עריכת הדף "מינוי מלך המשיח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|בלתי ערוך}}


מצוות '''מינוי מלך''' היא אחת מ[[תרי"ג מצוות]] ה[[תורה]], כנאמר {{ציטוטון|שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלוקיך בו{{הערה|שם=שום תשים|[[דברים]] יז, טו.}}}}, [[הקב"ה]] הוא הבוחר את מלכי ישראל על ידי עבדיו ה[[נביאים]], והם המעמידים את ה[[מלך]] ומושחים אותו ב[[שמן המשחה]].
מצוות מינוי מלך היא אחת מתרי"ג מצוות התורה, כנאמר "שום תשים
עליך מלך אשר יבחר ה' אלוקיך בו", ה' הוא הבוחר את מלכי ישראל על ידי
עבדיו הנביאים, והם המעמידים את המלך ומושחים אותו בשמן המשחה.


==בחירת בית דוד==
כפי שהומלכו [[שאול]] ו[[דוד]] על ידי שמואל, ירבעם בן נבט על ידי אחיה השילוני,
יהוא על ידי אלישע, ועוד.


מאז שבחר ה' בבית [[דוד]], כל מלך העומד מבניו אינו צריך לא את בחירתו של ה[[נביא]] ולא שמן המשחה. אך גם לאחר מכן מצוות מינוי מלך לא בטלה והיא מתבטאת בחיוב המוטל עלינו להעמיד את המלכות בידיו של אותו מלך מבית דוד ולקבל עלינו את עולו, וכדברי [[תלמוד ירושלמי|התלמוד הירושלמי]]{{הערה|[[סנהדרין]] פ"ב, הלכה ו'.}}: {{ציטוטון|אשים לא נאמר אלא תשים דאת שוי עלך}} - שאתה תעמיד על עצמך.
מאז שבחר ה' בבית דוד, כל מלך העומד מבניו אינו צריך לא את בחירתו
של ה[[נביא]] ולא [[שמן]] המשחה. אך גם לאחר מכן מצוות מינוי מלך לא בטלה
והיא מתבטאת בחיוב המוטל עלינו להעמיד את המלכות בידיו של אותו מלך מבית דוד ולקבל עלינו את עולו, וכדברי התלמוד ירושלמי "אשים לא
נאמר אלא תשים דאת שוי עלך" [שאתה תעמיד על עצמך].


גם [[מלך המשיח]] לא אנו בוחרים אותו - המשיח הוא "מלך אשר יבחר ה' אלוקיך בו"{{הערה|שם=שום תשים}}, ולכן הוא חייב להיות מבית דוד שלהם הובטחה המלוכה, אך עלינו הזכות והאחריות לבקש אותו ולקבל עלינו את מלכותו.
גם [[מלך המשיח]] לא אנו בוחרים אותו. המשיח הוא "מלך אשר יבחר ה'
אלוקיך בו", ולכן הוא חייב להיות מבית דוד שלהם הובטחה המלוכה, אך
עלינו הזכות והאחריות לבקש אותו ולקבל עלינו את מלכותו.


וכמו שכתוב {{ציטוטון|ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם{{הערה|[[הושע]] ג, ה.}}}}. ונאמר על כך בירושלמי{{הערה|ברכות פ"ב, הלכה ד'.}} "אהן מלכא משיחא' [זה מלך המשיח] שיבוקש על ידי העם.
וכמו שכתוב "ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דוד מלכם". ונאמר על כך
בירושלמי "אהן מלכא משיחא' [זה מלך המשיח] שיבוקש על ידי העם.


==אין מלך בלא עם==
==[[אין מלך בלא עם]]==


בנוסף לעצם המצווה של מינוי המלך, מזכיר רבינו-בחיי בפירושו על התורה{{הערה|[[בראשית]] לח, ל; [[במדבר]] כב, ב.}} את הכלל "[[אין מלך בלא עם]]". מבחינה מציאותית, המלך לעולם לא יוכל להיות מלך אם לא יהיה עם שמקבל אותו.
בנוסף לעצם המצווה של מינוי המלך, מזכיר רבינו-בחיי בפירושו על
התורה את הכלל "[[אין מלך בלא עם]]". מבחינה מציאותית, המלך לעולם לא
יוכל להיות מלך אם לא יהיה עם שמקבל אותו.  


כלל זה מתבטא גם בהלכה אשר כל מלך העומד על ישראל בין על ידי נביא ובין בירושה, נעשה למלך רק כאשר העם מקבל את מלכותו של המלך.
כלל זה מתבטא גם בהלכה
אשר כל מלך העומד על ישראל בין על ידי נביא ובין בירושה, נעשה למלך רק
כאשר העם מקבל את מלכותו של המלך.


