עריכת הדף "
באר
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==בתורת החסידות== === החילוק בין מעין לבאר === ===== אתערותא דלתתא, אתערותא דלעילא ===== למעשה, מסביר אדמו"ר הצמח צדק{{הערה|1=[[אור התורה]] [[חומש במדבר]] כרך ג, [[פרשת חקת]] [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb3/1/30/879&search=מעין+בידי+שמים מאמר מהו נהר ומעיין ובאר] תתעט}}, קיים חילוק גדול בין מעיין לבאר מים. בעוד שמעיין משקה את סביבותיו ואת השותים ממנו מאליו, שכן מימיו זורמים בשטף ובהתמדה, הרי שבאר אינו משקה אלא רק לאחר מעשה מצד האדם, ששואב ממנו. דבר זה מסמל את החילוק בין [[אתערותא דלעילא]] ל[[אתערותא דלתתא]], מעיין מרמז אתערותא דלעילא, התעוררות הבאה מלמעלה לאדם ללא שיעשה מעשה מיוחד מצידו, ואילו באר מרמז על אתערותא דלתתא, התעוררות שבאה מצד האדם, ורק אז מקבל את ההשפעה מלמעלה. מהותו של מעיין הוא, {{ציטוטון|מעין בידי שמים ואין בו תפיסת אדם}}, מעיין מים שנוצר על ידי שמים, ולא נוצר על ידי אדם כלל. מקור המים הוא טבעי ונוצר בידי שמים, ואף המים באו למקום המעיין ממקורו ללא סיוע אדם, בשונה ממקווה, שמקומו נוצר על ידי אדם. אף מעיין שמעורבים בו מעשי ידי אדם ואפילו באופן חלקי, כמו למשל מעיין שהרחיבו את מקומו על ידי חפירת בריכות, אסור לטבול בו (במקומות המורחבים) לפי שיטת כמה מהראשונים{{הערה|הוא פסול לפי שיטת הר"ש מקוואות פרק א' משנה ז'}}, וגם לפי ראשונים אחרים שסבורים שמקווה כזה כשר, קיימת עדיפות למקומות שנוצרו על ידי שמים באופן טבעי, שגם אם באו בו רוב מי גשמים לא נתבטל ממנו מי מעיין, בשונה מהמקומות שבו המעיין הורחב מעבר למקומו הטבעי, שאם רובו מי גשמים, הוא פסול{{הערה|שיטת הר"ן במסכת נדרים ל"ד ע"ב}}. אך, למרות זאת, מסביר הצמח צדק, נחשב גם באר כמעיין שנוצר בידי שמים, ולמרות שהוא נחפר בידי אדם. שכן, פעולת האדם ביצירת הבאר היא רק '''לסלק''' את שכבת האדמה המסתירה ומכסה את המים, אך המים עצמם, ואף מקומם, טבעים הם - "מים חיים", ואין יד אדם מעורבת בהם. כך גם, אתערותא דלתתא, פועלת רק לבטל את הרצון הטבעי המסתיר ומונע מה"אתערותא דלעילא" לבוא, וכאשר האדם אך מסלק את המניעות מצידו, פנויה הדרך להשפעת האתערותא דלעילא. === "מעין גנים" ו"באר מים חיים" === ===== שורש כנסת ישראל כ"מעין גנים" ===== כנסת ישראל, המייצגת את כלל נשמות ישראל, נקראת "מעין גנים" משום שורש הנשמות, עלו במחשבה אלוקית. ונשמות ישראל קודם ירידתן לגוף הם "מעין גנים" שמשקים את ה"גנים" – [[גן עדן]]. ===== בירידת הנשמה לגוף כ"באר מים חיים" ===== הנשמות יורדות לעולם הגשמי ונכנסות בגופים כדי לקיים מצוות מעשיות. על ידי קיום המצוות, הנשמות ממשיכות תוספת אור רוחני לגן עדן העליון, שמקבל אור אלוקי אינסופי. וזהו "ויניחהו בגן עדן לעבדה" – "זו רמ"ח מצוות עשה". "באר מים חיים" נחשבת לנעלית יותר מ"מעין גנים", בעוד שהבאר הוא מחובר וקרוב למקור מים חיים שנמצא בעמקי האדמה, שממנו יוצאים ומתמלאים מים של הבאר. שלא כמו המעיין שהיא כבר התפשטות של המעיין. כך על ידי האתערותא דלתתא של מעשה המצוות ממשיך ממקור המעיין, שיותר נעלית מ"מעיין גנים" ( - הנשמה קודם ירידתה למטה). על ידי המצוות הגשמיים (כמו ציצית, תפילין, או כל מצווה אחרת). המעשים הללו הם דרך לרדת למטה כדי להוציא את האור העליון לעולם, והם נחשבים כבאר מים חיים. ולכן הפסוק בשיר השירים קודם כל הוא משבח את כנסת ישראל מצד שורשה ב[[תיקון]], שהוא בחינת [[אור ישר]], שאז נקראת "מעין גנים". ואחר כך משבח אותה בבירורים של [[תוהו]], שזהו על ידי הבירורים של הנפש הבהמית שאז הוא מחזיר את הנשמה האלוקית ומחייחדה בהקדוש ברוך הוא – "אליך ה' נפשי אשא", שאז בבחינה זו הנשמה נקראת "באר מים חיים" שהוא נובע מלמטה למעלה, ולכן "באר" הוא ראשי תיבות "'''ב'''ידך '''א'''פקיד '''ר'''וחי", שזה הבירורים, שיותר נעלים מהמעיין גנים. החילוק בין באר למעיין הוא, שמבאר צריך לשאוב, אבל מהמעין משקה מאליו שזה הוא האתערותא דלעילא שמגיע בלי אתערותא דלתתא. ולכן כתוב שמעיין זה בידי שמים ואין בו תפיסת יד אדם. מה שאין כן באר, אך דינו של הבאר היא כמעין שבידי שמים, כי רק חפירת הקרקע נעשה בידי אדם, שזה מסמל את ביטול הרצון לה'. אבל המים חיים הם בידי שמיים. ולכן אברהם - חסד - מעיין. ויצחק הוא באר. ===== תשובה ===== עוד ענין במים גנים ובאר מים חיים. שזה מתייחס למי שפגם בתורה ומצוות, אז העצה היא כמו שכתוב "ממעמקים קראתיך" כמו כשנהר נחרב ויבש, כשרוצים למלאות את הנהר, חופרים בעומק יותר במקור הנובע שעל ידי זה חוזר ומתמלא, אותו דבר כמו כך על ידי התשובה נמשך גילוי רצון העליון שלמעלה ממדריגת הרצון המלובש בחוכמה - הנמשך על ידי תורה ומצוות, שזהו מעלת ומדריגת באר מים חיים שזה הוא תשובה. זהו גם עניין "ונוזלים מן לבנון"{{הערה|[[ספר הליקוטים]] לה[[צמח צדק]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58823&pgnum=9 ערך באר].}}.
תקציר:
עריכה תוכנית:
הגהה
ניסוח
הועבר
הרחבה
עריכה
עדכון
תקלדה
הוספת מקור
עריכה טכנית:
ויקיזציה
עיצוב
תמונה
קטגוריה
קישורים פנימיים
תיקון פרמטרים
תיקון קישור
טיפול בהשחתה:
הפרת זכויות יוצרים
שחזור
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף