הכוזרי בדבר האמונה ב[[הקב"ה]]. בין היתר, מעתיק אדמו"ר הצמח צדק מאמרים מספר הכוזרי בקשר לנושא הלשונות (השפות), ומבאר את דבריו {{הערה|
ב[[ספר החקירה (דרך אמונה)|ספר החקירה]]מצטט [[אדמו"ר הצמח צדק]] רבות את ספר הכוזרי בדבר האמונה ב[[הקב"ה]].
ראו: ספר החקירה - דרך אמונה מח, א. https://chabadlibrary.org/books/3000730393 }}.
 
בעת [[ועידת הרבנים (תר"ג)]], כשרצו לשנות את שפת הלימוד לרוסית, ציטט אדמו"ר הצמח הצדק את דבר הכוזרי נגד דבר זה:


בלוח "היום יום" (יט סיון) מוזכר שאדמו"ר הצמח צדק למד עם בנו אדמו"ר מהר"ש את הכוזרי ועוד ספרי חקירה ע"פ תורת החסידות במשך תקופה מסוימת.
{{ציטוט|תוכן=גוי כולו ישנו טעמם ויסירו שפת לשונם בלי צורך כי מלבד פעולה בטלה בהבל|מכראות=כן|מקור=ספר הכוזרי}}


[[הרבי]] מתייחס לעניין שמזכיר הכוזרי אודות המנהג [[נענוע בתורה ובתפילה|להתנועע בעת התפילה]] (הדברים נכתבו כהערה למאמר שכתב הרב יעקב עימנואל שוחט): "למה שהובא מהכוזרי בהנוגע לתנועות בעת התפלה ולא מספרים אחרים - ע"פ פשוט דמשם מוכח שהנוהג הי' עד כדי כך טיפוסי לבני ישראל עד שהכוזרי מדבר עליו במיוחד, מה שאין כן בשאר הספרים שאפשר לפרש בהם שיש מי שנוהג כן"{{הערה|אגרות קודש, חלק יט, איגרת ז'שפב.}}.
[[הרבי]] מתייחס אודות עניין שמזכיר הכוזרי בצורך לעשות תנועות בעת התפילה, ואומר שאם הכוזרי מזכיר כזה דבר ככל הנראה דבר זה חשוב לעשותו{{מקור}}.


[[קטגוריה:ראשונים]]
{{ראשונים}}
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)