קונטרס אחרון - פרק ג': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (שוחזר מעריכה של 173.224.125.91 (שיחה) לעריכה האחרונה של 28)
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
 
(5 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''להבין מה שכתוב בשער היחודים'''
==מבוא==
==מבוא==
פלפול זה מבאר סתירות (לכאורה) בין ה[[תניא]] לבין מאמרי [[זהר]] ו[[כתבי האר"י]] בכמה מקומות.


==טקסט הפרק==
נקודת הביאור היא שישנן שלוש דרגות בתורה ושתי דרגות בתפילה, ובכל מקום מדובר על נושא אחר.
 
==גוף הסימן==
{{פרק תניא|פרק=ג|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק ג'}}}}
{{פרק תניא|פרק=ג|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק ג'}}}}


==סיכום==
==סיכום==
בתניא ([[תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים ל"ח-מ'|בפרקים ל"ט-מ']]) הוסבר שתורה ותפילה בכוונה עולות לעולמות העליונים (ע"י אהבה ויראה '''שכלית'''{{הערה|אהבה ויראה שנולדו מהתבוננות, כמבואר [[תניא - פרק י"ז|בפרק י"ז]].}} לבריאה, וע"י אהבה ויראה '''טבעית'''{{הערה|אהבה מסותרת, שהיא 'טבע' הנשמה, כמבואר [[תניא - פרק כ"ה|בפרק כ"ה]].}} ליצירה), אבל בלי כוונה: תורה עולה (ליצירה), ותפילה לא.
ולא מובן:
* א. מדוע כשהתורה והתפילה '''עם כוונה אין''' ביניהם הבדל, אבל '''בלי הכוונה יש'''?
* ב. איך מסתדר הנאמר בתניא שתורה בלי כוונה היא '''למעלה''' מתפילה, עם הנאמר בזהר שהיא '''למטה''' מתפילה?!
* ג. איך בכלל אפשר לומר שתורה ותפילה בלי כוונה לא עולות? הרי בזהר{{הערה|פקודי רמ"ה ב', ויקהל ר"א ב'.}} כתוב שאפילו '''העוונות''' עולים - ועד עולם הבריאה{{הערה|התירוץ לשאלה זו ראה בשורה האחרונה בסיכום.}}?!
הרבי הזקן "עושה סדר", ומבאר:
{{כתב גדול|'''יש שלושה אופנים בלימוד התורה:'''}}* '''עם כוונה לשמה''' - עולה למעלה ('''ל[[בריאה]] או ל[[יצירה]]''' בהתאם לכוונה, אם היא שכלית{{הערה|ראה הערות 1-2 לעיל.}} או טבעית).
* '''בלי כוונה לשמה''' (לימוד "סתם", שבא רק מתוך רצון להבין ולא מעורבת בו פניה צדדית) - עולה רק '''ליצירה'''.
* '''בשביל כבוד''' או כסף וכיוצא באלו - '''לא עולה כלל'''.


==צילום דפוס התניא==
{{כתב גדול|'''ושני אופנים בתפילה:'''}}* '''בכוונה''' - עולה ל[[ספירות#הספירות בעולמות|ז"א דעשיה]], ומשם למעלה יותר (ליצירה או לבריאה בהתאם לכוונה).
* '''עם מחשבות זרות''' - עולה רק עד מלכות דעשיה (ואינה פועלת רפואת החולים וכו').


==מושגים יסודיים בפרק==
ולגבי השאלה כיצד נאמר בזהר שאפילו העוונות עולים, מתרץ שאין הכוונה לעלייה המגלה וממשיכה אלוקות, אלא שהם מגיעים למעלה '''ופוגמים''' שם.


==מושגים יסודיים==
*[[לימוד לשמה]]
*[[עבודת התפילה|תפילה בכוונה]]
*[[תניא - פרק כ"ח|מחשבות זרות בתפילה]]


{{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ב'|פרק ב']]|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ד'|פרק ד']]}}
{{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ב'|פרק ב']]|רשימה=פרקי קונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ד'|פרק ד']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]]
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]]

תפריט ניווט