עניין זה של כח העם בהכתרת המלך אנו מוצאים גם בדבריו של [[הרבי]]{{הערה|שיחת [[ב' ניסן תשמ"ח]] - מוגה.}}:
עניין זה של כח העם בהכתרת המלך אנו מוצאים גם בדבריו של [[הרבי]]:


{{ציטוטון|מציאותו של המלך תלויה בהעם, "[[אין מלך בלא עם]]", כלומר, אף על פי שנקראים "עם, מלשון עוממות.. רחוקים ממעלת המלך", הרי ביחד עם זה (ואדרבה - בגלל זה) פועלים הם את המלכות - המלך. וכמודגש גם בהכתרת המלך - שהעם מכריזים "[[יחי המלך]]" (כפי שמצינו גם במלכות בית [[דוד]]), שבזה מודגש גם שפעולת העם היא בחיי המלך, חיים של מלך.. ובזה גופא "יצלח מלכא.. כי התפילה היא על החיים וההצלחה"}}.
"מציאותו של המלך תלויה בהעם, "[[אין מלך בלא עם]]", כלומר, אף על פי שנקראים
"עם, מלשון עוממות.. רחוקים ממעלת המלך", הרי ביחד עם זה (ואדרבה - בגלל זה)
פועלים הם את המלכות - המלך. וכמודגש גם בהכתרת המלך - שהעם מכריזים "[[יחי המלך]]" (כפי שמצינו גם במלכות בית דוד), שבזה מודגש גם שפעולת העם היא בחיי
המלך, חיים של מלך.. ובזה גופא "יצלח מלכא.. כי התפילה היא על החיים
וההצלחה".


אם בכל מלך כה חשוב הקשר עם העם, כשאנו עוסקים במלך המשיח הקשר של 'מלך - עם' מודגש ופנימי הרבה יותר, וכפי שמבאר בהמשך דבריו:
אם בכל מלך כה חשוב הקשר עם העם, כשאנו עוסקים במלך המשיח
הקשר של 'מלך - עם' מודגש ופנימי הרבה יותר, וכפי שמבאר בהמשך דבריו:


{{ציטוטון|בנוגע למלך המשיח מודגש ביותר הקשר והשייכות לכל ישראל - שעצם נשמתם, בחינת ה[[יחידה]], היא ניצוץ מנשמתו של משיח, ולכן, גם העניין ד"[[אין מלך בלא עם]]" (תוכן הכרזת העם "[[יחי המלך]]") הוא בהדגשה יתירה אצל [[מלך המשיח]]"}}.
"בנוגע למלך המשיח מודגש ביותר הקשר והשייכות לכל ישראל - שעצם נשמתם,
בחינת ה[[יחידה]], היא ניצוץ מנשמתו של משיח, ולכן, גם העניין ד"[[אין מלך בלא עם]]"
(תוכן הכרזת העם "יחי המלך") הוא בהדגשה יתירה אצל מלך המשיח".


הקשר בין כל יהודי למלך המשיח הוא קשר מבחינת ה'[[יחידה]]' - הדרגה הפנימית והעמוקה שבנשמה, זהו קשר על-מודע שקיים אצל כל יהודי בכל מצב, בין גדול בין קטן, בין [[צדיק]] ובין שאינו.
הקשר בין כל יהודי למלך המשיח הוא קשר מבחינת ה'יחידה' - הדרגה
הפנימית והעמוקה שבנשמה, זהו קשר על-מודע שקיים אצל כל יהודי בכל
מצב, בין גדול בין קטן, בין [[צדיק]] ובין שאינו.
 
ומכך נגיע למסקנה:
 
"בכחו וביכלתו דכל אחד ואחד מישראל לפעול העניין ד"יחי המלך".
 
עניין נוסף: אצל מלך המשיח מדובר על יותר מאשר מלכות וחיים, כשהעם
מקבלים אותו עליהם הם מסייעים לו בדבר החשוב באמת, למלאת את
תפקידו לגאול את ישראל. וכפי שמופיע ב[[שיחה]] אחרת בהקשר לכך:
 
"הדבר היחיד שנשאר עכשיו ב[[עבודת השליחות]] הוא: לקבל פני משיח צדקנו בפועל
ממש, כדי שיוכל לקיים את שליחותו בפועל ולהוציא את כל ישראל מהגלות".
 
בנוסף לכל זאת, עבורנו מלך המשיח מבטא את שיא ה[[ביטול]] לה' יתברך,
ומלכותו היא שלימות מלכות ה' בעולם.
 
למסקנה: זרע דוד נבחר על ידי ה' למלוך על ישראל ואי אפשר לערער על
כך. אך כשאנו מסכימים ומבקשים את מינוי המלך המשיח אנו מעניקים לו
מעמד הלכתי של 'מלך', וגורמים לו התעלות אישית וגילוי כוחות פנימיים
להצלחה בפעולותיו להבאת הגאולה האמיתית והשלימה.


==ראו גם==
==ראו גם==
* [[מינוי הרבי כמלך המשיח]]


{{גאולה ומשיח}}
*[[מינוי הרבי כמלך המשיח]]
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:מלך המשיח]]
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
[[קטגוריה:התגלות מלך המשיח]]
[[קטגוריה:התגלות מלך המשיח]]
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)