לדלג לתוכן
תפריט ראשי
תפריט ראשי
העברה לסרגל הצד
הסתרה
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
חב"דפדיה
חיפוש
חיפוש
מראה
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
כלים אישיים
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
דפים לעורכים שלא נכנסו לחשבון
מידע נוסף
תרומות
שיחה
עריכת הדף "
עזוב תעזוב עמו
" (פסקה)
ערך
שיחה
עברית
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כלים
כלים
העברה לסרגל הצד
הסתרה
פעולות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
כללי
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף
מראה
העברה לסרגל הצד
הסתרה
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==בחסידות== [[הבעל שם טוב]], מייסד תנועת החסידות, נותן פרשנות רוחנית לעקרונות התורה, תוך שמירה על גישה פנימית ועמוקה ליחס שבין הגוף והנשמה. בפרשת "כי תראה חמור" מתוך ספר שמות, הוא רואה מסר שמעמיק את הקשר שבין התורה לחיים הרוחניים של האדם. הפסוק "כי תראה חמור שנאך רובץ תחת משאו" מתאר מצב שבו החמור של חברך נופל תחת המשא, ובעל החמור מתבקש לעזור לו. הבעל שם טוב, בדרכו החסידית, מפרש את המילים הללו בדרך של עבודה פנימית ומוסרית. הוא מתחיל בפרשנות על המילה "חמור", שהיא סמל לחומר, לגוף. החומריות של האדם, שהוא הגוף הפיזי, "רובץ תחת משאו". המשא הזה הוא תכלית חייו של האדם – להילחם ולהתמודד עם ההתפתחות הרוחנית והחומרית. הגוף, מייצג את החלק הקשה והעיקש שבנו, לא תמיד נענה לדרישות הרוחניות של הנשמה. לכן, כשבעל הנשמה מבקש להתעלות, הגוף, שמסמל את החומריות, נשאר כבוי תחת המשא הזה. החומר משאציל את הנשמה, ומייצג את ההתנגדות לעבודה הרוחנית. לאחר מכן, מתייחס הבעל שם טוב לדרך שבה נדרש האדם להתמודד עם החומר: "וחדלת מעזוב לו". הכוונה כאן היא שיכולה להיות נטייה לנסות להימנע או להימלט מהגוף – לשבור אותו ולהתנתק מהחומריות על ידי סיגופים ומאמצים קשים. אולם, הבעל שם טוב מבהיר שאין זו הדרך הנכונה: "עזוב תעזוב עמו". הדרך הנכונה היא לא להימנע מהגוף ולא לנסות לברוח ממנו, אלא לעזור לו להתעלות – "לברר את הגוף ולזככו". הדרך היא לשתף פעולה עם הגוף, לא לשבור אותו, אלא לעזור לו להתפשט ולהתפתח דרך התורה והמצוות. כשם שיש "משא" שעליו הגוף נושא, כך הגוף יכול לשאת גם את עול התורה, ובכך להתקדש ולהתעלות. יש כאן מסר עמוק של חיבור בין הגוף לנשמה, שלא מתוך דיכוי, אלא מתוך התפתחות ושיתוף פעולה עם כוח התורה והמצוות. במובן זה, הבעל שם טוב מחדד את הרעיון שלא צריך לשבור את החומר, אלא להשתמש בו בצורה חיובית – לברר אותו ולזככו כך שיתמוך בעבודת השם{{הערה|[[היום יום]] כ"ח שבט.}}. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מצוות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת:
קטגוריה:חב"דפדיה: עריכה - כל הערכים