עריכת הדף "גבינת ישראל"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
רבינו תם אומר{{הערה|תוס' ד"ה חדא.}}, שמכיוון שהלכה כר' יהושע בן לוי, ומכיוון שכיום אנו לא חוששים לגילוי (כיוון שלא מצויים נחשים בינינו), הגזירה בטלה. אבל הרמב"ן{{הערה|בחידושיו על אתר.}} השיג עליו, ואמר: שאף שהטעם בטל, אך מכיוון שזה נאסר ב"מניין", אי אפשר להתיר בלא "מניין". והטור לא הביא את טעמו של ריב"ל, משום שלא חוששים לגילוי{{הערה|בית יוסף סימן קטב(א).}}. | רבינו תם אומר{{הערה|תוס' ד"ה חדא.}}, שמכיוון שהלכה כר' יהושע בן לוי, ומכיוון שכיום אנו לא חוששים לגילוי (כיוון שלא מצויים נחשים בינינו), הגזירה בטלה. אבל הרמב"ן{{הערה|בחידושיו על אתר.}} השיג עליו, ואמר: שאף שהטעם בטל, אך מכיוון שזה נאסר ב"מניין", אי אפשר להתיר בלא "מניין". והטור לא הביא את טעמו של ריב"ל, משום שלא חוששים לגילוי{{הערה|בית יוסף סימן קטב(א).}}. | ||
תוספות הביאו שם: שגם אם העמידו את הגבינה בפרחים ועשבים | תוספות הביאו שם: שגם אם העמידו את הגבינה בפרחים ועשבים וכיו"ב – זה מותר, ואין מה לחשוש. אבל הרמב"ם פסק בשם הגאונים שהגזירה היא על כל סוגי הגבינות{{הערה|הל' מאכלות אסורות ג, יד־טו.}}. | ||
כן, האיסור של הקיבה איננו משום נתינת טעם, שהרי שומן החזיר | כן, האיסור של הקיבה איננו משום נתינת טעם, שהרי שומן החזיר וכיו"ב אינם נותנים טעם; אלא משום ש"הכל הולך אחר המעמיד", והוא העיקר. דבר זה נוגע גם לגבי האיסור של העמדה בקיבה, שאינו אסור משום "בשר בחלב" (מכיוון שזה צונן בצונן), אלא מכיוון שאם זוהי קיבת נבילה – ה"מעמיד" של הגבינה הוא נבילה{{הערה|ר"ן יג, ב בדפי הרי"ף. ובשלטי גיבורים שם א.}}. | ||
==גדריו== | ==גדריו== |