עריכת הדף "
כבר היה לעולמים
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''כבר היה לעולמים''' הוא ביטוי [[תורה|תורני]], מתוך מאמרו של [[שלמה המלך]] ב[[קהלת]] על דברים שנראים כאילו "רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא", אבל האמת היא ש"כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים"{{הערה|[[קהלת]] א, י.}}. ב[[תורת החסידות]] משמש ביטוי זה גם כהגדרת מצב ה[[עולם]] בגאולה, כמצב שכבר היה בעת [[מתן תורה]] מצד [[גילוי אלקות לעתיד לבוא|גילוי האלקות]] בעולם. בדברים המסויימים עליהם נאמר ביטוי זה, שעניינו שכבר היה מעין מצב העולם ב[[גאולה]] בעבר - הרי זה רק "מעין זה". ולעתיד לבא יהיה חידוש שלא מצינו לעולם{{הערה|לקו"ש חל"ה ע' 206. - ואכן, עפ"ז יש לבאר בכל יעוד שנדמה שזה רק חזרה למה שכבר היה - מהו השלימות והחידוש שיהיה בזה בזמן הגאולה.}} ובאופן נצחי<ref>לדוגמא: [[ריפוי החולים בגאולה]] ו[[תחיית המתים]] ש"כבר היו לעולמים" בעת מתן תורה, יהיו לעתיד לבוא ב'''אופן נצחי'''.</ref>. == מקור הביטוי ביחס לגאולה == [[אדמו"ר הזקן]] כותב [[ספר התניא|בספר התניא]] [[ליקוטי אמרים - פרק ל"ו|פרק ל"ו]] שהגילוי [[אור אין סוף ברוך הוא|האלוקי]] שיהיה ב[[ימות המשיח]] איננו חידוש, כיון שכבר היה מעין ייעוד זה בשעת [[מתן תורה]]: {{ציטוט|תוכן="וגם כבר היה לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה כדכתיב "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" הראת ממש בראיה חושיית כדכתיב וכל העם רואים את הקולות רואים את הנשמע ופי' רז"ל מסתכלים למזרח ושומעין את הדבור יוצא אנכי כו'"|מקור=ליקוטי אמרים, פרק ל"ו}} הרבי מבאר כי הגילוי [[לעתיד לבוא]] של [[טל תחיה]] עניינו הוא גילוי [[אור הסובב]], אשר גילוי זה "כבר היה לעולמים" בעת [[מתן תורה]] (כשפרחה נשמתן של [[בני ישראל]] והקב"ה החייה אותם ב[[טל תחיה]]), ומאז נמשך גילוי זה בעולם ו[[תחיית המתים|כשיחיו המתים]] יתגלה בשלימות<ref>ראה המבואר בד"ה אתה הראת תשמ"ו אות ו, סה"מ מלוקט א עמוד תסא.</ref>. '''עיקר''' השימוש בביטוי זה הוא ביחס ל[[גילוי אלקות לעתיד לבוא|גילוי האלקות בגאולה,]] אך בתורתו של הרבי נמצא ביטוי זה גם בקשר ל[[יעודי הגאולה]]. == כבר היה לעולמים במצב העולם בכללות == מספר פעמים מאז בריאת העולם היה מצב העולם דומה למצב בזמן הגאולה, ומהם בעיקר נמנים [[תיבת נח|תיבת נח בזמן המבול]], [[יציאת מצרים]]<ref>כלשון הפסוק: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", ושני פירושים כללים בזה: א. הנפלאות לעתיד לבוא דומות לנפלאות ביציאת מצרים. ב. הנפלאות לעתיד לבוא הינם נפלאות אפילו בערך ליציאת מצרים. ראה מאמרי הרבי על ד"ה כימי צאתך מארץ מצרים ספר המאמרים מלוקט ב' ומלוקט ה'.</ref>[[יציאת מצרים|,]] [[מתן תורה]]<ref>הן מצד גילוי האלוקות בעולם והן מצד העולם עצמו - ציפור לא צווח ושור לא געה, וכן הד קולו של הקב"ה נכנס בבריאה.</ref>, [[שלמה המלך|ומלכות שלמה]]<ref>ובלשון החסידות: "קיימא סיהרא באשלמותא" - על דרך [[והיה אור הלבנה כאור החמה|"והיה אור הלבנה כאור החמה"]].</ref>. == כבר היה לעולמים בייעודי הגאולה == === [[מהירות הילודה]] === * בתחילת הבריאה אצל [[אדם הראשון]] וחווה, הלידה היתה תיכף ומיד. ו[[לעתיד לבוא]] יהיה זה באופן נעלה יותר{{הערה|סנהדרין לח, ב. ליל ט"ו בשבט תשד"מ התוועדויות ע' 916.}}. * כן היה לפני ה[[מבול]], שאשה ילדה באותו היום בו נתעברה{{הערה|מדרש רבה פרשת נח (התחלת פרשה ל"ו). "מילואים" לתהלים לה"צמח צדק" על פרק כ'.}}. === [[עתידין אילני סרק שיתנו פירות]] === * בתחילת הבריאה כל האילנות (אפילו אילני סרק) נתנו פירות<ref>בראשית רבה ספ"ה.</ref>. * בעת [[בריאת העולם]] היה צריך להיות גם גזע העץ ראוי לאכילה<ref>לקו"ש חכ"ז ע' 191, אות ח. וש"נ.