עריכת הדף "
חיים
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==בתורת החסידות== בתורת החסידות מבואר, שבעוד וה[[תענוג]] הוא הכח הרוחני הנעלה ביותר בנפש, הוא מתאר את הפעולה שנפעלת על האדם באמצעות דברים חיצוניים: [[מזון|מאכל]] שאוכל, דבר חכמה חדש שהתחדש לו, וכדומה. לעומת זאת החיים עצמם נעלים יותר, והם הקיום העצמי שגדול וגבוה מבחינת התענוג, והסיבה לכך שאדם אינו מרגיש את ההנאה מהחיים עצמם, היא מכיון ש'תענוג תמידי אינו תענוג'. עם זאת, כאשר אדם כבר מיואש מחייו בשל סכנה גדולה או מחלה וכדומה, ולאחר מכן ניצול באופן פתאומי, התענוג שמרגיש בנפש גדול יותר מכל תענוג אחר שהוא יכול להרגיש. לאמיתו של דבר, כשאדם מתבונן במהות החיים, הוא מבין ומביא לידי גילוי שעצמיות החיים הוא האלוקות המפעמת בקרבו וזה שאינו מרגיש זאת, הוא רק מכיון שזה חלק ממהותו ואדם לא מרגיש בדבר שהוא תמידי{{הערה|אור התורה מטות א'שכח, תשא א'תתסו.}}, ו'מקור חיים'{{הערה|תהלים לו, י.}} זה, נקרא גם בשם 'חיי החיים' והוא בחינת ה[[כתר]] העליון{{הערה|בפרטיות בספירות החכמה נקראת חיים כמו שכתוב 'והחכמה תחיה', והכתר שהוא מקור החכמה והבינה, נקרא בשם 'חיי החיים'. אור התורה שמות פז. תשא א'תתסו.}}. בחסידות מבואר שהציוי בתורה 'ובחרת בחיים' וכן הבקשות בתפילה 'זכרנו לחיים', הם הניגוד לאופן הנהגה הכרוך במעשים השובים את האדם ב[[קליפות]], היות ורשעים גם בחייהם קרויים מתים, ודווקא מי שדבוק באלוקות ובקדושה, בחיים רוחניים, יש לו חיים אמיתיים, כמו שכתוב 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'{{הערה|אור התורה ואתחנן קמח, קנד. וראה שם ש'טוב' הוא מעלה גבוהה אפילו יותר, כמו שכתוב 'כי טוב חסדך מחיים', שטוב הוא האור הגנוז.}}. ===חיי עולם וחיי שעה=== הגמרא במסכת שבת{{הערה|י, א.}} מספרת שרבא ראה את רב המנונא שהוא מאריך בתפילתו, והתבטא על כך: "מניחין חיי עולם ועוסקים בחיי שעה"! בחסידות מבואר שהסיבה שהתפילה נקראת 'חיי שעה' היא מכיון שהתפילה עיקרה ב[[ספירת המלכות]], שורש ה[[זמן]], וגם עיקר פעולתה של התפילה הוא להמשיך אלוקות בעולם הזה, שהוא בבחינת זמן ומקום, ולעומת זאת התורה נקראת 'חיים עולם', מכיון שעיקרה הוא השפעת מוחין לז"א דאצילות, ולכן עיקר תורה שבעל פה היא ששה סדרים הקשורים עם [[ו' קצוות]]{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=60793&st=&pgnum=296 סידור עם דא"ח שער הקריאת שמע עה, א] (ולהעיר שהבעל שם טוב דרש זאת באופן אחר [https://hageula.com/uploads/source/geula4/pdf/tfila.pdf עמוד 12, מתוך שמועות וסיפורים חלק ג']).}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף