עריכת הדף "
תוספת שבת
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==החיוב ההלכתי== את דין תוספת שבת לומדים [[חז"ל]] מהפסוק לגבי יום כיפור, בו כתוב "'''בתשעה''' לחודש בערב"{{הערה|ויקרא כג, לב.}}, שהתענית מתחילה כבר ביום התשיעי לקראת ערב, לפני שנכנס היום העשירי, ומכך שהפסוק מוסיף ואומר "תשבתו שבתכם" לומדים שכך הוא הדין גם בשבת שצריך להוסיף מחול על הקודש{{הערה|יומא פא, ב.}}. את הדין של תוספת שבת לאחרי השבת לומדים מהפסוק{{הערה|פרשת יתרו}} שנאמר בנוגע לשבת: "זכור את יום השבת . . שמור את יום השבת", שיש לזכור את יום השבת מלפניו, ולשמור אותו מלאחריו{{הערה|מכילתא פרשת יתרו.}}. אף שה[[רמב"ם]] והטור לא הביאו את הדין של תוספת שבת להלכה, הדין מובא בשולחן ערוך{{הערה|סימן רס"א סעיף ב'.}}. בטעם הדין של תוספת שבת, ישנם שלוש שיטות עיקריות: *כדי להתרחק מהאיסור, שלא יטעו ויעשו מלאכה בשבת עצמה הוסיפו זמן להרחיק את האדם מן העבירה. *מפני הספק, שמא זמן זה הוא כבר אחרי שקיעת החמה{{הערה|רש"י בראשית ב ב}}. *כדי להוסיף בקדושה{{הערה|[[רמב"ן]] ב'תורת האדם' עניין אבלות ישנה דס"ו ע"א.}}. אף שאדמו"ר הזקן כתב שאין שיעור לתוספת זו וכל אחד יוסיף כפי רצונו{{הערה|שוע"ר סימן תרח סעיף ג.}}, יש המנסים להוכיח מדעת אדמו"ר הזקן שהשיעור המינימלי הוא 4 דקות{{הערה|שו"ת בדעת רבינו בסידורו (סדר הכנסת שבת), ששיעור התוספת הוא ארבע דקות. וכ"כ גם בקצוה"ש סי' צג בבדה"ש סק"ב. אמנם בשו"ת ארץ צבי סי' ס דחה דברים אלו, וכ' שאין להוכיח מדברי רבינו לעניין זה כלום. עי"ש.}}. לדעת רוב הפוסקים, הזמן המוקדם ביותר לקבלת תוספת שבת הוא [[פלג המנחה]] ([[שעה זמנית|שעה ורבע זמניות]] קודם ה[[שקיעה]], כ-70/80 דקות), אך לפני כן לא ניתן לקבל את השבת{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh2/1/261/5.htm שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן רסא].}}. הדעות חלוקות האם אדם מחוייב לקבל את תוספת שבת בדיבור בפה, או שמספיק שמקבל על עצמו במחשבה, אך לכל הדעות לכתחילה על האדם לקבל על עצמו תוספת שבת בדיבור{{הערה|1=[https://chabad.info/beis-medrash/65503/ הלכה יומית מהרב ברוין, ט"ז תמוז תשע"ה] {{וידפו}}}}. הרבי מדייק שתוספת שבת היא הוספה מחול על קודש ולא מיום על הלילה, ומוציא מכך נפקא מינה הלכתית שלמרות שניתן [[קידוש|לקדש]] מבעוד יום אם קיבל על עצמו תוספת שבת, דינים הקשורים עם הלילה דווקא, אינו יכול לקיים אותם מבעוד יום{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/11/18/194.htm שיחת ליל ב' דחג הפסח תשי"ד].}}, וכן מדייק הרבי מדברי המכילתא שתוספת שבת מוסיפה קדושה גם בשבת עצמה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/31/5/2/104.htm לקוטי שיחות חלק לא שיחה ב' לפרשת יתרו].}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף