|
|
שורה 1: |
שורה 1: |
| [[קובץ:יהודה בן תימא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציונו הק' של התנא רבי יהודה בן תימא, בעל המימרא "הוי עז כנמר קל כנשר רץ כצבי וגבור כארי", בעלמא. {{הערת שוליים|לפי רוב הדיעות. כיום קברו מצויין בטעות בשטחי דאלתון, ללא כל מקור מוסמך לכך.}}]] | | #הפניה [[מידות טובות]] |
| '''המדות''' הם תכונות בנפש האדם, חלק מהם באים לו בתולדה, וחלק מהם באו לו מתוך הרגל הנעשה טבע.
| |
| | |
| בניגוד ל[[אומות העולם]] הנולדים עם כל המידות רעות, [[יהודי]] נולד עם מידות טובות שהם ב[[נפש הבהמית]] שלו, שכן בניגוד לנפשו הבהמית של הגוי שהיא מ[[שלוש קליפות הטמיאות]], נפשו הבהמית של יהודי היא מ[[קליפת נוגה]], שיש בה את שלושת המידות שהם סימניו של יהודים: ביישנים, [[רחמנות|רחמנים]], [[גמילות חסדים|גומלי חסדים]].{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר הזקן]],[[ליקוטי אמרים]].}}
| |
| | |
| == מכל מלמדי השכלתי ==
| |
| על פי התורה, יש ללמוד מידות טובות, מכל [[נברא]] ב[[עולם]], עד שאמרו כי לולי ניתנה ה[[תורה]], היינו לומדים צניעות מחתול וגזל מנמלה. שלמה המלך מעורר את האדם ללמוד זריזות וחכמה מהנמלה ודרכיה - לך אל נמלה עצל, ראה דרכיה וחכם.
| |
| | |
| העיף הראשון בטור שולחן ערוך הוא: יהודה בן תימא אומר, הוי עז כנמר, קל כנשר, רץ כצבי וגבור כארי.
| |
| | |
| כל ה[[מדות]], אף גם המדות הלא [[טוב]]ות, או גם [[רע]]ות על פי תוארם ושמותיהם, אפשר להשתמש בהם ל[[עבודת ה']] על פי ה[[תורה]]. וכמו שהרב ה[[צדיק]] ר' [[משולם זוסיא מאניפולי|משולם זוסיא]] זצ"ל מהאניפאליא למד כמה דרכים בדרכי העבודה מגנב:
| |
| | |
| * הצנע לכת - צניעות.
| |
| | |
| * מעמיד עצמו בסכנה - [[מסירות נפש]].
| |
| | |
| *דבר היותר קטן חשוב כדבר גדול - אל תהא מצווה קלה בעיניך.
| |
| | |
| * עמל בטרחא גדולה.
| |
| | |
| * זריזות.
| |
| | |
| *בוטח ומקווה - [[בטחון]].
| |
| | |
| *אם לא הצליח בפעם הראשונה חוזר הרבה פעמים. - בלי יאוש.{{הערת שוליים|1=היום יום ג' אייר. ההערות אחרי המקף אינן במקור.}}
| |
| ראו עוד
| |
| [[מידת העזות]]
| |
| [[רחמנות]]
| |
| {{הערות שוליים}}
| |