עריכת הדף "אשרי תבחר תשט"ז"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''אשרי תבחר תשט"ז''' הוא כינוי של מאמר מאת [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב", ונהוג לאומרו בברית מילה. המאמר נאמר במקורו לרב [[אפרים אליעזר ילס]] ב"{{מונחון|"ליל הברית|המכונה וואכנאכט}} של נכדו ב[[יחידות]] בחדרו של הרבי בחודש חשוון תשט"ז.
'''אשרי תבחר תשט"ז''' הוא [[דיבור המתחיל]] של [[מאמר]] מאת [[הרבי]] הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי ה[[מוהל]]), ונהוג לחזור על מאמר זה ב[[ברית מילה]].  


==אמירת המאמר והדפסתו==
לאחר היחידות רשם הרב יאלעס חזרה על המאמר, ובהמשך נערך ונדפס המאמר בספר המאמרים תשט"ז (בהוצאת '[[ועד כתבי קודש]]').
המאמר נאמר במקורו לרב [[אפרים אליעזר ילס]] בליל ה[[ברית]] של נכדו ב[[יחידות]] פרטית בחדרו של הרבי בחודש [[חשוון]] [[תשט"ז]].


לאחר ה[[יחידות]] כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר ב[[ספר המאמרים]] [[תשט"ז]] (בהוצאת '[[ועד כתבי קודש]]').
לקראת [[ח"י ניסן]] תשנ"א בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של [[הרבי]] נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה'.


לקראת [[ח"י ניסן]] [[תנש"א]] בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של [[הרבי]] נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י [[ניסן]] [[תנש"א]] לאחר מכן ונדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה'.
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
 
==תוכן המאמר==
{{לשכתב|פסקה=כן}}
המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנהוג שהמוהל אומר אותו במהלך ה[[ברית]], הרבי מבאר את הקשר של הפסוק לברית ומסביר שהפסוק מונה ד' ענינים: שני חצרות (חצריך לשון רבים) - חצר שאינה מקורה וחצר מקורה, ביתך והיכל, ומסביר שד' דרגות אלו נמצאים גם באדם ובעולמות, באדם הם בירור [[נפש הבהמית]], ששמירתה הוא ע"י חצר שאינה מקורה, ו[[נפש השכלית]] שדומה לעוף, צריכה שמירה גדולה יותר שמרומזת בחצר מקורה.
 
וזהו גם ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית, "ביתך והיכלך" זהו ב' מדרגות בביטול ב[[נפש האלוקית]] הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית, והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות, וכן בעולמות: עולמות [[עשיה]] ו[[יצירה]] הם מציאות, ועולם ה[[בריאה]] הוא אפשרות המציאות ועולם ה[[אצילות]] הוא בביטול לאלוקות ברמה שאין שום אפשרות למציאות אחרת, והסיבה לחילוק בין העולמות נובעת מהדרגות ברמות הביטול שלהם,  שבעולמות [[עשיה]] ו[[יצירה]] הביטול הוא [[ביטול היש]], ובעולמות [[בריאה]] ו[[אצילות]] הביטול הוא [[ביטול במציאות]], ולכן נהוג לומר את הפסוק הזה לפני הברית, מכיוון שברית מילה היא המשכה שלמעלה מהשתלשלות, ובשביל המשכה זו צריך את שלימות השתלשלות (כמו שמתבטאת בפסוק "אשרי תבחר ותקרב)".
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/24 המאמר בגרסת טקסט]''' באתר [[ספריית ליובאוויטש]]
* [מפגש עם הנכד שלכבודו נאמר המאמר http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96635] קישור לא עובד
*הרב [[אסף חנוך פרומר]], [[מדיה:אשרי תבחר תשט''ז - מאמר מבואר.pdf|המאמר]] עם ביאור [[מאמר מבואר]] בהוצאת [[את"ה העולמי]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)