לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
בכור
"
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
ה'''בכור''' הוא בעל קדושה מיוחדת, ובפשטות הוא מי שהוא ה"פטר רחם" שנולד ראשון לאם מבין האחים, הוא נחשב לבכור. == עבודה בבכורות == הקדושה שבבכורה נובעת מהמעלה הרוחנית שניתנת לו. וקדושה זו תלויה באם, שהבכור הוא "פטר רחם" שנולד ראשון לאם, ולא כמו כהונה, ולוייה למשל, שתלוי באב. עד הקמת המשכן, העבודה במקדש הייתה בידי הבכורות{{הערה|זבחים קטו,ב.}}, והם היו אחראים על הקרבנות והעבודה. עם זאת, לאחר חטא העגל, העבודה הועברה ללויים, ובכך שונה סדר הקדושה והעבודה. הבכורה היא לא רק עניין של ייחוס משפחתי, אלא גם מעלה רוחנית, שקשורה לכלל בריאת העולם. על פי הסוד, ה[[שמש]] וה[[ירח]], המייצגים את ה[[זכר]] וה[[נקבה]] ([[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]]), היו בשווה בתחילת בריאת העולם - שני מאורות הגדולים. אך בעקבות [[חטא עץ הדעת]], ירד המצב של ה[[מלכות]], שהיא [[נוקבא]], וכתוצאה מכך הייחוס לבכורה השתנה, והוא הפך להיות תלוי דווקא באב ולא באם. שינוי זה חזר על עצמו אחרי חטא העגל, שבו חזרה זוהמתם של הבכורות. [[לעתיד לבוא]], עם תיקון העולם והבאתו לתכליתו, ישוב המצב לקדמותו, ואז יהיה "אשת חיל תהיה עטרת בעלה", והעבודה והקדושה יחזרו אל הבכורות, והכהונה תחזור להיות שייכת להם. == פי שניים == לעניין דין הבכור, יש לו זכות לקבל ב[[ירושה]] פי שניים משאר האחים. מבואר בחסידות שצדיקים גדולים, מייצגים את ספירות [[חכמה]] ו[[בינה]] ([[או"א]]), ועל כן הם מקבלים "חצי מה[[כתר]]". כאמור בחז"ל, ה' עתיד להנחיל לכל צדיק [[ש"י עולמות]], שהם חצי מ"כתר" (ב' פעמים ש"י ב[[גמטריא]] [[תר"ך]] - [[כתר]]). הבכור, מסמל את בה[[בעלי תשובה]], ונחשבת הבכורה לאחת המעלות הגדולות כי במקום שבעלי תשובה עומדים אפילו צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד. ולכן להם יש את המעלה של "כפל", שהיא תוצאה של תיקונם. תכונה זו של בעלי תשובה היא שגורמת לכך שהקב"ה אומר "אנוכי אנוכי, הוא מוחה פשעיך", ומכאן נובעת ההבנה כי בעלי תשובה זוכים לכפל קדושה. == בכורה, כהונה ומלכות == בעצם, [[ראובן]], שהיה הבכור של [[יעקב אבינו]], היה אמור לקבל את הכהונה, את הבכורה, ואת המלכות. הכהונה והבכורה היו אמורות להיות שייכות לו, שכן הוא היה הבכור, ועם זאת, בפועל, תפקיד הכהונה עבר ל[[שבט לוי]], ותפקיד המלכות עבר ל[[שבט יהודה]]. וזכות הבכורה לקבל "פי שניים" הייתה אמורה להיות בידו, אך עברה ל[[שבט יוסף]], שנחלק לשני חצאים, [[אפרים]] ו[[מנשה]], ולכן זכה בשני חלקים ב[[ארץ ישראל]]. בתורת החסידות, הבכורה, הכהונה והמלכות מקבילות ל[[כתר]] [[חכמה]] ו[[מלכות]], או ל[[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]]. == קדושת הבכור - באדם ובבהמה == {{הפניה לערך מורחב|ערך=[[קידוש בכורות]]}} מעלה המיוחדת שבקדושת הבכור היא נמצאת הן בבני אדם והן ב[[בהמה|בהמות]], שכן נאמר ב[[תורה]] "פטר כל רחם באדם ובבהמה לי הוא", ויש בכך חיוב של הקדושה המופיעה במצוות הקשורות לבכורה. החיוב של פדיון הבכור בבני אדם ובבהמות הוא חלק מקיום מצוות שנמסרו לנו על ידי ה' בתורה, ובכך מתקיימת הקדושה של הבכור, הן מבחינת אדם והן מבחינת בהמה. בתורת החסידות, יש הבחנה בין "זרע אדם" ל"זרע בהמה". '''זרע אדם''' מתייחס לנשמות גבוהות יותר, אלה שיש להם דעת באלוקות והם מסוגלים להתחבר ולהתמזג עם הרוחניות של העולם העליון. נשמות אלו נקראות "זרע אדם", כי יש להן את היכולת להבין ולהשיג את האור האלוקי בדרכים של חכמה ובינה. מנגד, יש '''נשמות בהמה''', שהן נשמות נמוכות יותר, שאין להן את היכולת להבין את עומק האלקות או להתחבר אליה בדרך ישירה. הן אינן נושאות את הדעת האלוקית ברמה הגבוהה, ולכן הן נקראות "זרע בהמה". הכוונה הסופית לכל נשמה, הן מזרע אדם והן מזרע בהמה, היא להתחבר ל"אור אין סוף", לעצמותו יתברך מעבר לכל הגבלות ותפיסות. שזהו הפירוש הפנימי ב"פטר כל רחק באדם ובבהמה '''לי''' הוא", כי כל מקום בתורה שנאמר "לי" אינו זז משם, והכוונה היא לקב"ה בעצמותו. ובעבודה הרוחנית שנדרשת כדי להשיג את ההתקרבות לאור אין סוף היא עבודה שכוללת שני צדדים: '''עבודה מלמעלה למטה''' - הכוונה לעבודה של גילוי אור אלוקי שמגיע ממהות עליונה ומשפיע על העולם הזה. '''עבודה מלמטה למעלה''' - הכוונה לעבודה רוחנית של האדם, שבה הוא מתאמץ ומתעלה באופן אישי, ומתחבר עם הכוחות האלוקיים מתוך מאמצים אישיים ומעשים טובים. השילוב של שני סוגי העבודה הללו, מביא את האדם למדרגה של תשובה אמיתית, שהיא הגורמת להתעלות רוחנית ולהשגת חיבור ישיר ומוחלט עם האור האלוקי{{הערה|[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58823&pgnum=309 ספר הליקוטים להצמח צדק ערך בכור].}}. == ראו גם == * [[פדיון הבן]] * [[מסכת בכורות]] * [[מצוות ביכורים]] == מקורות לעיון == * [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58823&pgnum=309 ספר הליקוטים להצמח צדק ערך בכור]{{היברו בוקס}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים במבט החסידות]] [[קטגוריה:מצוות]] [[קטגוריה:לעתיד לבוא]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הב
(
עריכה
)
תבנית:היברו בוקס
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)