עריכת הדף "מעקה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 7: שורה 7:
|רוחב מקסימלי=50%  
|רוחב מקסימלי=50%  
|ניקוד=כן}}
|ניקוד=כן}}
[[מעקה]] היא מצווה מהתורה המופיעה בספר [[דברים]] (כב, ח), המחייבת בנית מעקה ל[[גג]]. בתרי"ג מצוות מחולקת מצווה זו ל[[מצוות עשה|עשה]]{{הערה|ספר המצוות עשה קפד}} ו[[מצוות לא תעשה|לא תעשה]]{{הערה|ספר המצוות לאו רצח}}. מצוות העשה קובעת שיש לבנות מעקה על הגג, מצוות הלא-תעשה קובעת איסור לאו, על המתרשל בבנית מעקה, או על אי הסרת כל מפגע בטיחותי.
[[מעקה]] היא מצווה מהתורה המופיעה בספר [[דברים]] (כב, ח), המחייבת בנית מעקה ל[[גג]]. בתרי"ג מצוות מחולקת מצווה זו ל[[מצוות עשה|עשה]]{{הערה|ספר המצוות עשה קפד}} ו[[מצוות לא תעשה|לא תעשה]]{{הערה|ספר המצוות לאו רצח}}. מצוות העשה קובעת שיש לבנות מעקה על הגג, מצוות הלא-תעשה קובעת איסור לאו, על המתרשל בבנית מעקה, או על אי הסרת כל מפגע בטיחותי.


==רקע==
==רקע==
שורה 14: שורה 14:
רוב פרטי הלכות מעקה מובאים ב[[ספרי]]:
רוב פרטי הלכות מעקה מובאים ב[[ספרי]]:
{{ציטוט|תוכן='''כי תבנה בית חדש''', אין לי אלא בונה לקח ירש ונתן לו במתנה מנין תלמוד לומר בית מכל מקום.  
{{ציטוט|תוכן='''כי תבנה בית חדש''', אין לי אלא בונה לקח ירש ונתן לו במתנה מנין תלמוד לומר בית מכל מקום.  
'''לא תשים דמים בביתך''', אין לי אלא בית מנין לבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך, יכול אף הבונה בית שער אכסדרה ומרפסת תלמוד לומר בית, מה בית מיוחד שהוא בית דירה יצאו אלו שאינם בית דירה.  
'''לא תשים דמים בביתך''', אין לי אלא בית מנין לבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך, יכול אף הבונה בית שער אכסדרה ומרפסת תלמוד לומר בית, מה בית מיוחד שהוא בית דירה יצאו אלו שאינם בית דירה.  
'''ועשית מעקה לגגך''', אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים? תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך. אם כן למה נאמר גג פרט לכבש בית לרבות היכל, גג פרט לאולם.  
'''ועשית מעקה לגגך''', אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים? תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך. אם כן למה נאמר גג פרט לכבש בית לרבות היכל, גג פרט לאולם.  
'''חדש''', רבי אומר משעת חדשו עשה לו מעקה. '''כמה הוא מעקה?''' מעגילו שלשה טפחים בית דורסו עשרה. '''ועשית מעקה לגגך''', מצות עשה. '''ולא תשים דמים בביתך''', מצות לא תעשה. .... '''בית''' מיכן אמרו בית שאין בו ארבע על ארבע פטור מן המעקה.|מקור=ספרי כי תצא|אנגלית=}}
'''חדש''', רבי אומר משעת חדשו עשה לו מעקה.   '''כמה הוא מעקה?''' מעגילו שלשה טפחים בית דורסו עשרה.   '''ועשית מעקה לגגך''', מצות עשה. '''ולא תשים דמים בביתך''', מצות לא תעשה. .... '''בית''' מיכן אמרו בית שאין בו ארבע על ארבע פטור מן המעקה.|מקור=ספרי כי תצא|אנגלית=}}


