עריכת הדף "
עלינו לשבח
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ''' הוא קטע [[תפילה]] הנאמר בסיום שלושת התפילות מידי יום, וכן בסיום [[קידוש לבנה]] ובאמצע [[תפילת מוסף]] של הימים הנוראים. חלקה הראשון של התפילה מכיל דברי שבח לקב"ה, שזכינו להתפלל לפניו, בניגוד לגויים העובדים [[עבודה זרה]], וחלקה השני מביע תקווה ל{{ה|גאולה העתידה}} בה כל באי עולם יעבדו את הקב"ה. על פי המסורת, תפילה זו חוברה בידי [[יהושע בן נון]]. ==היסטוריה== ===חיבור התפילה=== המסורת היהודית מייחסת את חיבור התפילה ל[[יהושע בן נון]]{{הערה|תשובות הגאונים "שערי תשובה" סימן מ"ג. תשובת [[רב האי גאון]] בספר "יד נאמן" שאלוניקי תקס"ד.}} בשעה שכבש את ארץ ישראל, וב[[ספר חרדים]] מציין שתפילה זו נאמרה בעת הקפת חומות [[יריחו]]. השם הושע מופיע באקרוסטיכון הפוך של התפילה:"'''ע'''לינו לשבח", "'''ש'''לא עשנו", "'''ו'''אנחנו כורעים", "'''ה'''וא אלוקנו". ===ההכנסה בסדר התפילה=== המקור הראשון להכנסת קטע זה בסדר התפילה הוא בסידור רב עמרם גאון בסדר תפילות הימים הנוראים בתפילת מוסף של ראש השנה בקטע הפותח את 'מלכויות', ולדעת [[החיד"א]] שיבוץ התפילה בקטע זה מיוחס לרבן יוחנן בן זכאי. תפילה זו נאמרה על ידי היהודים שמסרו את נפשם במסעי הצלב על קידוש השם, והמקור הראשון לאמירתה בסדר התפילה הוא במחזור ויטרי שנכתב על ידי תלמידו של [[רש"י]] ונכתב בסמוך למאורעות אלו, ויש הטוענים שזו הסיבה שהתפילה הוכנסה בסדר התפילה היומי. במשך שנים רבות היה נהוג לאומרה רק בתפילות שחרית וערבית, ובהשפעת [[האריז"ל]] שהפליג בשבחה ומעלתה, היא הוכנסה בהרבה מנוסחאות התפילה גם בתפילת מנחה. ==מנהגים== עקב חשיבות התפילה, נפסק להלכה שיש לעמוד בעת אמירתה, ואפילו מי שאינו מתפלל כעת עם הציבור, עליו להיעמד ולהצטרף לאמירתה{{הערה|שולחן ערוך אורח חיים סימן קלב.}} בין אמירת "שהם משתחווים להבל וריק" לאמירת "ואנחנו כורעים ומשתחוים" מפסיקים מעט, שלא ישתמע שהם משתחווים וגם אנחנו{{הערה|טור סימן קל"ב.}}. בעת אמירת 'ואנחנו כורעים ומשתחווים', נוהגים לכרוע אף שאין זה חלק מהכריעות שתיקנו חכמים{{הערה|כך על פי המגן אברהם, אך המהרי"ל התנגד להשתחוואה זו מכיון שאין לכרוע במקום שלא תיקנו חכמים.}}, וב[[ראש השנה]] ו[[יום הכיפורים]] נוהגים לכרוע על הרצפה עם הברכיים ולהשתחוות עם הראש על הרצפה (בהפסק של מגבת וכדומה, באם זו רצפת אבן). ===יריקה=== המקור הראשון למנהג לירוק לאחר אמירת 'שהם משתחווים להבל ולריק' הוא בספר טורי זהב{{הערה|יורה דעה סימן קעט.}}, המבאר שסיבת המנהג היא כדי לבזות את האלילים. הרבי מביא בספר "[[היום יום]]" טעם נוסף, שהיריקה היא על מנת שלא לבלוע ולהנות מן הרוק שנוצר בעת הדיבור על עבודה זרה. [[השל"ה]] כותב בחריפות נגד מנהג זה{{הערה|"וקצת מן ההמון נוהגים להקיא רוק בעלינו ואין יודעים למה . . וזה איסור גמור, וגם עלינו נתוקן על ידי יהושע בן נון שהיו בימיו עובדי עבודת כוכבים ומזלות שאינו בזמנינו. וגם הוא סכנה גדולה שמא יחשבו האומות שבזמנינו שעליהם נאמר ככל המונם וכו' ... על כן מן הראוי שיש למחות בידיהם".}}, אך [[החיד"א]] התייצב לעומתו וכתב שאין לחשוש לקיים את המנהג. אף שהמהרי"ל כותב לירוק, נשתקע המנהג בקהילות אשכנז בעקבות הצנזורה שהשמיטה מילים אלו, וכן בעקבות הלשנות של יהודים מומרים שביריקה זו מתכוונים היהודים לבזות את הגויים. הרבי נוהג לכסות את פיו בעת היריקה, ויורק לכיוון ההפוך מארון הקודש. לאחר היריקה מכסה הרבי את הרקיקה ברגלו, ולעיתים אף דורך עליה כמה פעמים ומשפשף. לאחר היריקה מסדר הרבי את שפמו וזקנו, ולעיתים עושה זאת באמצעות מטפחת. ==קישורים חיצוניים== *הרב [[יעקב חביב]], [https://chabad.info/beis-medrash/298369/ מחקר הלכתי בענין רקיקה בעלינו לשבח ע"פ מנהגי חב"ד] {{אינפו}} *'''[https://col.org.il/news/134216 מעניין: למה אנחנו יורקים על הרצפה במהלך 'עלינו לשבח'?]''' {{COL}} *'''[https://anash.org/the-uniqueness-of-aleinu-lshabeach/ הייחודיות של 'עלינו לשבח']''', הרב [[נחמן וילהלם]] {{וידאו}}{{אנש}} (אנגלית) *'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15788&st=&pgnum=159 ביאור קטע התפילה בספר 'ואני תפילתי']''' {{היברובוקס}} {{הלכה}} {{תפילה}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:תפילה]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:COL
(
עריכה
)
תבנית:Col
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:אינפו
(
עריכה
)
תבנית:אנש
(
עריכה
)
תבנית:ה
(
עריכה
)
תבנית:היברובוקס
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הלכה
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידאו
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:קח
(
עריכה
)
תבנית:תפילה
(
עריכה
)
תבנית:תת קבוצה
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף