מסכת סוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,414 בתים ,  22 ביוני 2010
שורה 29: שורה 29:
סוכות העשויות לצל”.
סוכות העשויות לצל”.


הרבי מבאר בטוב טעם, כי שכוונת אדה”ז היא להגדיר
הרבי מבאר בטוב טעם, כי בכך שאדה”ז מוסיף שענני
מהותה של סוכה בהלכה, וגם
דיוק זה נוגע להלכה.
 
ענין זה מבואר, על פי החילוק הפשוט בין
“לצל” או “לבל יכה בהם שרב ושמש”, הוא פשוט:
ב”לבל יכה בהם שרב ושמש” מודגש
התועלת לאדם היושב בסוכה, שחום השמש
אינו מכה בו: ב”לצל” מודגש מציאות
ה”צל” הנוצר ע”י הסוכה, כשל עצמו.
ויש לומר, דנפק”מ ביניהם לענין דין זה, שצריך להיות צלתה מרובה מחמתה, אם זהו שיעור '''בהסכך''', שתהיה צלתו מרובה
מחמתו”, או שהעיקר הוא זה שאצל
'''האדם''' היושב בסוכה יהיה הצל מרובה
מהחמה.
 
בכך שאדה”ז מוסיף שענני
כבוד היו “לצל לבל יכה בהם שרב ושמש”
כבוד היו “לצל לבל יכה בהם שרב ושמש”
מרמז, שבצל סוכה יש שני דינים: (א) מצד הסכך - ע”ד ענני הכבוד שהיו “לצל”, (ב) מצד האדם, כמו שענני הכבוד פעלו ל"בל יכה בהם (בהאדם) שרב ושמש".
מרמז, שבצל סוכה יש שני דינים: (א) מצד הסכך - ע”ד ענני הכבוד שהיו “לצל”, (ב) מצד האדם, כמו שענני הכבוד פעלו ל"בל יכה בהם (בהאדם) שרב ושמש".
שורה 50: שורה 35:
בזאת הרבי מבאר את דברי אדה”ז בדין צלתה מרובה מחמתה, וז”ל:  
בזאת הרבי מבאר את דברי אדה”ז בדין צלתה מרובה מחמתה, וז”ל:  


::''"אם אין הסכך מרובה מן האויר אלא הן שוין פסולה לפי שהתמה הנכנסת באויר הסיכוך כשהיא מגיעה לקרקעית הסוכה מתפשטת יותר ממה שהיא למעלה באויר הסיכוך ונמצא שהסוכה למטה בקרקעיתה היא חמתה מרובה מצלתה”, ובסעיף שלאח”ז ממשיך “אבל אם למטה בקרקעיתה היא חמתה וצלתה שוין כשרה לפי שידוע שלמעלה בסכך האויר הוא מועט מן הסיכוך וצלתה למע לה היא מרובה מחמתה” וה”ז סכך גמור”.
::''"אם אין הסכך מרובה מן האויר אלא הן שוין פסולה לפי ש[[החמה]] הנכנסת באויר הסיכוך כשהיא מגיעה לקרקעית הסוכה מתפשטת יותר ממה שהיא למעלה באויר הסיכוך ונמצא שהסוכה למטה בקרקעיתה היא חמתה מרובה מצלתה. אבל אם למטה בקרקעיתה היא חמתה וצלתה שוין כשרה לפי שידוע שלמעלה בסכך האויר הוא מועט מן הסיכוך וצלתה למעלה היא מרובה מחמתה והרי זה סכך גמור.


לכאורה דבריו של אדה"ז סותרים זא”ז, מדבריו בדין הראשון יוצא שמצד זה שהצל
בדבריו, ישנה לכאורה סתירה. מדבריו בדין הראשון יוצא שמצד זה שהצל
והחמה שוין היה צריך להיות סוכה כשרה, והטעם
והחמה שוין היה צריך להיות סוכה כשרה, והטעם
שאנו פוסלים את הסוכה, הוא רק משום “שהסוכה
שאנו פוסלים את הסוכה, הוא רק משום “שהסוכה
למטה בקרקעיתה היא חמתה מרובה מצלתה”, ואילו מדבריו בדין השני יוצא להיפך שאם הצל והחמה שוין אין זה מספיק להכשיר הסוכה, וזה שה סוכה כשירה כשהם שווין למטה הוא רק משום “שצלתה למעלה היא מרובה מחמתה”.
למטה בקרקעיתה היא חמתה מרובה מצלתה”, ואילו מדבריו בדין השני יוצא להיפך שאם הצל והחמה שוין אין זה מספיק להכשיר הסוכה, וזה שה סוכה כשירה כשהם שווין למטה הוא רק משום “שצלתה למעלה היא מרובה מחמתה”.


בנוסף, הרבי מדייק את לשונו של אדמו"ר הזקן שם ד”אם
בנוסף, לשונו של אדמו"ר הזקן שם ד”אם
למטה .. חמתה וצלתה שוין כשרה לפי .. (ש)צלתה למעלה היא מרובה מחמתה
למטה .. חמתה וצלתה שוין כשרה לפי .. (ש)צלתה למעלה היא מרובה מחמתה
וה”ז סכך גמור” שלכאורה ה”ז יתור
וה”ז סכך גמור”הוא לכאורה אריכוץ מיותר, ולמה לא מספיק הטעם ש”צלתה
לשון, ולמה לא מספיק הטעם ש”צלתה
למעלה היא מרובה מחמתה”?
למעלה היא מרובה מחמתה”?


על פי הנ"ל הרבי מבאר, ששיעור סכך “למעלה” ושיעור סכך “למטה” הם שני דינים שונים, חלוקים בעצם גדרם: הדין דצל סוכה כלפי האדם (“למטה”), הוא בעיקר דין שלילי, היינו פסול אם אצלו חמתה מרובה מצלתה, כיון שאז אינו דומה לענני הכבוד שפעלו “לבל יכה בהם שרב ושמש”, אבל אם הם שווין אין כאן פסול; משא”כ הדין בסכך הסוכה הוא ענין חיובי, שסכך
על פי הנ"ל הרבי מבאר, ששיעור סכך “למעלה” ושיעור סכך “למטה” הם שני דינים שונים:  
הסוכה יהי׳ “לצל”, וזהו דוקא כאשר “צלתו מרובה מחמתו”, שאז הוא “סכך גמור”, אבל גם כשהם רק שווים אין כאן פסול, אלא שאינו “סכך גמור” - כדיוק ל׳ אדה”ז. וזהו החילוק בין שני הדינים: הדין הראשון בא ללמדנו דין שיעור סכך “למטה”, שהוא פסול כנ”ל, ולכן הטעם שפוסלים הסוכה כאשר למעלה צלתה וחמתה שווין, הוא לפי “שהסוכה למטה... חמתה מרובה מצלתה”(ומשום זה חל על הסוכה שם “פסול”“); והדין השני בא לחדש לנו את שיעור סכך “למעלה”, שזהו דין חיובי, ש”סכך גמור” הוא רק כשצלתו מרובה מחמתו, ולכן, הטעם שסוכה זו(שלמטה הן שווים) היא כשרה הוא רק מפני ש”צלתה למעלה היא
מרובה מתמתה וה”ז סכך גמור”, משא”כ אם גם למעלה היו רק שווין, אינה סוכה כשירה{{הערת שוליים|עכ”פ לכתחילה.}} כיון שאין בה “סכך גמור”.


הרבי מוסיף כי יש לומר, שבזה שבהגדרת מצות סוכה מדגיש אדה”ז שהסוכה היא “לצל” כנ”ל, כוונתו לרמז, שעיקר גדר הסוכה אינו זה שאצל האדם אסור להיות מצב של “חמתה מרובה מצלתה”{{הערת שוליים|ע”ד “בל יכה בהם שרב ושמש”, - הרבי.}} אלא החיוב זה שהסכך יהיה עשוי “לצל”, “צלתה מרובה מחמתה”. ונפק”מ למעשה: אם הסכך למעלה צלתו מרובה מחמתו, אבל הסוכה למטה חמתה מרובה מצלתה” עי"ז “שהחמה הנכנסת באויר הסיכוך כשהיא מגיעה לקרקעית הסוכה מתפשטת יותר ממה שהיא למעלה באויר הסיכוך”, ונמצא שלמעלה יש “סכך גמור”, אבל למטה יש פסול דחמתה מרובה מצלתה. לכאורה היה מסתבר לומר, דכיון שיש פסול
#הדין דצל סוכה כלפי האדם (“למטה”), הוא בעיקר דין שלילי, היינו פסול אם אצלו חמתה מרובה מצלתה, כיון שאז אינו דומה לענני הכבוד שפעלו “לבל יכה בהם שרב ושמש”, אבל אם הם שווין אין כאן פסול;
בהסוכה, א”כ מה מועיל זה שיש למעלה “סכך גמור”. אבל ע”פ הנ”ל - שעיקר גדר הסוכה הוא מה שהסכך יהי׳ עשוי “לצל”, יש לומר, שאם למעלה יש “סכך גמור”, אין מתחשבים בהנעשה למטה בקרקעית הסוכה: דרק כשלמעלה הםשווין ואין כאן “סכך גמור” אזי הסוכה פסולה כשלמטה חמתה מרובה מצלתה, אבל אם למעלה יש “סכר גמור”, אין משנה לנו מה שלמטה אין צלתה מרובה מחמתה, כיון שעיקר גדר הסוכה הוא זה שהסוכה{{הערת שוליים|היינו הסכך. - הרבי.}} “עשויה לצל”.


הרבי מוסיף, כי אולי יש להוסיף ביאור בהוספת אדה”ז, שמוסיף (כנ”ל) דבש־ “צלתה למעלה היא מרובה מחמתה” כשרה משום ש”ה”ז סכך גמור” - שיש לומר, שכוונתו בזה גם ללמדנו, שכאשר האדם עושה “סכך גמור” (שצלתה מרובה
#לעומת זאת, הדין בסכך הסוכה הוא ענין חיובי, שסכך הסוכה יהיה “לצל”, וזהו דוקא כאשר “צלתו מרובה מחמתו”, שאז הוא “סכך גמור”, אבל גם כשהם רק שווים אין כאן פסול, אלא שאינו “סכך גמור” - כדיוק ל׳ אדה”ז.{{הערת שוליים|וזהו החילוק בין שני הדינים: הדין הראשון בא ללמדנו דין שיעור סכך “למטה”, שהוא פסול כנ”ל, ולכן הטעם שפוסלים הסוכה כאשר למעלה צלתה וחמתה שווין, הוא לפי “שהסוכה למטה... חמתה מרובה מצלתה” ומשום זה חל על הסוכה שם “פסול”“ ; והדין השני בא לחדש לנו את שיעור סכך “למעלה”, שזהו דין חיובי, ש”סכך גמור” הוא רק כשצלתו מרובה מחמתו, ולכן, הטעם שסוכה זו(שלמטה הן שווים) היא כשרה הוא רק מפני ש”צלתה למעלה היא מרובה מתמתה וה”ז סכך גמור”, משא”כ אם גם למעלה היו רק שווין, אינה סוכה כשירה עכ”פ לכתחילה. כיון שאין בה “סכך גמור”.}}
מתמתה, לא נפק”מ לן מה שלמטה אין
צלתה מרובה מחמתה”, כיון שעיקר גדר הסוכה הוא זה שהסוכה (היינו הסכך) “עשוי׳ לצל”].


=== דין הסוכה אם מצד הסכך צלתו מרובה מחמתו, ומצד הצל - ההיפך ===


בכך שבהגדרת מצות סוכה מדגיש אדה”ז שהסוכה היא “לצל” כנ”ל, כוונתו לרמז, שעיקר גדר הסוכה אינו זה שאצל האדם אסור להיות מצב של “חמתה מרובה מצלתה”{{הערת שוליים|ע”ד “בל יכה בהם שרב ושמש”, - הרבי.}} אלא החיוב זה שהסכך יהיה עשוי “לצל”, “צלתה מרובה מחמתה”. וישנו בכך חילוק הלכתי למעשה: אם הסכך למעלה צלתו מרובה מחמתו, אבל הסוכה למטה חמתה מרובה מצלתה” עי"ז “שהחמה הנכנסת באויר הסיכוך כשהיא מגיעה לקרקעית הסוכה מתפשטת יותר ממה שהיא למעלה באויר הסיכוך”, ונמצא שלמעלה יש “סכך גמור”, אבל למטה יש פסול דחמתה מרובה מצלתה. לכאורה היה מסתבר לומר, דכיון שיש פסול
בהסוכה, א”כ מה מועיל זה שיש למעלה “סכך גמור”. אבל ע”פ הנ”ל - שעיקר גדר הסוכה הוא מה שהסכך יהי׳ עשוי “לצל”, יש לומר, שאם למעלה יש “סכך גמור”, אין מתחשבים בהנעשה למטה בקרקעית הסוכה: דרק כשלמעלה הםשווין ואין כאן “סכך גמור” אזי הסוכה פסולה כשלמטה חמתה מרובה מצלתה, אבל אם למעלה יש “סכר גמור”, אין משנה לנו מה שלמטה אין צלתה מרובה מחמתה, כיון שעיקר גדר הסוכה הוא זה שהסוכה{{הערת שוליים|היינו הסכך. - הרבי.}} “עשויה לצל”.


=== ביאורי הרבי ===
=== ביאורי הרבי ===
39,916

עריכות

תפריט ניווט