עריכת הדף "גבינת ישראל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 13: שורה 13:


רבינו תם אומר{{הערה|תוס' ד"ה חדא.}}, שמכיוון שהלכה כר' יהושע בן לוי, ומכיוון שכיום אנו לא חוששים לגילוי (כיוון שלא מצויים נחשים בינינו), הגזירה בטלה. אבל הרמב"ן{{הערה|בחידושיו על אתר.}} השיג עליו, ואמר: שאף שהטעם בטל, אך מכיוון שזה נאסר ב"מניין", אי אפשר להתיר בלא "מניין". והטור לא הביא את טעמו של ריב"ל, משום שלא חוששים לגילוי{{הערה|בית יוסף סימן קטב(א).}}.
רבינו תם אומר{{הערה|תוס' ד"ה חדא.}}, שמכיוון שהלכה כר' יהושע בן לוי, ומכיוון שכיום אנו לא חוששים לגילוי (כיוון שלא מצויים נחשים בינינו), הגזירה בטלה. אבל הרמב"ן{{הערה|בחידושיו על אתר.}} השיג עליו, ואמר: שאף שהטעם בטל, אך מכיוון שזה נאסר ב"מניין", אי אפשר להתיר בלא "מניין". והטור לא הביא את טעמו של ריב"ל, משום שלא חוששים לגילוי{{הערה|בית יוסף סימן קטב(א).}}.
תוספות הביאו שם: שגם אם העמידו את הגבינה בפרחים ועשבים וכיוצא בזה – זה מותר, ואין מה לחשוש. אבל הרמב"ם פסק בשם הגאונים שהגזירה היא על כל סוגי הגבינות{{הערה|הל' מאכלות אסורות ג, יד־טו.}}.
תוספות הביאו שם: שגם אם העמידו את הגבינה בפרחים ועשבים וכיו"ב – זה מותר, ואין מה לחשוש. אבל הרמב"ם פסק בשם הגאונים שהגזירה היא על כל סוגי הגבינות{{הערה|הל' מאכלות אסורות ג, יד־טו.}}.


כן, האיסור של הקיבה איננו משום נתינת טעם, שהרי שומן החזיר וכיוצא בזה אינם נותנים טעם; אלא משום ש"הכל הולך אחר המעמיד", והוא העיקר. דבר זה נוגע גם לגבי האיסור של העמדה בקיבה, שאינו אסור משום "בשר בחלב" (מכיוון שזה צונן בצונן), אלא מכיוון שאם זוהי קיבת נבילה – ה"מעמיד" של הגבינה הוא נבילה{{הערה|ר"ן יג, ב בדפי הרי"ף. ובשלטי גיבורים שם א.}}.
כן, האיסור של הקיבה איננו משום נתינת טעם, שהרי שומן החזיר וכיו"ב אינם נותנים טעם; אלא משום ש"הכל הולך אחר המעמיד", והוא העיקר. דבר זה נוגע גם לגבי האיסור של העמדה בקיבה, שאינו אסור משום "בשר בחלב" (מכיוון שזה צונן בצונן), אלא מכיוון שאם זוהי קיבת נבילה – ה"מעמיד" של הגבינה הוא נבילה{{הערה|ר"ן יג, ב בדפי הרי"ף. ובשלטי גיבורים שם א.}}.


==גדריו==
==גדריו==
שורה 40: שורה 40:
*[[חמאת ישראל]]
*[[חמאת ישראל]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
{{הלכה}}
{{הלכה}}
[[קטגוריה:כשרות]]
[[קטגוריה:אכילה ושתיה]]
[[קטגוריה:יורה דעה]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)