</ref>. === [[מהירות הצמיחה]] === * ליד [[באר מרים|בארה של מרים]] צמחו אילנות עם פירות<ref>תוספתא סוכה ג; במדבר רבה א; שם יט; תנחומא ישן חוקת; רש"י תהלים עח, טז.</ref>. * צמיחת הפרחים, הציץ והשקדים במטה [[אהרן]]<ref>במדבר כז, כג.</ref>. * צמיחת עץ החרוב על יד מערת [[רבי שמעון בר יוחאי]]<ref>שבת לג, ב.</ref>. * צמיחת הקיקיון בנס ל[[יונה הנביא]]<ref>יונה פרק ד, פסוק ו.</ref>. === [[וארו עם ענני שמיא]] === * [[ענני הכבוד]] ב[[יציאת מצרים]]<ref>ראה התוועדויות תשמ"ב ח"ג ע' 1312.</ref>. * [[משה רבינו]] שלח שלוחים ל[[קלבריה]] על ענני הכבוד להביא משם [[אתרוג|אתרוגים]]<ref>ספר המנהגים עמוד 65 הערה 5.</ref>. * בעת שרצה רבי חנינה בן דוסא להעלות עימו [[עליה לרגל|לרגל]] אבן מיוחדת, נזדמנו לו חמישה סבלים שסייעו לו להעלותה בתנאי שיניח גם את אצבעו הקטנה, וברגע קט הגיע ליעדו<ref>ראה התוועדות אחש"פ תשמ"ג, התוועדויות סוף ע' 1318.</ref>. === [[וגר זאב עם כבש]] === * בתחילת הבריאה, לפני [[חטא עץ הדעת]]{{הערה|י"ב תמוז תשמ"א. לקו"ש חכ"ז ע' 191 [אות ח], וראה הע'.}}. * השלום בין החיות שהיו ב[[תיבת נח]] בזמן ה[[מבול]] ושינוי טבעם של החיות הטורפות{{הערה|התוועדויות תשמ"ג ע' 426.}}. * ב[[מתן תורה]] השפיע [[[[גילוי אלקות לעתיד לבוא|גילוי האלוקות]] בעולם על מצב בעלי החיים, כאשר "צפור לא צווח ושור לא געה"{{הערה|ראה התוועדות י"ג ניסן תשמ"ב, התוועדויות ח"ג ע' 1252.}}. === [[אומות העולם בזמן הגאולה]] === * בימי מלכות [[שלמה המלך]] היה מצב בדומה ל[[גאולה האמיתית והשלימה|גאולה]] מצד [[אומות העולם]] (ובלשון החסידות: "קיימא סיהרא באשלמותא" - על דרך [[והיה אור הלבנה כאור החמה|"והיה אור הלבנה כאור החמה").]] === [[תחיית המתים]] === * לאחר שפרחה נשמתן במעמד [[מתן תורה]], החזירה הקב"ה על ידי [[טל תורה]]<ref>ראה ד"ה אתה הראת, שבועות תשמ"ו, סה"מ מלוקט א.</ref>. * בן האישה הצרפית על ידי [[אליהו הנביא]]<ref>מלכים א פרק יז, פסוקים יז-כד.</ref>. * בן האישה מנשי בני הנביאים על ידי [[אלישע הנביא]]<ref>מלכים ב' פרק ד, פסוקים יח-לז.</ref>. * [[חזון העצמות היבשות]] על ידי [[יחזקאל הנביא]]<ref>בשייכותו להגאולה - ראה התוועדות אחש"פ תש"ל ס"ט. הוראה נפלאה מכך ראה התוועדויות תשמ"ו ח"ג ע' 200.</ref>. === [[ריפוי החולים בגאולה]] === * בעת ב[[מתן תורה]] נתרפאו כל החולים. ב[[גאולה]] יהיה ריפוי החולים באופן נצחי{{הערה|התוועדויות תשנ"ב ח"ב ע' 142. וש"נ.}}. * ריפוי [[משה רבינו]] מצרעתו{{הערה|שמות פרק ד, פסוקים ו-ז.}}. * ריפוי נעמן שר צבא מלך ארם מצרעתו על ידי [[אלישע הנביא]]{{הערה|מלכים ב' פרק ה, פסוק יד.}}. ועוד. == למאי נפקא מינה == מכיון שכבר היה לעולמים, זה כבר נמשך בגדרי העולם ("לעולמים") - זמן ומקום{{הערה|ד"ה אתה הראת תשמ"ו אות ו, סה"מ מלוקט א עמוד תסא.}}, וזה נותן הכח שיהיה בגאולה העתידה. ואין צריך אפילו לפעול דבר חדש, מכיון שכבר היה, ולכן נקל יותר שדבר זה יחזור ויהיה עוד הפעם, כלשון הגמרא{{הערה|סנהדרין צא, א. וברש"י שם.}} "דלא הוו - חיי, דהוי חיי - לא כ"ש?! (אותן שלא היו מעולם - נוצרין ונולדין וחיין, אותן שהיו כבר - לא כל שכן שחוזרין וחיין)"{{הערה|ש"פ שמיני תשמ"ו, התוועדויות ע' 804.}}. וגם כשיודעים שזה כבר היה, זה מחזק את האמונה, שכמו שכבר היה, כך גם יהיה{{הערה|לקו"ש חי"ח ע' 273.}}. == אנו רוצים גאולה שלימה == ועוד והוא העיקר שבני ישראל לא מסתפקים בכל הגילויים שכבר היו, כי אם רוצים בגילוי חדש שלא היה לעולמים{{הערה|התוועדויות תנש"א ח"א ע' 335.}}. {{גאולה ומשיח}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מטבעות לשון]] [[קטגוריה:גאולה ומשיח]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:גאולה ומשיח
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף