עריכת הדף "מלכות בית דוד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 29: שורה 29:
 
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.  
 
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.  
  
א) מבואר בפוסקים{{הערה|1=שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.}} דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני [[ירושה]] גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע{{הערה|1=מלכים-א, א' ל"א.}} לדוד יחי המלך לעולם{{הערה|1=וכמבואר בחידושי הגרי"ז.}}  
+
א) מבואר בפוסקים{{הערה|1=שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.}} דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע{{הערה|1=מלכים-א, א' ל"א.}} לדוד יחי המלך לעולם{{הערה|1=וכמבואר בחידושי הגרי"ז.}}  
  
 
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם{{הערה|1=מלכים-א' י"ד י.}}, בעשא{{הערה|1=מלכים-א' ט"ז ז.}} ואחאב{{הערה|1=מלכים-ב' ט ח.}} נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל{{הערה|1=מלכים א' י"ד י.}} דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן אחר בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?  
 
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם{{הערה|1=מלכים-א' י"ד י.}}, בעשא{{הערה|1=מלכים-א' ט"ז ז.}} ואחאב{{הערה|1=מלכים-ב' ט ח.}} נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל{{הערה|1=מלכים א' י"ד י.}} דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן אחר בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?  
שורה 35: שורה 35:
 
ואכן עתליה בת אחאב{{הערה|1=מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.}} הייתה אשת יהורם מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח י"ח.}} והיא אם אחזיהו מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח' כ"ז.}} ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג{{הערה|1=מלכים ב' י"א ט"ו.}} מלך יואש בן אחזיהו{{הערה|1=מלכים-ב' י"ב ב.}} וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב{{הערה|1מלכים-ב' ט, ח.}} ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט{{הערה|1=מלכים-ב, ט ט.}} אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,{{הערה|1=מלכים-א' יד, י.}} ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.{{הערה|1=הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]}}
 
ואכן עתליה בת אחאב{{הערה|1=מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.}} הייתה אשת יהורם מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח י"ח.}} והיא אם אחזיהו מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח' כ"ז.}} ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג{{הערה|1=מלכים ב' י"א ט"ו.}} מלך יואש בן אחזיהו{{הערה|1=מלכים-ב' י"ב ב.}} וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב{{הערה|1מלכים-ב' ט, ח.}} ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט{{הערה|1=מלכים-ב, ט ט.}} אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,{{הערה|1=מלכים-א' יד, י.}} ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.{{הערה|1=הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]}}
  
ג) וכן משמע במנחת חינוך{{הערה|1=סוף מצווה צ"ז.}} שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות [[ירושה]] לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
+
ג) וכן משמע במנחת חינוך{{הערה|1=סוף מצווה צ"ז.}} שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
  
 
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
 
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

דף זה כלול בקטגוריה מוסתרת אחת: