עריכת הדף "גיל הזקנה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:חברותא.jpg|250px|ממוזער|שמאל|זוג זקנים יהודים לומדים תורה ב[[חברותא]] (פינסק, תרפ"ד)]]
'''גיל הזקנה''' הוא טווח הגילאים מגיל 60 ומעלה, כינויים נרדפים העוסקים בטווחי גילאים ספציפיים יותר, הם הכינויים '''גיל גבורות''', '''שנות השיבה''', והכינוי לאדם בגילאים אלו הוא '''זקן''', '''ישיש{{הערה|כמו שכתוב 'בישישים חכמה', ודרשו על כך חכמינו שזהו [[נוטריקון]] 'בן שישים'.}} ''' או '''סבא'''.
'''גיל הזקנה''' הוא טווח הגילאים מגיל 60 ומעלה, כינויים נרדפים העוסקים בטווחי גילאים ספציפיים יותר, הם הכינויים '''גיל גבורות''', '''שנות השיבה''', והכינוי לאדם בגילאים אלו הוא '''זקן''', '''ישיש{{הערה|כמו שכתוב 'בישישים חכמה', ודרשו על כך חכמינו שזהו [[נוטריקון]] 'בן שישים'.}} ''' או '''סבא'''.


שורה 14: שורה 13:
*בן שמונים לגבורות - כמו שכתוב "ואם בגבורות שמונים שנה"{{הערה|תהלים צ.}}.
*בן שמונים לגבורות - כמו שכתוב "ואם בגבורות שמונים שנה"{{הערה|תהלים צ.}}.


על פי הגמרא ב[[מסכת מועד קטן]] מבארים המפרשים{{הערה|ראו מדרש שמואל, ועוד.}} שאדם שצריך להיענש בכרת נפטר קודם גיל 60, ולמדים זאת מדור המדבר, שדור יוצאי המדבר שהתחייבו מיתה היו בני עשרים ומעלה כשיצאו, ומתו כשהגיעו לגיל 60 (בכל שנה מתו אלו שהגיעו לגיל 60, ולכן הוצרכו להישאר במדבר 40 שנה 'עד תום כל הדור'), ומי שזוכה להינצל מדין שמים ולהמשיך לחיות אף לאחר מכן, נחשב לזקן.
על פי הגמרא במסכת [[מועד קטן]] מבארים המפרשים{{הערה|ראו מדרש שמואל, ועוד.}} שאדם שצריך להיענש בכרת נפטר קודם גיל 60, ולמדים זאת מדור המדבר, שדור יוצאי המדבר שהתחייבו מיתה היו בני עשרים ומעלה כשיצאו, ומתו כשהגיעו לגיל 60 (בכל שנה מתו אלו שהגיעו לגיל 60, ולכן הוצרכו להישאר במדבר 40 שנה 'עד תום כל הדור'), ומי שזוכה להינצל מדין שמים ולהמשיך לחיות אף לאחר מכן, נחשב לזקן.


חז"ל מספרים כי עד [[אברהם אבינו]] לא היתה זקנה בעולם, ודורשים את הפסוקים{{הערה|תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף פ"ז, עמוד א' ומסכת סנהדרין, דף ק"ז, עמוד ב'.}} "ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק"{{הערה|בראשית פרק כה, תחילת פרשת תולדות.}} אשר מכיון שהיו דומים עד כדי כך, אברהם אבינו ביקש את הזקנה על מנת שיבדילו בינו לבין יצחק{{הערה|אף שמדובר על הזקנה של '''אברהם''', ניתן למצוא את הקשר לגיל 60, כיון שפרשה זו מדברת על הזמן שבו יצחק אבינו היה בן שישים, "ויצחק בן שישים שנה בלדת אותם".}}.
חז"ל מספרים כי עד [[אברהם אבינו]] לא היתה זקנה בעולם, ודורשים את הפסוקים{{הערה|תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף פ"ז, עמוד א' ומסכת סנהדרין, דף ק"ז, עמוד ב'.}} "ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק"{{הערה|בראשית פרק כה, תחילת פרשת תולדות.}} אשר מכיון שהיו דומים עד כדי כך, אברהם אבינו ביקש את הזקנה על מנת שיבדילו בינו לבין יצחק{{הערה|אף שמדובר על הזקנה של '''אברהם''', ניתן למצוא את הקשר לגיל 60, כיון שפרשה זו מדברת על הזמן שבו יצחק אבינו היה בן שישים, "ויצחק בן שישים שנה בלדת אותם".}}.
שורה 36: שורה 35:


===עיסוק בשנות הפנסיה===
===עיסוק בשנות הפנסיה===
[[קובץ:לוגו תפארת זקנים.jpg|ממוזער|הלוגו של כולל תפארת זקנים ב-770]]
{{ערך מורחב|כולל תפארת זקנים}}
{{ערך מורחב|כולל תפארת זקנים}}
הרבי הביע את אי שביעות רצונו מכך שילדים שולחים את הוריהם לבית אבות, דבר המשדר להם כביכול הם נטל ומשא עליהם, וכאילו אין בהם יותר צורך{{הערה|התוועדות א' אלול תש"מ. מופיע בקישורים חיצוניים לערך זה.}}.
הרבי הביע את אי שביעות רצונו מכך שילדים שולחים את הוריהם לבית אבות, דבר המשדר להם כביכול הם נטל ומשא עליהם, וכאילו אין בהם יותר צורך{{הערה|התוועדות א' אלול תש"מ. מופיע בקישורים חיצוניים לערך זה.}}.
שורה 43: שורה 41:


===זקני החסידים===
===זקני החסידים===
[[קובץ:חבד.jpg|ממוזער|איור המתאר את [[זקני החסידים]] מהדור האחרון לצד [[נשיאי חב"ד]] בחזית הכניסה ל-[[770]]]]
{{ערך מורחב|ערך=[[זקני החסידים]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[זקני החסידים]]}}
זקני חסידי ליובאוויטש נקראים בתואר '''זקני החסידים''' או '''זקני אנ"ש''', והם משמשים כמודל עבור החסידים הצעירים למימוש דרכי החסידות והדרכותיה, ומטפחים במרץ את האחדות, האהבה והאחווה בין חסידים.
זקני חסידי ליובאוויטש נקראים בתואר '''זקני החסידים''' או '''זקני אנ"ש''', והם משמשים כמודל עבור החסידים הצעירים למימוש דרכי החסידות והדרכותיה, ומטפחים במרץ את האחדות, האהבה והאחווה בין חסידים.
שורה 52: שורה 49:


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
בתורת הקבלה מבואר החילוק בין התואר 'זקנה' ו'שיבה', שזקנה הוא כנגד ה[[י"ג תקוני דיקנא]] של [[זעיר אנפין]], ואילו שיבה הוא כנגד י"ג תיקוני דיקנא ד[[אריך אנפין]], ולכן כתוב במדרש שב[[מתן תורה]] הקב"ה נגלה לבני ישראל בצורת 'זקן', כיון שמה שנמשך במתן תורה הוא על דרך המשכת והתגלות ההארה ב[[זעיר אנפין]], כלומר רק מה ששייך ונצרך למידות, שזו השפעה מצומצמת בבחינת קטנות.
בתורת הקבלה מבואר החילוק בין התואר 'זקנה' ו'שיבה', שזקנה הוא כנגד ה[[י"ג תקוני דיקנא]] של [[זעיר אנפין]], ואילו שיבה הוא כנגד י"ג תיקוני דיקנא ד[[אריך אנפין]], ולכן כתוב במדרש שב[[מתן תורה]] הקב"ה נגלה לבני ישראל בצורת 'זקן', כיון שמה שנמשך במתן תורה הוא על דרך המשכת והתגלות ההארה ב[[זעיר אנפים]], כלומר רק מה ששייך ונצרך למידות, שזו השפעה מצומצמת בבחינת קטנות.