==פרטי המצווה==
==פרטי המצווה==
שורה 26: שורה 26:
* אם בעל הבית יודע לבנות את המעקה בעצמו מוטב שיבנה במו ידיו אך כשאינו יודע או כשאינו רוצה יכול לבנות באמצעות פועל '''יהודי''' והפועל יברך{{הערה|בעל הבית יכול לבקש מהפועל לבנות קצת ואז יכול לברך בעצמו.}}. אם הפועל אינו יהודי אי אפשר לברך את הברכה, לאחר שיהיה מעקה אין בעל הבית חייב לבנות מעקה אך את המצווה לא קיים{{הערה|ישנן דעות בנושא איך ניתן בכל זאת לברך או לקיים את המצווה.}}.
* אם בעל הבית יודע לבנות את המעקה בעצמו מוטב שיבנה במו ידיו אך כשאינו יודע או כשאינו רוצה יכול לבנות באמצעות פועל '''יהודי''' והפועל יברך{{הערה|בעל הבית יכול לבקש מהפועל לבנות קצת ואז יכול לברך בעצמו.}}. אם הפועל אינו יהודי אי אפשר לברך את הברכה, לאחר שיהיה מעקה אין בעל הבית חייב לבנות מעקה אך את המצווה לא קיים{{הערה|ישנן דעות בנושא איך ניתן בכל זאת לברך או לקיים את המצווה.}}.
* בור שעומקו 80 ס"מ ויותר צריך לשים מעקה וכן בכול מקום שניתן להסתכן כמו חצר שבה שני מפלסים וניתן ליפול מהאחד לשני{{הערה|גם כאן כשהפרש המפלסים לפחות 80 ס"מ.}}. יש האומרים שגם למדרגות יש חובה לשים מעקה ויש לנהוג כמוהם{{הערה|גם כאן אין מברכים.}}.
* בור שעומקו 80 ס"מ ויותר צריך לשים מעקה וכן בכול מקום שניתן להסתכן כמו חצר שבה שני מפלסים וניתן ליפול מהאחד לשני{{הערה|גם כאן כשהפרש המפלסים לפחות 80 ס"מ.}}. יש האומרים שגם למדרגות יש חובה לשים מעקה ויש לנהוג כמוהם{{הערה|גם כאן אין מברכים.}}.
* כאשר יש [[סכנה]] להולכים בדרך ציבורית ליפול ל'''תוך''' רשותו של אדם אין מי שחייב לבנות מעקה ורצוי שיבנו שם מנהיגי המקום מעקה. עם זאת כאשר הסכנה גדולה{{הערה|דרך צרה, תהום עמוקה ועוד.}} חובה על מנהיגי המקום להקים שם מחיצה.
* כאשר יש סכנה להולכים בדרך ציבורית ליפול ל'''תוך''' רשותו של אדם אין מי שחייב לבנות מעקה ורצוי שיבנו שם מנהיגי המקום מעקה. עם זאת כאשר הסכנה גדולה{{הערה|דרך צרה, תהום עמוקה ועוד.}} חובה על מנהיגי המקום להקים שם מחיצה.


==ברכת המעקה==
==ברכת המעקה==
על פי [[הרמב"ם]] הל' ברכות פרק י"א הל' ח' כותב שמצוות מעקה שתוקנה משום סכנה ואעפ"כ מברכים אליה.
על פי דברי [[הרמב"ם]] אין מברכים על מצווה שנוסדה על מנת למנוע סכנה, אולם באותו פרק הוא כותב שמצוות מעקה שתוקנה משום סכנה כן מברכים אליה. לפני [[הרמב"ם]] פסקו הראשונים שאכן "לא תשים דמים בביתך" זו מצווה נפרדת מ"ועשית מעקה לגגך" אבל בעשיית מעקה לגג יש מצווה חיובית, לפתור את הבעיה דווקא על-ידי מעקה, ועל כך מברכים, וכן פסקו הרבה פוסקים וכן גם [[הרבי]].


הרבי מבאר{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות עמ' 444}} שלפי [[הרמב"ם]] "לא תשים דמים בביתך" זו מצווה לא תעשה, מ"ועשית מעקה לגגך" זה מצוה עשה, וכאשר בונה מעקה מברך ומקיים את המצוות עשה, וכאשר יעשה כבש, יפטר מהלא תעשה "לא תשים בבתיך" אך לא יקיים את מצות עשה של בניית מעקה.
לעומת זאת  ישנם פוסקים יחידים שכן פסקו שאין לברך על מצוות מעקה, כגון הרוקח והמאירי וכן הרב [[עובדיה יוסף]].


לעומת זאת ישנם פוסקים יחידים שכן פסקו שאין לברך על מצוות מעקה, כגון הרוקח והמאירי וכן הרב [[עובדיה יוסף]].
{{הערה|מקורות: ספרי עה"פ. רמב"ם פי"א מהל' ברכות ה"ד וה"ח. טושו"ע חו"מ סי' תכז, נו"כ, וערוך השלחן שם ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן הל' שמירת גו"נ ס"א-ג ו'אמרי יעקב' שם. שו"ת: שאילתות פ' עקב. הרשב"א ח"ג סי' רפג. יביע אומר ח"ח או"ח סי' כב אות כו. מנחת יצחק ח"ו סי' קיב. ספרים: שדי חמד, אסיפת דינים, מע' ברכות סי' א אות טז. הערות הרב אליהו לקיצור שו"ע סי' קצ. שיעור מקווה עמ' קפג. אגרות-קודש כרך יב ס"ע קפח. לקוטי-שיחות (מתורגם ללה"ק) ח"ב עמ' 87, וח"ט עמ' 144 בהערה, אתר חב"ד - צא"ח}}.
 
{{הערה|מקורות: ספרי עה"פ. רמב"ם פי"א מהל' ברכות ה"ד וה"ח. טושו"ע חו"מ סי' תכז, נו"כ, וערוך השלחן שם ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן הל' שמירת גו"נ ס"א-ג ו'אמרי יעקב' שם. שו"ת: שאילתות פ' עקב. הרשב"א ח"ג סי' רפג. יביע אומר ח"ח או"ח סי' כב אות כו. מנחת יצחק ח"ו סי' קיב. ספרים: שדי חמד, אסיפת דינים, מע' ברכות סי' א אות טז. הערות הרב אליהו לקיצור שו"ע סי' קצ. שיעור מקווה עמ' קפג. אגרות-קודש כרך יב ס"ע קפח. לקוטי-שיחות (מתורגם ללה"ק) ח"ב עמ' 87, וח"ט עמ' 144 בהערה, אתר חב"ד - צא"ח}}.


==מעקה בחסידות==
==מעקה בחסידות==
בשיחתו של [[הרבי]] , מסביר [[הרבי]] שעניין המעקה הוא אינו דווקא כפשוטו אלא סיבתו היא רוחנית. 'הגג' מסמל את ענייני החול שאינם קשורים ל[[תורה]] ו[[מצוות]] ומשום כך יש חשש שהאדם שיתעסק בהם יפול, ולכן יש לשים 'מעקה' שהוא גדר לענייני העולם שישמור עליו מליפול, והמעקה הינו ההוספה במעשה טוב.
בשיחתו של [[הרבי]] , מסביר [[הרבי]] שעניין המעקה הוא אינו דווקא כפשוטו אלא סיבתו היא רוחנית. 'הגג' מסמל את ענייני החול שאינם קשורים ל[[תורה]] ו[[מצוות]] ומשום כך יש חשש שהאדם שיתעסק בהם יפול, ולכן יש לשים 'מעקה' שהוא גדר לענייני העולם שישמור עליו מליפול, והמעקה הינו ההוספה במעשה טוב.
==לקריאה נוספת==
===לקריאה נוספת===
*לקוטי שיחות חלק כ"ד פ' כי תצא שיחה ב'
*לקוטי שיחות חלק כ"ד פ' כי תצא שיחה ב'
*לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות עמ' 444
*לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)