לעומת זאת שיבה, הוא בחינת [[מוחא סתימאה]] ולכן 'ישיש' הוא ב[[גימטריא]] [[כתר]], וזהו הרמז גם במה שכתוב 'קנה חכמה קנה בינה', שפעמיים תיבת 'קנה' עולה בגימטריא 'יש', שהוא החצי התחתון של הכתר, ובחינת 'ישיש' מורה שהאדם מתעלה גם לחציו העליון של הכתר, מוחא סתימאה, וזוהי גם הגימטריא של "'''יקר''' על '''יקר'''"{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58825&st=&pgnum=253 ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק אות ז' עמוד רמז.}}.
לעומת זאת שיבה, הוא בחינת [[מוחא סתימאה]] ולכן 'ישיש' הוא בגימטריא [[כתר]], וזהו הרמז גם במה שכתוב 'קנה חכמה קנה בינה', שפעמיים תיבת 'קנה' עולה בגימטריא 'יש', שהוא החצי התחתון של הכתר, ובחינת 'ישיש' מורה שהאדם מתעלה גם לחציו העליון של הכתר, מוחא סתימאה, וזוהי גם הגימטריא של "'''יקר''' על '''יקר'''"{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58825&st=&pgnum=253 ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק אות ז' עמוד רמז.}}.


חז"ל מבארים שהפסוק 'נער הייתי גם זקנתי' לא נאמר על ידי דוד המלך שלא זכה לזקנה{{הערה|יבמות טז, ב. ורש"י על הפסוק (תהלים לז, כה). ולהעיר שאף שבספר מלכים (מלכים א', א, א) נאמר "והמלך דוד '''זקן'''", וכן דוד התפלל כשכבר היה זקן "אל תשליכני '''לעת זקנה'''" (תהלים עא, ט), הלשון של חז"ל בגמרא היא "מי קשיש כולי האי", כלומר שאכן התחיל את שנות הזקנה, אך לא מתאים שיאמר 'נער הייתי גם זקנתי' שמדבר על שנות הזקנה בלשון עבר כזקן מופלג.}}, אלא 'שרו של עולם אמרו', שהוא [[מט"ט]] שהוא בחינת [[ספירת המלכות]]{{הערה|אין זה הביאור הרגיל במהותו של מט"ט שיש בו גם בחינה גבוהה יותר.}}, כיון שאצל הקב"ה עצמו לא שייך בכלל בחינה של זקנה ושיבה, שהרי הוא נצחי ולמעלה מהזמן, ורק במידת המלכות, שהיא שורש ה[[זמן]]{{הערה|ה' מלך (הווה) ה' מלך (עבר) ה' ימלוך (עתיד).}} שייך לומר לשונות של זקנה ושיבה{{הערה|אור התורה תהלים עמוד קמ-קמב.}}.
חז"ל מבארים שהפסוק 'נער הייתי גם זקנתי' לא נאמר על ידי דוד המלך שלא זכה לזקנה, אלא 'שרו של עולם אמרו', שהוא [[מט"ט]] שהוא בחינת [[ספירת המלכות]], כיון שאצל הקב"ה עצמו לא שייך בכלל בחינה של זקנה ושיבה, שהרי הוא נצחי ולמעלה מהזמן, ורק במידת המלכות, שהיא שורש ה[[זמן]]{{הערה|ה' מלך (הווה) ה' מלך (עבר) ה' ימלוך (עתיד).}} שייך לומר לשונות של זקנה ושיבה{{הערה|אור התורה תהלים עמוד קמ-קמב.}}.


===סבא דעתו סתומה===
===סבא דעתו סתומה===
שורה 81: שורה 78:
*'''[https://www.neshei.com/sections/%D7%9E%D7%92%D7%96%D7%99%D7%9F/169308/ שמחת זקנתי]''' {{נשי}}
*'''[https://www.neshei.com/sections/%D7%9E%D7%92%D7%96%D7%99%D7%9F/169308/ שמחת זקנתי]''' {{נשי}}
*'''[https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/594622/jewish/-.htm אלטע זאכן, אלטע זאכן...]''' {{בית חבד}}
*'''[https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/594622/jewish/-.htm אלטע זאכן, אלטע זאכן...]''' {{בית חבד}}
*'''[https://www.hebrewbooks.org/36224 אריכת ימים]''', ספר באידיש העוסק באריכות ימים ושנים טובות
 
{{מעגל החיים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מעגל החיים]]
[[קטגוריה:מעגל החיים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)